• 2 ska bli 3 är nu 4

Har jag doserat rätt m Nitritsalt till Julskinkan?

Saltar för första gången min egna julskinka. Använder nitritsalt. Jag är lite osäker på hur det ska doseras & nojjar lite. Skinkan är lagd i lagen igår. 10L vatten & 800g nitritsalt (salt m 0,6% nitrit).

Är det rätt? Brukar ni spruta in det oxå!?

Har en skinka på 4,8kg m ben i och den ska ligga en vecka. Borde jag köpa en spruta tro?   

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Har jag doserat rätt m Nitritsalt till Julskinkan?
  • amia01

Har aldrig saltat själv - så det här blir inget bra svar... Men jag vet att många tycker det behöver sprutas för att man ska komma in i köttet bättre med saltet.
    Men jag är uppväxt med "osprutat" saltat kött, och det har varit helt ok också tycker jag. Tror att tricket ligger i att man har en starkare saltlösning då, och först saltar och sedan vattnar ur? Men är lite osäker på det... Tycker dock att en vecka låter lite lite... den skinka vi ska äta till jul har legat i salt i ett par veckor redan. Men det finns säkert flera sätt att göra det på. Håller tummarna för att det blir bra!    

• 2 ska bli 3 är nu 4

Tack för ditt svar.

Ja svärmor saltar m vanligt salt i 1vecka. Har läst om nitritsalt att det ska ligga i 2v eller sprutas & ligga i en vecka. Så jag måste nog spruta. Men hittar ingen spruta här på Gotland. Eller har iofs bara kollat mitt jobb & ICA MAXI i Visby. Får leta vidare bland vänner & bekanta.  

God jul! 

• amia01

Sprutor för att salta kött tror jag att jag sett på Nordpost? Och även i andra kataloger där man säljer utrustning för styckning/kötthantering, ex. Bole. Men du kanske kan hitta någon att låna av istället?
    Lycka till med skinkan och God Jul önskar jag också.

• fille53

Hur mycket nitritsalt ska man ta per liter vatten till saltlag för skinka

Svar på tråden Har jag doserat rätt m Nitritsalt till Julskinkan?