• Kelebek

Dåligt samvete, känner ni andra föräldrar till barn med NPF så här ibland?

Vi har en son som är snart 7 år. Han har ADHD och verkar nu även få OCD-diagnos, men det ligger mer bakom som de här diagnoserna inte förklarar. Vi håller på att bli galna här hemma, han får inte rätt hjälp och blir inte bättre utan snarare tvärtom. Intellektuellt sätt är han väldigt långt före jämnåriga, han har otroligt hög språknivå (trespråkig), jättebra på matte, har ett helt lager med olika fakta i hjärnan, han förstår saker snabbt och lär sig själv om sjukdomar, mediciner, cellbiologi och en massa sånt. Däremot, vad gäller allt annat... Han får extrema vredesutbrott, är aggressiv, trotsig, tvångsmässig, envis, bossig, ska alltid bestämma allt, kan inte anpassa sig efter andra ett endaste dugg. Han är beroende av rutiner och regler, om saker inte går som förväntat blir det jättejobbigt. Han är perfektionistisk och har höga krav på sig själv. Han har tvångstankar och tvångsbeteenden och alla ADHD-symptom som väldigt stora problem med kortminnet, koncentrationen och uppmärksamheten.

Vi håller som sagt på att bli galna och orkar inte med det här längre. Vi har haft kontakt med BUP sen han var 3 och började få sina vredesutbrott och skada oss. Vi har fått höra en massa saker, först var det att "han är ju såååå himla smart och det är så jobbigt, det är så synd om honom", sen efter mycket tjat blev han remitterad till neuropsyk och fick ADHD-diagnos. Efter det tyckte psykologerna vi kom till att han inte alls hade ADHD utan "han är bara så himla känslig, vi måste behandla honom som en bebis".. vi gick i deras behandling men det hjälpte ingenting. Och nu står vi här på ruta 1 igen eller ännu längre tillbaka kanske. Vi ska till ADHD-centrum och få någon behandling mot tvånget, men det är ju inte bara det som är problemet, men BUP tycker väl att det är det som är lättast att behandla för de vet ju inte vad resten är!

Vi gör verkligen vårt bästa hemma men ibland får vi väldigt dåligt samvete. Vår son har en jättebra kompis som är här ofta, och både jag och min sambo har känt att vi önskar att han vore vår son istället :( Vi älskar ju vår kille mest i världen men hur ska man orka med hans beteende?! Jag orkar inte behöva ta emot sparkar och slag, behöva putta bort honom för att han nästan hamnar i trans och försöker attackera mig och lillebror.. och sen går han till skolan och säger att vi slår honom. Det värsta är att när han är "normal" så försöker man tänka att vi bara överdriver, det är inte så farligt egentligen, det kommer gå över.. så tar det max 2 timmar så är vi där igen :( Vet inte hur jag ska sluta gråta pga det här...

• Svar på tråden Dåligt samvete, känner ni andra föräldrar till barn med NPF så här ibland?
  • Raz

Om jag känner igen mig, jo alltför väl och många med oss!

Jag har flera barn med div diagnoser, men min 17 åriga son med bla ADHD är den som ger mig mest dåligt samvete och detta har pågått i hela hans liv, ibland vill man bara att han ska bli vuxen nog och flytta, men så kommer oron direkt, hur ska han klara ett liv själv??

Hans vredesutbrott är ens värsta mardröm och nu när han är en stor biffig tonårspojke utan koll, så kommer oron direkt och att han hela tiden vill ta över och dominera är en daglig kamp.

Hans lillebror som har sina egna diagnoser, är extremt känslig och mår vansinnigt dåligt av de dagliga fighterna han råkar ut för. Nu är han inte helt oskyldig själv, då han kan vara väldigt obstinat och upprepande, men problemet är att han nästan är tonåring men i sinnet bara hälften så gammal och storebror vägrar inse det.
    Jag har sökt all hjälp man kan tänka sig, men lever ändå med samma problem som man dagligen måste reda ut, utan hopp om bättring eller förståelse.

