• Olles mamma

Min 2-åring tappar naglarna?!

Hjälp! Har precis upptäckt att Olle håller på att tappa tre naglar?! Han har inte klämt dom eller nåt utan dom verkar snarare bara lossnat??? Det ser ut som att dom lossnat inifrån och sitter fortfarande fast men är lösa. svårt att beskriva.
    Vad kan detta vara? Någon som varit med om något liknande? Kan det vara nagelsvampP Eller kan det ha att göra med höstblåsorna han hade för ett par veckor sen? :/ 

• Svar på tråden Min 2-åring tappar naglarna?!
  • MissNora

Har han haft höstblåsor? Det gör de om de har haft det, en del av symptomen.

• Olles mamma

Ah! Ja, han hade höstblåsor för ett par veckor sen... Lossnar naglarna "bara" och sen är det bra eller bör man uppsöka typ BVC? Obehagligt ju :/

• Kärlek84

Bägge mina söner har så på fötterna nu, dvs att tånaglarna lossnar. Jättekonstigt?

Jag trodde det var svamp men pratade med 1177 och de sa att det troligen inte var det men de hade ingen aning om vad det kunde vara heller.

• Olles mamma

Googlade på koppling mellan höstblåsor och naglar som lossnar och det verkar vara ganska "vanligt" att det sker, har dina söner haft höstblåsor nyligen?

• Bubblan1984

En kompis barn tappade alla sina naglar, både tår och fingrar efter att h*n haft höstblåsor! Läkarna sa att de va ingen fara men de tog ett blodprov för säkerhets skull så att de inte va nåt annat! Allt såg bra ut och h*n mår kanon idag! Är säkert samma för ditt barn men ring bvc i alla fall och prata med dem! :)

*Bulan beräknad till 20 februari 2013*
  • Susi 860

Hej,

Jag är farmor till en 3 åring och sedan 1 månad har vi upptäckt att han tappar naglarna, både på händer och fötter. Jag ser att ni pratar om höstblåsor, hur vet man att han haft det? Hur ter sig detta? Han har varit rätt så förkyld hela året.

Jättetacksam för svar, jag är jätteorolig. 

• Olles mamma

Olle hade höstblåsor för några veckor sedan. Han fick feber och sen om det ganska snabbt blåsor på händerna och benen främst. Han hade även några blåsor på rmarna och i munnen. Blåsorna var tydliga så jag tror att det är svårt att missa dom. När blåsorna torkade ut flagnade han jättemycket om händerna och fötterna i någon vecka och nu är det naglarna som "byts ut". :/ Igår tappade han första naglen och han verkade inte bry sej nämnvärt, har sett att minst tre naglar till är lösa och kommer att lossna när som helst. På förskolan hade dom heller aldrig hört talas om något liknande. Försökte nå bvc igår men kom inte fram...

• JEMAR

Har varit hos läkaren med vår pojk som också tappat sina naglar både på händer och fötter. Blev skickade till hud och där förklarade de att det kan göra så på vissa barn efter en infektion. De kan komma tillbaka med det kan också bara hända en gång i livet. Börjar som en blåsa under nageln son sedan gör att nageln åker av. Jätte konstigt men så sa de på hud iaf.

Svar på tråden Min 2-åring tappar naglarna?!