• madeleine76

Är det ok att ha två jobb?

Om jag blir erbjuden ett jobb som innebär tre dagar i veckan så finns det väl ingenting som hindrar att jag tar ett jobb vid ett annat företag för att komma upp i heltid? Även om det är inom samma bransch?

• Svar på tråden Är det ok att ha två jobb?
  • Zizzy Zimsson

Olika företag har olika policies gällande detta. Ta upp det med HR-avdelningen.

Tror knappats det är något problem om de inte kan erbjuda dig heltid. 

• Anova

Varför skulle det vara fel? Så länge du inte du inte t.ex. jobbar med företagshemligheter eller likande. 

Jag har två jobb, dock i olika branscher.   

• madeleine76
    Anova skrev 2012-12-14 19:12:32 följande:

Varför skulle det vara fel? Så länge du inte du inte t.ex. jobbar med företagshemligheter eller likande. 

Jag har två jobb, dock i olika branscher.   

ja jag hoppas det inte är fel...
  • Chaia

Det beror på vad som står i ditt kontrakt. På många företag måste du få tillstånd gör att ha en bisyssla.

• madeleine76
    Chaia skrev 2012-12-14 19:27:49 följande:
    Det beror på vad som står i ditt kontrakt. På många företag måste du få tillstånd gör att ha en bisyssla.

det kommer att vara en timanställning så jag vet inte riktigt vad som gäller då
  • Musetti

Jag har två jobb inom liknande branscher (heltid plus konsult). Var mycket noga med att stämma av detta med HR! Olika brancher har olika regler för detta. Nu gick det bra för mig då jag var öppen med att ett ok med konsultjobbbet var ett krav från mig för att ta den fasta tjänsten.

• madeleine76
    Musetti skrev 2012-12-14 19:32:23 följande:
    Jag har två jobb inom liknande branscher (heltid plus konsult). Var mycket noga med att stämma av detta med HR! Olika brancher har olika regler för detta. Nu gick det bra för mig då jag var öppen med att ett ok med konsultjobbbet var ett krav från mig för att ta den fasta tjänsten.

hur ska jag lägga fram det för platschefen så att det låter artigt och ok? Jag vill inte riskera att hon säger; nej det går inte då tackar vi för oss om du vill jobba nån annanstans också.
  • gavagai
    madeleine76 skrev 2012-12-14 19:39:02 följande:

hur ska jag lägga fram det för platschefen så att det låter artigt och ok? Jag vill inte riskera att hon säger; nej det går inte då tackar vi för oss om du vill jobba nån annanstans också.
    Jag tror inte att det är så godtyckligt, utan kolla vad som står i ditt avtal först eller med personalavdelning eller liknande lite så där allmänt. Du behöver ju inte nämna exakt vad det gäller innan du tagit reda på vad företaget du jobbar för har för policy gällande bisysslor. Är det ett stort eller litet företag du jobbar på? Själv jobbar jag statligt på en jättestor arbetsplats, och vi (alla anställda) redovisar våra bisysslor en gång om året via datorn i samma system som hanterar löner och ledigheter och sådant.
  • madeleine76
    Chaia skrev 2012-12-14 19:59:54 följande:
    Som sagt. Kolla ditt avtal. :)

jag missade säga attjag inte har börjat än, jag vill veta innan jag brjar om det är ok,men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det
  • gavagai
    madeleine76 skrev 2012-12-14 20:16:54 följande:

jag missade säga attjag inte har börjat än, jag vill veta innan jag brjar om det är ok,men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det
    Men finns det något avtal du kan titta i? eller fråga facket om du inte vill fråga arbetsgivaren.
  • Anna 84

jag har 5 jobb i likande brancher så kolla avtalet du har så brukar det nog fixa sig

• Elaifiknow

Om du är offentliganställd är du skyldig att uppge bisyssla. Det är inte detsamma som att du förbjuds att ha en bisyssla. Prata med HR-avdelning på ditt jobb.

• Eisa

Jag har två jobb och det har aldrig varit något problem.

• madeleine76
    Anna 84 skrev 2012-12-15 10:42:19 följande:
    jag har 5 jobb i likande brancher så kolla avtalet du har så brukar det nog fixa sig
  • madeleine76
    Eisa skrev 2012-12-19 10:40:51 följande:
    Jag har två jobb och det har aldrig varit något problem.
Svar på tråden Är det ok att ha två jobb?