• Kodia

Vad har man på ägghalvor?

Vi ska ha julbordsknytis på jobbet, och jag ska ta med äggalvor. Nu kom jag på att jag inte vet vad jag ska ha på, eller ska de bara vara naturella för att passa till sillen? Hur gör ni? Vad är vanligast?

• Svar på tråden Vad har man på ägghalvor?
  • Kiiwii

Folk har olika. Vissa har majonäs på, andra rom. Jag brukar göra kaviargrädde och spritsa på, rätt mild smak. Vispar grädde och tillsätter lite kaviar :)

• swedenisabella

Vi delar upp ägghalvorna och gör två olika sorter. 

1. majonäs, kaviar rom, räkor, persilja eller dill och en citronskiva (en liten "trekant" räcker)

2.  Skagenröra, du gör en enkelt själv

Recept; 

250 g skalade räkor
    1 dl creme fraiche
    1 dl majonnäs
    2 msk dill
    En skvätt citron
    Salt och svartpeppar 

Hacka räkorna, blanda med  creme fraiche och majonäs. Smaksätt med dill, citron och salt/peppar. 

Avsluta med en klick rom och lite dill :)  

• tilj75
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-12-15 17:59:33 följande:
    Naturella
    Majo och ett par räkor
    Kaviar 

Så brukar vi göra     
    Jag läste Nutella, inte naturella Skrattande
    Lät inte så gott....
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Let it Rain
    tilj75 skrev 2012-12-15 18:38:39 följande:
    Lät inte så gott....
    JAg läste detsamma
  • annca

Gröp ur gulan ur de halverade äggen och blanda denna med lite majönäs, klippt färsk dill och lite pressad cirton eller lite majonäs, riktigt finhackad rödlök och lite kaviar på tub.
    Klicka eller spritsa i blandningen i äggen igen och dekorera med färsk dill, en räka eller en klick rom.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • swedenisabella
    annca skrev 2012-12-15 21:38:31 följande:
    Gröp ur gulan ur de halverade äggen och blanda denna med lite majönäs, klippt färsk dill och lite pressad cirton eller lite majonäs, riktigt finhackad rödlök och lite kaviar på tub.
    Klicka eller spritsa i blandningen i äggen igen och dekorera med färsk dill, en räka eller en klick rom.
    Det blir en tredje sorts ägghalva i år :D Låter jättegott! 
  • bumse2

Vi har Deviled eggs i år
    Ta ut gulan från ägghalvorna ( från 6 ägg) och lägg i en bunke tillsammans med 1/2 dl svensk senap och 0,75dl majonäs, mixa med en stavmixer och smaka av med salt och peppar. Spritsa eller klicka i smeten i ägghalvorna 

Emma 020123, Linus 080917
  • ccecy

Ett tips när du delar på ägghalvorna är att ta plastfilm på kniven! då fastnar inte ägget på kniven o ägghalvorna blir fina! :)

Nu har du redan fått mycket tips på vad man kan ha på ägghalvorna! 
    Vi brukar ta ett serverigsfat o hacka vanlig sallad till botten och sedan sprida ut ägghalvorna på det.. och sen lägger vi majonäs och räkor på möjligen lite dill :) och sedan brukar vi lämna några ägghalvor utan något på! eftersom det kan finnas såna inte äter det (i vårt fall är det så..) men kan även vara bra o lämna utan några eftersom det kan finnas skaldjursallergiker 

• Tvåbarnsmamman81
    tilj75 skrev 2012-12-15 18:38:39 följande:
    Lät inte så gott....

ha ha nej det lät inget vidare!
Svar på tråden Vad har man på ägghalvor?