Det finns inte ord nog med att beskriva hur jobbigt det är och hur mycket man älskar sina barn och bara önskar dom det bästa i livet!   

• Lille Skrutt

Vad jobbigt ni har det. Jag har en son med autism som också får vredesutbrott och slåss, men hans problem är ändå lite lindrigare än det du beskriver. Vid vredesutbrott så tror jag mest på ett lågaffektbemötande. Ta två steg baklänges istället för att springa fram. Sedan tror jag på att försöka göra en grundlig kartläggning över när vredesutbrotten brukar komma och därefter lära sig att anpassa kraven och miljön så att man förebygger utbrott. Jag kan verkligen rekommendera Bo Heilskovs bok "Problemskapande beteende". Men även om boken är bra och man får en ökad insikt så finns ju faktumet kvar att det är enormt jobbigt och slitsamt att ha ett barn som inte är som andra. Det är svårt att orka. Vi har ett h-e vid middagsbordet just nu och jag har svårt med tålamodet, speciellt när jag är hungrig och trött. Nu har jag gjort så att jag äter i lugn och ro innan barnen. Då får jag tillräckligt med kraft att sedan sitta med barnen vid köksbordet när de ska äta. Själv hinnner man inte få i sig en matbit då man hela tiden ska vara beredd och förstärka bra beteenden, hindra härdsmältor och uppmuntra till att smaka på maten. Man får hela tiden hitat små lösningar och knep som gör att man orkar.

• falukorv01

Titta på om PANDAS kan stämma (säger inte att det är så, men bör alltid uteslutas)  mer info; http://www.pandasinfo.se

Diagnoskriterier för PANDAS

(Enligt intervju med Susanne Swedo 2012 är detta de senaste, uppdaterade kriterierna.)

1) Förekomst av tvångssyndrom (OCD) och / eller ticsstörning;

2) Ovanligt abrupt debut av symtom (»över en natt«, »från 0 till 60 på en till två dagar«, barnet upplevs »besatt«);

3) Prepubertal debut (OBS: Detta kriterium är godtyckligt eftersom post-streptokockreaktioner är sällsynta efter 12 års ålder, men kan förekomma hos individer som inte har fullgott immunskydd);

4) Associerat med andra neuropsykiatriska symptom, bland annat olika kombinationer av följande (OBS: Symtomen debuterar plötsligt och i kombination hos ett tidigare friskt barn):

a. Svår separationsångest (kan inte lämna föräldrarnas sida, måste sova på golvet bredvid deras säng etc);

b. Generaliserad ångest som kan utvecklas till panikattacker och ett »skräckslaget utseende«;

c. Motorisk hyperaktivitet, abnorma rörelser och känsla av rastlöshet;

d. Sensoriska avvikelser, inklusive överkänslighet mot ljus eller ljud, förvrängning av visuella intryck och ibland visuella eller auditiva hallucinationer;

e. Koncentrationssvårigheter, förlust av akademiska färdigheter, särskilt i matematik och visuo-spatial förmåga;

f. Frekvent urinerande och ny debut av sängvätning;

g. Irritabilitet (ibland med aggression) och emotionell labilitet. Abrupt debut av depression kan också förekomma, med självmordstankar;

h. Utvecklingsmässig regression, inklusive vredesutbrott, »bebisspråk« och försämring av handstil (också relaterat till motoriska symtom).

5) Associerat med streptokockinfektion. Vid den primära debuten kan symtomen har följt på en (asymtomatisk och därmed obehandlad) streptokockinfektion under flera månader eller längre, varför man kanske inte finner den streptokockinfektion som var utlösande. Men vid senare skov, kan en försämring av de neuropsykiatriska symptomen vara första tecknet på en dold streptokockinfektion (och snabb behandling kan minska OCD och andra symptom).

Svar på tråden Dåligt samvete, känner ni andra föräldrar till barn med NPF så här ibland?