• Anonym (Sjuk)

Fråga om sjuklön?

Har en liten fråga som kan vara bra att få svar på...

Här kommer bakgrunden: Jag blev sjukskriven sista veckan i november, och kommer vara sjukskriven hela december ut samt första veckan i januari. Är heltidsanställd med månadslön. Igår ansökte jag om sjukpenning till FSK.  

Min fråga är då hur min lön kommer att se ut nu i december, alltså det som utbetalas den 21:a? Kommer jag enbart får en veckas sjuklön (för december), eller släpar det efter en månad så att jag får lön för 3 veckor samt 1 veckas sjuklön, och nästa månad får 0:- från mitt arbete men hinner få sjukpenning för det jag är sjuk nu i december? FSK har ju en månads handläggningstid.

• Svar på tråden Fråga om sjuklön?
  • Anonym (Sjuk)

Kan tillägga att i vid kortare sjukskrivning, om jag t.ex. varit sjuk en karensdag + en sjukdag, så har det synts på lönen först månaden efter (t.ex. om jag är sjuk två dagar i november så har det synts på decemberlönen).

• Primmeling

Var beredd på att utbetalningarna från fk släpar efter. De kan även ha längre handläggningstid än 30 dagar. Kolla också att alla papper de behöver har kommit in. Så fort de handlagt och anser du har rätt till sjukoenning betalar de till den dagens datum. Du kan aldrig få för dagar framåt i tiden och när utbetalningarna rullar på får du från den 21 månaden innan till och med den 20 den månad det då är. Utbetalnibgen kommer då senaste den 27:e. Första utbetalningen kommer dock som sagt när den kommer..,

• Anonym (Sjuk)
    Primmeling skrev 2012-12-14 16:42:25 följande:
    Var beredd på att utbetalningarna från fk släpar efter. De kan även ha längre handläggningstid än 30 dagar. Kolla också att alla papper de behöver har kommit in. Så fort de handlagt och anser du har rätt till sjukoenning betalar de till den dagens datum. Du kan aldrig få för dagar framåt i tiden och när utbetalningarna rullar på får du från den 21 månaden innan till och med den 20 den månad det då är. Utbetalnibgen kommer då senaste den 27:e. Första utbetalningen kommer dock som sagt när den kommer..,
    Jo, jag har hört att de kan vara långsamma... Men hur tror du lönen kommer se ut i december? Blir det bara 1 veckas sjuklön, eller 1 veckas sjuklön + 3 veckors förskottslön?
  • CeeJay

Det är omöjligt att svara på - det beror ju på om ni har "eftersläpande frånvaro" på lönen.
    Hos min arbetsgivare får man alltid avdragen månaden efter och så kommer "smällen" månaden efter sista sjukskrivning istället. 

• Anonym (Sjuk)
    CeeJay skrev 2012-12-14 17:07:45 följande:
    Det är omöjligt att svara på - det beror ju på om ni har "eftersläpande frånvaro" på lönen.
    Hos min arbetsgivare får man alltid avdragen månaden efter och så kommer "smällen" månaden efter sista sjukskrivning istället. 
    Jo, så är det hos oss också. Antar att det gäller även när man är sjuk längre perioder.
  • Sara1985

Jag brukar ha eftersläpande frånvaro (som ni kallar det) i vanliga fall vid sjukdom men när jag var sjukskriven under 1,5 månad gjorde de avdrag direkt på lönen. Kanske var för att jag sen skulle gå på föräldraledighet visserligen, har ju ingen nästa lön att dra av på då...

Men det är nog svårt att förutspå, du kanske kan ringa lönekontoret och höra om du är tillräckligt nyfiken.

Kan tillägga att FK var snabba med att betala ut ersättning i mitt fall. Tog absolut inga 30 dagar. 

• 130214

Du får väl sjuklön från arbetsgivaren första två veckorna, dvs sista vecken O november och första i december.

Sen lär du få pengar från fk för 2a +3e veckan i dec den runt jul samt sista veckan i dec plus första i jan kommer i januari utbetalningen. 25/26/27 beror på när du själv är född i månaden, det är uppdelat i tre perioder.

• 130214

Du lär inte få förskottslön från jobbet i dec för januari eftersom de kommer räkna av lönen du fått i förskott för dec fast du ej jobbat.

Svar på tråden Fråga om sjuklön?