• Annie Sc

Spjälsäng/växasäng eller bara vanlig spjälsäng och sedan en stor säng?

Väntar vårt första barn 15 februari och funderar på vilken typ av säng vi ska köpa till vår lilla tjej.
    Vi ska köpa en spjälsäng, men funderar på att köpa någon typ av växasäng som man kan använda längre.

Vill dock höra med er om det är någon mening med att köpa en växasäng, eller är det lika bra att köpa en vanlig säng när de kan börja sova utan några direkta kanter runt om?
    Det jag dels funderar på är om det är bättre att köpa en billigare spjälsäng och sedan en vanlig stor säng, så att man t.ex. kan lägga sig jämte barnet när det har svårt att somna när det är lite äldre. Hur har ni gjort?

Vi funderar på en Brio sleep som har ett lite vettigt pris och kan användas som växasäng.

• Svar på tråden Spjälsäng/växasäng eller bara vanlig spjälsäng och sedan en stor säng?
  • Flickan och kråkan

Vi har bara haft vanliga sängar till våra. Först sov de mellan oss i dubbelsängen. När de var runt halvåret och mer rörliga så satte vi en vanlig säng i kloss med vår dubbelsäng. Superpraktisk på alla sätt. Lätt att natta. Alla har sällskap. Inga barn som kommer vandrandes och ska trängas mitt i natten. Alla har gott om plats. Väntar nummer tre nu. Spälis  och växasäng vet jag faktiskt inte vad man ska med till?

• höst

Vi hade inte heller växasäng. Vi använde först spjälsäng (som inte något av barnen gillade) en tjock madrass i början sen bytte vi till resårmadrass och till slut när de hade koll på att gå upp själva alla tider på dygnet så satte vi på ben på madrassen.

Det enda spjälsängen var bra till var när jag skulle duscha och använde den till lekhage...

• hannis

Vår son är snart 3 år och sover fortfarande i spjälsäng. Tycker den har varit guld värd! Numera står den mot vår sängända med sidan borttagen så han kan klättra upp till oss när han vill.

Vi funderar på växasäng till honom snart eftersom de ofta har bra kanter så barnet inte ramlar ur. Tycker det är svårt att hitta fullstora dänga med samma kanter.

• Blåklocka

Vi har också först haft spjälsäng. Sedan vid 20 månaders ålder fick hon en vanlig 90 cm resårbotten utan ben. Efter ett tag satte vi på 1 dm höga ben på den. Planen är väl att vi ska sätta på vanliga ben någon gång i framtiden. Jag fattar inte alls poängen med juniorsängar/växasäng. Det är perfekt att köpa en stor direkt så kan man ligga bredvid och läsa/mysa.

• Cyberfru

Vi hade spjälsäng först, men den hade vi nästan kunnat hoppa över, hon sov PÅ mig. Och gör det oftast fortfarande, 2 år senare, haha :) Vi gjorde så att vi plockade bort ena sidan på spjälsängen och sänkte botten så hon kunde kliva ur och i själv, det funkade bra förutom att hon hade svårt att komma till ro och ville att vi skulle ligga bredvid henne i spjälsängen...vilket såklart inte funkar. En växasäng går därför bort för oss. Nu har vi köpt en 90´s resårbotten som det är tänkt att hon ska flytta till, längtar efter att mysa ner mig bredvid henne och läsa saga <3  När jag tänker efter hade vi kunnat gå direkt på den stora sängen istället. Är man orolig för att barnet ska ramla ur finns det ju sänghästar (trilla ur skydd) som man kan sätta på den öppna sidan om man har den andra långsidan mot en vägg.

• broglo

Håller med alla andra om att hoppa växasäng. Efter spjällsängen så gick vi över till vanlig säng direkt och någon av oss sover ofta bredvid treåringen där, vilket går jättebra. Det är också, precis som någon ovan nämner, mycket bekvämare att natta och läsa saga i en riktig säng.

• broglo

En till kommentar om spjällsäng. Jag ångrar att vi inte köpte en som antingen hade avtagbar långsida eller sänkbar långsida. Det är jobbigt för ryggen att lägga i tunga, sovande bebisar när sängbotten är i lägsta läget, och det hade varit mer praktiskt under den perioden när sängen står kloss an mot dubbelsängen att ha kunnat ta av sidan som stod mot sängen.

• Cyberfru

Appropå broglo´s inlägg här ovan så kan jag meddela att vi byggde om vår spjälsäng så det gick att plocka bort en långsida, det gick inte från början, dock var ena spjälsidan sänkbar. Vi hade det lite som "krav" att den ena långsidan skulle gå att ta bort när vi tittade på spjälsäng, eftersom vi hade spjälsängen som en "sidosäng" till vår säng, dvs öppen mot vår säng när hon var riktigt liten, men sen fick vi en jättefin i present av min mamma, så då bestämde vi oss för att modda den lite, det var ganska snabbt och enkelt gjort faktiskt!

• hösttussilago

Vi var på väg att köpa två växasängar/barnsängar till våra barn (då 1.5 år och 3 år gamla), men storebror protesterade. Han ville ABSOLUT ha en våningssäng. Så det fick de!
    Nu sover 3åringen överst i en 90 cm säng och snart 2åringen underst i en 120 cm bred säng. Å vad glada vi är för det!!
    Det finns massa plats att ligga bredvid dem (framförallt i 120 sängen såklart) och har vi gäster så kan gästerna sova i deras sängar, så sover de inne hos oss.
    Fattar nu inte varför vi ens tänkte barnsängar!!!

Spjälsäng har vi dock haft. Använde dem dock inte så mkt då killarna mest sov med oss....

• Echo

Spjälsäng med avtagbar sida och sedan en fullstor säng har vi satsat på. Växasängar eller juniorsängar känns galet onödigt.

• hannis

För vår 3-åring blev det en vanlig 90-säng med kiddy guard nu när vi bytte. Ingen risk att han ramlar ur och sängen kan han ha tills han flyttar hemifrån. Perfekt!

Svar på tråden Spjälsäng/växasäng eller bara vanlig spjälsäng och sedan en stor säng?