• Nojan

Tips mottages- förkyld 10mån vill inte äta.

Min dotter är förkyld och har väl helt enkelt tappat matlusten. Snoret rinner och hon är slemmig i halsen. Hade feber i början av veckan men men är nu pigg och glad. På en dag får hon i sig 3-5 dl ersättning, några skedar bärpuré och lite mosad banan, ibland någon sked riktig mat också. Har provat ge henne saft- kall och varm men det går inte hem. Lite nyponsoppa har hon druckit och verkade gilla, men man vill ju inte ge för mycket socker heller.

Så vad har ni för tips kring förkylda bebisar som inte vill äta? Vet att det inte är nån fara, hon kommer igen när hon mår bättre. Hon får äta det hon vill för tillfället, bara hon får i sig något liksom. Vad mer kan man ge som små barn brukar tycka om?    

• Svar på tråden Tips mottages- förkyld 10mån vill inte äta.
  • Skarpa

Ge henne nyponsoppa om hon äter det. Strunta i sockret för tillfället.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Nojan
    Skarpa skrev 2012-12-14 20:15:48 följande:
    Ge henne nyponsoppa om hon äter det. Strunta i sockret för tillfället.

Ja eller hur, jag känner likadant. Det är ju i huvusak vatten i nyponsoppa och på andra plats socker tyvärr- men ändå, mycket vatten är ju bra.
  • Skarpa

Precis, vätska är ju det allra viktigaste. Och får de inte i sig så mycket annat så kan ju också sockret göra att man blir så pigg så man faktiskt orkar få i sig den där lilla extra vätskan som man behöver. Sjukdomar medför undantagstillstånd på godsaksfronten hos oss. Man får leva på glass, nyponsoppa och saft om det är vad som går ner just då

• Nojan
    Skarpa skrev 2012-12-14 20:35:32 följande:
    Precis, vätska är ju det allra viktigaste. Och får de inte i sig så mycket annat så kan ju också sockret göra att man blir så pigg så man faktiskt orkar få i sig den där lilla extra vätskan som man behöver. Sjukdomar medför undantagstillstånd på godsaksfronten hos oss. Man får leva på glass, nyponsoppa och saft om det är vad som går ner just då

Ja för mig känns det egentligen ganska givet att hon ska få äta vad hon vill, bara hon äter typ. Men allt såklart i rimliga mängder! Vill ju inte att hon ska vägra mat som inte innehåller socker sedan. Flört Har du fler tips på vad man kan ge som de flesta bebisar brukar gilla?
  • Skarpa
    Nojan skrev 2012-12-14 20:38:36 följande:

Ja för mig känns det egentligen ganska givet att hon ska få äta vad hon vill, bara hon äter typ. Men allt såklart i rimliga mängder! Vill ju inte att hon ska vägra mat som inte innehåller socker sedan. Flört Har du fler tips på vad man kan ge som de flesta bebisar brukar gilla?
    Njaej, inte direkt. Mina barn har varit rätt petiga med det mesta, och ännu mer när de har varit sjuka. Hoppas hon piggar på sig snart iaf
  • Omega83

Ett tips är att visa babblarna på youtube samtidigt som hon ska äta. Det distraherar min förkylda 9 månaders så pass att jag kan peta i henne maten under tiden :)

• Nojan
    Omega83 skrev 2012-12-14 22:14:20 följande:
    Ett tips är att visa babblarna på youtube samtidigt som hon ska äta. Det distraherar min förkylda 9 månaders så pass att jag kan peta i henne maten under tiden :)

Hehe klockrent Solig Att distrahera kan faktiskt funka ibland för oss med, men ibland kväljer hon när jag gör så, och det är så trist om hon inte får behälla det lilla jag fått i henne. Men oftast går det bra!
  • Brumma

Faktiskt så är det bra att få i sig socker när man är sjuk, det hjälper kroppen att bekämpa bakterierna.

Jag var lite nojjig över samma sak som du, o att det enda som funkade var nyponsoppa o saft. Då sa min BVC sköterska att det bara var bra, så länge jag inte ger samma sockerbomber vardagligen - men just när barnen är sjuka är det bara bra.
    Fick en liten bok om just sjuka barn då, men två år senare har jag tappat bort den...

Svar på tråden Tips mottages- förkyld 10mån vill inte äta.