• personae non grata

järntillskott för bebis?

Någon som vet om och isåfall vad som finns? Antingen som kosttillskott eller typ nåt som man själv kan ha i. Vi gör egen välling. Hon är 1 år och i och för sig så får hon bara 1-2ggr/d och inte heller så mycket varje gång men det skulle ändå kännas bra att krydda upp det med lite järn.

Vad jag förstått så tillför inte torkade aprikoser så mycket. Hon får ibland messmör på mackan och det är ju en del järn i det. Det är ju bra med paltbröd men vi är vegetarianer så det går bort.

Varken min man eller jag har någonsin haft problem med järnbrist och vi har varit vegetarianer länge utan att ta kosttillskott, det skulle dock ändå kännas tryggt att veta att dottern verkligen verkligen får i sig allt i järnväg som hon behöver.

Finns det nåt annat man kan ha i? Finns det kosttillskott för så små barn? Tror ni att det skulle tillföra betydande järnmängd att göra vällingen i gjutjärnsgryta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden järntillskott för bebis?
  • Natulcien

Er dotter äter alltså också vegetarisk kost? Äter hon ägg, för det innehåller ju en del järn?
    Annars är ju spenat, fullkornsprodukter och bananer hyfsat järnrikt också. Och aprikoser och persikor. Kombinera med c-vitamin för att optimera upptaget.

• personae non grata

Ja hon äter liksom oss en lakto-ovo-vegetarisk kost.

Vet inte hur vanligt förekommande det är med järnbrist hos barn. Jobbigt att vara så orolig. Tror att det kanske beror på att BVC hela tiden tjatar om att vi inte ger pulvervälling och att det är en  viktig järnkälla. Förstår ju att det kanske kan vara en idé att ge sådan välling om man ska ge väldigt mycket, annars blir det ju inte särskilt näringstätt, men vi ger inte välling i speciellt stora mängder, kanske 100-150ml varje dag.

Skulle vi märka om hon hade järnbrist? Visst är hon trött ibland men det är väl alla barn nån gång. Svårt det där.

• snällhäst

Livsmedelsverket säger att det är bra med berikad välling/gröt, och eftersom man ändå inte ska ge så många mål så tror jag att även ett mål om dagen gör skillnad.
    Vi är vegetarianer och vi har valt att ge berikad gröt till vår son eftersom det är det som rekommenderas både av livsmedelsverket och den dietist vi har träffat på föräldrautbildningen. Har inte hört om något annat sätt att berika gröten själv än att ha i paltbröd, och det är ju inte vegetariskt.
    För oss känns bara som en omväg att ge kosttillskott.
    Om ni är oroliga för järnbrist kan ni kanske få ta prov hos BVC? Men jag tror att det är först efter ett år som depåerna börjar sina så det är säkert ingen fara.

• MammanJulia

Vår minsta tjej är född för tidigt och hade bl.a. därför järnbrist från början. Hon fick järndroppar i sex månader, vet dock inte om det var receptbelagt. Man märkte det genom att hon var väldigt trött och väldigt blek. Ni kanske kan få göra ett prov på hennes hb-värde? Det är ju bara ett litet stick i fingret:)

• Hera78

Vår dotter som också är född för tidigt får järndroppar varje dag samt c-vitamin för att hjälpa till att ta upp järnet. Detta är receptbelagt.

Svar på tråden järntillskott för bebis?