• Cecese

Ska flytta, hur putsar jag fönster nu när det är vinter?

Jag är värdelös på att putsa fönster och har inte gjort det på ca 10 år. Då fick jag göra om det många gånger för det blev bara flammigt och såg hemskt ut. Så när jag blev tillsammans med exet var det han som putsade fönster varje år eftersom han är bra på det. Nu är jag separerad och bor själv så på något sätt måste jag få det gjort själv. Har fått större lägenhet och inflytt är om ett par veckor. 

Så nu behöver jag alla bra tips och råd om hur jag putsar fönstren så det blir bra :) 

• Svar på tråden Ska flytta, hur putsar jag fönster nu när det är vinter?
  • cloudberry79

På sommaren brukar jag tvätta med såpa och allt möjligt, men på vintern är det bäst att hålla sig till icke-frysbara metoder.. Prova sämskskinn (eller sämskkopia) och ren fönsterputs (med så låg vattenhalt som möjligt). Jag vet att städfirmorna här uppe brukar putsa fönster med ren t-sprit om det är kallare än -20, men du kanske kan välja en dag då det faktiskt går att använda en starkare fönsterputs

(M)amma till V -07 och E -12
  • mape81

Spolarvätska funkar oxå riktigt bra när det är kallt ute, den fryser inte heller om man har rätt blandning :)

• stickkontakt

Jag har fått lära mig att dammsuga fönstret med en borste innan de tvättas (på utsidan). Det beror kanske på hur man bor, men mycket av smutsen är ju pollen och vägdamm och sådant. Dammsuga kan du ju göra även om det är kallt, och då blir det lättare att ta resten sen.

• Cecese

Tack för tipsen, ska försöka och hoppas det blir bra. Nån dammsugning av fönstren på utsidan blir det dock inte, det är alldeles för mycket snö för det.

Svar på tråden Ska flytta, hur putsar jag fönster nu när det är vinter?