• biologic

    Varför kostar Blu-Ray mer än DVD?

    Ja, den frågan har jag ställt mig. Tillverkningskostnaderna kan knappast vara högre. Det finns redan "fyndlådor" med "2 för 99:-" och liknande. Men de flesta Blu-Ray-skivor ligger ändå ibland på nästan dubbelt så mycket som samma film kostar i DVD-format.

    Är det för att man vill klämma ut så mycket pengar som möjligt ur nyhetens behag? Minns ju hur det var för bara tio år sedan, då även DVD:erna kostade mycket i jämförelse med VHS.

    Bara en fundering så här en fredagsnatt. 

  • Svar på tråden Varför kostar Blu-Ray mer än DVD?
  • slazh

    Precis så är det väl ja att kan man ta mer betalt så gör man det. Vi ser exakt samma sak med HD-kanaler på tvn där ska det tas extra betalt för HD-kanaler gentemot SD (Standard Definition). UHD (Ultra High Definition) TV-apparater har till och med börjat säljas (dock till mycket höga priser) vilket gör Bluray filmer och HD-kanalerna utdaterade redan trots att det idag säljs som premium när det borde vara standard. Vi dras fortfarande med SD-kvalité på dom flesta kanaler som sänds det är dags att det kommer vidare snart.

  • satie

    Det finns enormt höga investeringskostnader bakom BluRay-formatet och krypteringstekniken. Kanske det är därför priserna är högre, att tillverkarna av BluRay-skivor måste betala en högre avgift. Lite tillgång och efterfrågan kan också spela in - BluRay är bättre än DVD och folk betalar då gärna mer för BluRay.
     

  • Border

    Ja, kanske för att det är betydligt bättre bildkvalitet på Blu - ray än på DVD.

  • Binary

    Datamängden skiljer sig, vilket får mig att tro att tillverkningen även den skiljer sig, sedan är det som tidigare nämnts en stor investering i utvecklingen som behöver komma tillbaka.

    När det gäller SD kontra HD kanaler.

    Kanaler sänds från så kallade muxar som hanterar informationen. I ett SD lager så kan du ha 4-8 kanaler på en mux vilket är rätt ekonomiskt, medans en 720P baserad kanal generellt tar upp en mux själv. Vet inte om det idag finns någon som sänder 1080P, men när jag lämnade satellit-TV världen bakom mig så fanns det ingen i Sverige som leverade 1080P varken via DVB-S , -T eller -C


    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • slazh
    Binary skrev 2012-12-16 23:17:16 följande:
    Datamängden skiljer sig, vilket får mig att tro att tillverkningen även den skiljer sig, sedan är det som tidigare nämnts en stor investering i utvecklingen som behöver komma tillbaka.

    När det gäller SD kontra HD kanaler.

    Kanaler sänds från så kallade muxar som hanterar informationen. I ett SD lager så kan du ha 4-8 kanaler på en mux vilket är rätt ekonomiskt, medans en 720P baserad kanal generellt tar upp en mux själv. Vet inte om det idag finns någon som sänder 1080P, men när jag lämnade satellit-TV världen bakom mig så fanns det ingen i Sverige som leverade 1080P varken via DVB-S , -T eller -C
    Det beror ju helt på distrubitionssättet också det finns ju mycket bättre möjligheter i kabel-tv nätet än marksänd digital-tv. I det marksända digital-tv nätet idag så delar ju kanalerna i varje muxpool på bandbredden vilket kan leda till kvalitetsförsämringar när fler kanaler kräver högre bitrate vet dock inte hur tilltaget det är där. 720p och 1080i är väl det som gäller för HDTV i Sverige och 720p för alla svenska kanaler tror jag.
  • biologic

    Men... om nu Ultra HD-formatet kommer, skall man helt enkelt skita i Blu-Ray då? Hur många år pratar vi om här?

  • slazh
    biologic skrev 2012-12-17 05:11:03 följande:
    Men... om nu Ultra HD-formatet kommer, skall man helt enkelt skita i Blu-Ray då? Hur många år pratar vi om här?
    Nä även om det finns en och annan tv att köpa (just nu endast 80+ tum i 100 000kr klassen) idag så dröjer det säkert flera år till innan filmerna börjar komma i UHD och så länge vill man ju inte vänta med att köpa filmer. Jag tycker dock att det är fel att ta extra betalt för Bluray när nya standarder redan syns vid horisonten så att säga. Bluray är ju inte någonting nytt längre.
Svar på tråden Varför kostar Blu-Ray mer än DVD?