• Amarians

2 lunginflammationer och 2 förkylningar inom 4 veckor!

Hej!

För 4 veckor sedan blev min son förkyld med feber och hosta, sen va han frisk i 1½ dag för att bli febrig igen och fick då diagnosen lunginflammation, han fick antibiotika och blebv återställd.

Men efter 1½ dag efter avslutad kur blev han förkyld igen med mycket hosta och snorighet (ingen feber) så vi gick till läkaren igen och han fick en ny kur antibiotika mot lunginflammation, det är 1 vecka sedan vi slutade med förra kuren och då var han helt host/snorfri!

Normalt??

Han är drygt 2 år 

• Svar på tråden 2 lunginflammationer och 2 förkylningar inom 4 veckor!
  • Busbellan

Vilken penicillin fick ni vid första lunginflammationen? Jag tycker det låter som den inte hjälpt ordentligt därför fick han tillbaka det.
    Och var sänkan mycket förhöjd för det är ju inte helt ovanligt med viruslunginflammation heller och då har jag märkt här hemma att barnet kan bli tillfälligt bättre under en penicillinkur men sen efter några dagar utan medicin åter igen blir sjukt.
    Har en dotter som haft många upprepade lunginflammationer och de gånger hon fått kåvepenin så har vi alltid behövt en ny kur efter en några dagar eller en vecka  

Mamma till Nora, August och Ella
  • Amarians
    Busbellan skrev 2012-12-14 21:52:46 följande:
    Vilken penicillin fick ni vid första lunginflammationen? Jag tycker det låter som den inte hjälpt ordentligt därför fick han tillbaka det.
    Och var sänkan mycket förhöjd för det är ju inte helt ovanligt med viruslunginflammation heller och då har jag märkt här hemma att barnet kan bli tillfälligt bättre under en penicillinkur men sen efter några dagar utan medicin åter igen blir sjukt.
    Har en dotter som haft många upprepade lunginflammationer och de gånger hon fått kåvepenin så har vi alltid behövt en ny kur efter en några dagar eller en vecka  
    Vi fick först Kåvepenin men efter 3 dagar så bytte vi till Ery-max för han reagerade mot pencillin som han skulle äta i 7 dagar (så 3 dagar Kåvepenin och 7 dagar Ery-max) och nu fick han Ery-max 7 dagars kur igen.

Läkaren tog ingen sänka för lungorna lät inge vidare så det behövdes inte sa han :/

Om det är en viruslunginflammation så hur kan det komma sig att det blir en förbättring då inte pencillin/antibiotika hjälper mot virus? 
  • Busbellan
    Amarians skrev 2012-12-14 22:03:12 följande:
    Vi fick först Kåvepenin men efter 3 dagar så bytte vi till Ery-max för han reagerade mot pencillin som han skulle äta i 7 dagar (så 3 dagar Kåvepenin och 7 dagar Ery-max) och nu fick han Ery-max 7 dagars kur igen.

Läkaren tog ingen sänka för lungorna lät inge vidare så det behövdes inte sa han :/

Om det är en viruslunginflammation så hur kan det komma sig att det blir en förbättring då inte pencillin/antibiotika hjälper mot virus? 

Det vet jag inte men jag har märkt att det ibland kan dämpa sjukdomen tillfälligt, ingen aning om hur
    Min dotter låg vid en av sina lunginflammationer inne ganska länge och trots att sänkan inte var hör och att det antagligen var virus så gav de henne antibiotika intravenöst 
  • Amarians
    Busbellan skrev 2012-12-14 22:06:20 följande:

Det vet jag inte men jag har märkt att det ibland kan dämpa sjukdomen tillfälligt, ingen aning om hur
    Min dotter låg vid en av sina lunginflammationer inne ganska länge och trots att sänkan inte var hör och att det antagligen var virus så gav de henne antibiotika intravenöst 
    Ok

Läkaren sa bara att min son ska äta 7 dagar igen men inget om ett återbesök eller vad man ska tänka på osv!

Tiden till läkaren idag fick jag nästan tjata mig till pga att han inte hade nån feber, men då jag sa att han är blek då gav hon mig en tid..

När bör man åka in till sjukhuset? 
  • Busbellan
    Amarians skrev 2012-12-14 22:09:11 följande:
    Ok

Läkaren sa bara att min son ska äta 7 dagar igen men inget om ett återbesök eller vad man ska tänka på osv!

Tiden till läkaren idag fick jag nästan tjata mig till pga att han inte hade nån feber, men då jag sa att han är blek då gav hon mig en tid..

När bör man åka in till sjukhuset? 

Jag hade åkt in om du märker att allmäntillståndet är dåligt och han är ovanligt slö. Min dotter har inte alltid varit så hemskt påverkad av sina lunginflammationer, bara haft febertoppar som kommit då och då med några dagars mellanrum. Vet att läkaren en gång innan undersökningen sa till oss att hon har minsann inte lunginflammation, då är man inte så pigg men det visade sig att det hade hon visst.
    Kolla efter indragningar också, alltså om det blir en grop ungefär där revbenen g¨r ihop på mitten eller uppe vid nyckebenen. Blir det indragningar där vid andetagen kan det tyda på att det är lite jobbigt att andas 
  • Amarians
    Busbellan skrev 2012-12-14 22:15:02 följande:

Jag hade åkt in om du märker att allmäntillståndet är dåligt och han är ovanligt slö. Min dotter har inte alltid varit så hemskt påverkad av sina lunginflammationer, bara haft febertoppar som kommit då och då med några dagars mellanrum. Vet att läkaren en gång innan undersökningen sa till oss att hon har minsann inte lunginflammation, då är man inte så pigg men det visade sig att det hade hon visst.
    Kolla efter indragningar också, alltså om det blir en grop ungefär där revbenen g¨r ihop på mitten eller uppe vid nyckebenen. Blir det indragningar där vid andetagen kan det tyda på att det är lite jobbigt att andas 
    Denna gång är han inte alls lika påverkad som förra gången, då blev han lite blå om under läppen, kritvit i ansiktet och ca 39 graders feber men med någorlunda bra aptit och han drack även massa vatten å ingen hosta.

Denna gång har han inte så mycket aptit, något blek, ingen feber men hosta som blev bättre redan igår (vi fick medicin idag) han leker till å från.

Jag kikar till han flera gånger nu när han sover och han låter ren i andningen och det måste väl vara positivt?

Jag hade spår av dubbelsidig lunginflammation som vuxen (hade haft det i 4 månader) men barnmorskan sa att andningssvårigheterna berodde på mig graviditet (tvillingar) så när de var 1 vecka gamla så fick jag feber och som kolsyra i halsen å det var då de upptäckte det på mig, så det hade läkt utav sig själv för att sedan komma tillbaka!

När jag väntade sonen så misstänkte de lunginflammation men läkaren avvaktade men så åkte jag in till akuten och fick pencillin och det blev bättre! 
Svar på tråden 2 lunginflammationer och 2 förkylningar inom 4 veckor!