• emelyaus

amning och prolaktinnivåer

varför rasar vissa i vikt under amning medan andra (som jag) stannat på en vikt och liksom inte fortsätter gå ner hur mycket/lite man än äter?

Prolaktin utsöndras ju för att framkalla bröstmjölk. Det är också bevisat att höga prolaktin-nivåer saktar ner fettförbränningen, minskar sexlust och fertiliteten 0sv..

Nu undrar jag:

Finns det något samband, kan det vara så att de som rasar i vikt under amning helt enkelt inte har så höga prolaktin-nivåer som de som går långsamt ner i vikt (eller inte alls)?

Ni som står still i vikt - har ni rikligt med bröstmjölk och inte behöver amma så ofta? Har ni heller ingen sexlust?

Och ni som rasar i vikt, får ni amma mycket och ofta?  Är sexlusten förändrad? Någon som blivit gravid snabbt igen?

• Svar på tråden amning och prolaktinnivåer
  • asatantrosa

Har inte gått ner speciellt mycket trots att jag helammat i 5 månader, ätit nyttigt och vardagsmotionerat. Har ingen direkt sexlust, torra slemhinnor, ingen mens. Ammar kanske var tredje timma dagtid och 2-3 gånger på natten. Bebisens tillväxtkurva går brant uppåt så jag antar att hon får i sig vad hon behöver. Har funderat på detta med amningshormoner och vikten eftersom det var likadant med min äldsta dotter, började först gå ner på riktigt när jag slutade amma. Alla pratade ju om att man rasar i vikt av amning...not me :/

• Solstorm

Hej!

Har inte gått ner någonting genom att amma och min dotter är nu 6,5 månad. Hon har alltid gått upp bra i vikt och jag har inte behövt komplettera med ersättning eller så utan har helammat.  

Alva 2012
  • emelyaus

samma här. min bebis är 5,5 månad och jag ligger kvar på samma vikt som när han var 1 mån.. men min bebis är en liten knubbis, ammar ca var 3e timme. jag äter mkt grönsaker o bra proteiner o fetter, rör på mig mkt också. har noll sexlust.
    så därför har jag teorin att jag har mkt höga prolaktin-nivåer. har aldrig haft problem med amningen.

• Emmis

Gick ner allt jag gick upp (20kg) på fyra månader och ytterligare tre på en dryg månad till, står därefter stilla och väger nu på gränsen till lite i förhållande till min längd. (Sonen är snart 7 månader.) Jag har inte motionerat så mycket som jag borde och ätit precis vad jag velat (gärna mycket kakor).
    Jag har ammat normalt mycket, skulle jag tro. Det är inte så att han hela tiden legat vid bröstet och mängden mjölk har aldrig varit ett problem, har snarare haft mer än han behövt. Amningen har aldrig strulat och han har blivit nöjd, vet inte om jag märkt jättemycket av tillväxtperioder heller egentligen utan det har gått fort att öka mängden efter hans behov. Sonen har varit en knubbis sedan han föddes, gått upp mycket och snabbt i vikt och ligger högt på både vikt- och längdkurvan. Han är helammad till sex månader (ingen ersättning alls). Sexlusten är mindre, men inte så mycket som jag kanske hade väntat mig.

• 3 små Loppor

Detta är väl en äldre tråd men frågorna är precis som ja funderar på!!!

ja går ej ner i vikt av att amma, ingen mens heller...men bebis e 9 månader...

värd att puffa upp...finns aksnke fler kvinnor som kan berätta.....

(har gått ner i vikt när ja slutat amma och fått menasan dom andra gångerna)     

• malzac

Intressant! Jag visste inte att allt det var kopplat till prolaktin.

Jag gick ner det lilla jag gått upp (7 kg typ) rätt snabbt, ca två månader eller så, och nu (dottern är 11 månader) väger jag ett par kg mindre än innan jag blev gravid. Jag äter som en häst och går nästan aldrig på gymmet (dock lite promenader ett par gånger i veckan).

Helammade i sex månader och ammar fortfarande. Hade aldrig problem med mjölken; efter den första justeringsperioden har det varit lagom hela tiden. Behövde inte amma särskilt ofta, ca var tredje timma på dagen och inget på natten sen hon var åtta veckor.

Mensen återkom efter tio månader, och sexlusten känns normal tycker jag (men den har aldrig varit jättehög).

Så jag vet inte om jag stjälper teorin. ;)

• keron

Hm, jag har aldrig gått ner i vikt av amning, utan det har jag gjort först när jag slutat amma helt. Dvs efter närmare två år.

Ammar nu min ettåring, jag gick upp 25 kg under graviditeten, har bara blivit av med 9 av dem... Helammade till 8 månader i snitt varannan timme, delammar nu ca var tredje timme och en gång på natten och har alltid haft rikligt med mjölk.

Har haft lite torra slemhinnor till och från, ingen mens än och ingen sexlust ö h t.

• k girl

Jag har haft rikligt med bröstmjölk med båda mina barn, i alla fall i början. De har haft olika amningsmönster, den första ammade väldigt ofta medan den andra ammade var fjärde-sjätte timme. Vi fick t om väcka henne för att äta. Jag gick upp i vikt med den första och ner i vikt med den andra. Dock tror jag att det har mest att göra med att jag gjort medvetna kostförändringar.

Svar på tråden amning och prolaktinnivåer