• Anonym (pappa)

får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!

jag vet inte alls vart jag ska lägga denna tråd men men... är rättså upprörd nu!
    jag hämtade mina barn idag som jag har VH pågrund av att jag var tvungen att flytta på grund av jobb.
    iaf påväg hem så säger min åttaåriga son glatt att han fått testat sin bonuspappas älgstutsare på skjutbanan, han berättar hur han gett honom vapnet och backat undan så han fått skjuta helt ensam! jag blev jättearg och ringde upp mamman och såklart skällde ut henne och hon bortförklarade allt.
    min son har problem med våld och liknande och slåss mycket, och mamman och jag har tidigar kommit överrens om att vi inte ska låta sånen spela våldsamma tv-spel mm på grund av hans våldsamheter och nu låter hon han testa ett riktigt vapen!!!

finns det någonstans man kan anmäla detta??
    får man verkligen som jägare låta en åtta åring kjuta, vad säger reglerna någon som kan detta?

tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!
  • Anonym (pappa)

ingen som vet nått???

• Anonym

Det är inte lagligt och helt oförsvarligt av bonusföräldern!

• Lattjo

Jag vet inte riktigt hur det är med så tunga vapen som en älgstudsare ändå är men jag var ihop med en kille ett tag som tävlingssköt och han ville ta min son till skjutbanan och skjuta med gevär. Men då var det ett gevär med en liten kaliber och ingen älgstudsare. Är man på en skjutbana är det iaf okej att barn skjuter. Eller det var iaf det på den sjutbanan han tränade på.

• Tow2Mater

"Det finns ingen åldersgräns för att få avlägga jägarexamensproven. Det är viktigt att provtagaren är väl förberedd inför proven. Den teoretiska delen är omfattande och kräver en hel del läsning och förberedelser.

Den praktiska delen kräver att provtagaren är väl förberedd och har övat skytte och vapenhantering."
    www.jagarexamen.se/Jagarexamen/alder.html

• Anonym

Det är väl lagligt, jag sköt själv med pistol på en friluftsdag i skolan när jag gick i mellanstadiet.

• Lattjo

Men jag har väldigt svårt att tro att det är okej att ett barn skjuter med så pass tunga vap+en. Är du säker på att din son verkligen sköt med en älgstudsare? Det känns som att rekylen borde ställa till det en del för honom. Han kanske har fått skjuta med ett lättare vapen. Men jag tycker ändå inte att det är okej att dom låter honom skjuta utan att kolla med dig först! När det var på tal om att min son skulle få skjuta så frågade jag hans pappa först vad han tyckte, det är ändå en rätt stor och faktiskt farlig sak som jag tycker att båda ska besluta om!

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-12-14 18:17:36 följande:
    "Det finns ingen åldersgräns för att få avlägga jägarexamensproven. Det är viktigt att provtagaren är väl förberedd inför proven. Den teoretiska delen är omfattande och kräver en hel del läsning och förberedelser.

Den praktiska delen kräver att provtagaren är väl förberedd och har övat skytte och vapenhantering."
    www.jagarexamen.se/Jagarexamen/alder.html
    Man måste ha lånelicens för att få hantera vapen utan vapenlicens som man kan få när man är 18...
  • Anonym

Inte olagligt som jag förstått det, men ring 11414 och rådfråga. 

• Anonym (pappa)

det var en älgstudsare!
    men får man verkligen göra detta, är ju skiträdd att de ska hända han nått när han skjuter.
    bör jag göra en orosanmälan?

• Anonym
    Anonym (pappa) skrev 2012-12-14 18:33:04 följande:
    det var en älgstudsare!
    men får man verkligen göra detta, är ju skiträdd att de ska hända han nått när han skjuter.
    bör jag göra en orosanmälan?
    Du ska polisanmäla så klart!
Svar på tråden får man låta en 8 åring skjuta med vapen själv??!