• Anonym (äckliga löss)

Så vidrigt med löss!! Hur mycket löss är många???

Hej,

Hittade en lus i håret på min treåring idag. Så jäkla äckligt så jag dör. Kliar över hela kroppen. :P  

Har kammat igenom med luskam och hittade ytterligare tre löss. Har dock inte sett några ägg. Har behandlat henne nu så hoppas att det hela är över, men är rädd att det ska bli långdraget. :(

Hur mycket löss brukar man normalt hitta när man har löss? Har ni sett mycket ägg? Jag bara funderar på om detta är något hon just fått så det inte hunnit sprida sig så mycket eller om det är långt gånget.. Blä jag bli så äcklad att jag nästan dör! :(

Har aldrig haft detta innan.. Fy :( 

• Svar på tråden Så vidrigt med löss!! Hur mycket löss är många???
  • Butterscotch

Har du hittat löss lär det finns ägg också, de är båda snabba och bra på att föröka sig de små rackarna... Gå genast till Apoteket och köp medel (en sån sort som dödar både löss och ägg). Jag behandlade allas hår för säkerhets skull när barnen fick löss i våras, även om det inte ska behövas egentligen.

• Anonym (äckliga löss)

Ja vi köpte sån som dödar både ägg och löss. Ska kolla resten av familjen nu om det är någon mer som har. Hittade du många löss på dem? Vidriga djur. Jag får panik av sånt här :(

• Anonym

ingen fara Ts....Vi har ju medel som hjälper mot sånna djur.
    Jag har själv haft löss en gång..Innan jag märkte det fanns där ett hundratal,min dotter kände ingenting,men hade ca 50 och min man insisterade på att det inte fanns några i hans hår,men hittade ändå ett 20-tal:)
    Det var en läskig ,men spännande upplevelse:) 

• Anonym (äckliga löss)
    Anonym skrev 2012-12-16 14:40:46 följande:
    ingen fara Ts....Vi har ju medel som hjälper mot sånna djur.
    Jag har själv haft löss en gång..Innan jag märkte det fanns där ett hundratal,min dotter kände ingenting,men hade ca 50 och min man insisterade på att det inte fanns några i hans hår,men hittade ändå ett 20-tal:)
    Det var en läskig ,men spännande upplevelse:) 

Okej, jag känner mig ändå lite lugnare av att höra att det kan vara så många. Då kanske hon preis fått det. Jag har såna äckelkänslor för såna här djur. Blev ni av med det på en gång eller krävdes det flera behandlinga? Är rädd att min familj inte ska våga komma hit i jul :(
  • Anonym

Jag skriver sällan anonymt men nu gör jag det så att inte en flicka riskerar bli uthängd

Mina barn åkte på löss regelbundet en period, allt från ett till kanske 15. Vidrigt och så! Även jag blev smittad. Då brukade jag kamma genom deras kompisar bara för säkerhets skull (inte någon lusnojja här inte.. ELLER? HAHA!) En flicka hade varje gång så mycket löss att det inte var sant! Helt jävla sjukt! Och varje gång avlusa jag henne och berätta för mamman hur att göra och någon vecka senare så var det samma visa under ett helt år! Jag fattar inte! Tillslut avlusa sjuksköterskan henne! Mamman och jag umgicks förut en hel del men inte något mer. Något har hänt. Vad vet jag inte. Men att inte kamma ur dotter dagligen och sköta sånt ger ju lite obehag.

Första gången hade väl både jag och ungar en 15 st, antar det är normalt, för henne var handfatet kraftigt svart-grå prickigt. Någon hundra?

• Anonym

Vi gjorde två behandlingar hela familjen.Sedan var de borta.Det var semester då,så jag träffade nog inte på smittkällan igen

Dock hann vi smitta farmor och hennes väninna,som hade peruk!!!tihi

• caroline 32

Behandla bara den som har löss inte dem som inte har det, tex hela familjen. Lössen blir resistenta !!!

Min stora tjej fick löss massor av ggr av en kompis. Hade mellan 5-10 st men när jag till slut lusade av kompisen hade hon miljoners!!!! Stackars unge;(

• Anonym
    caroline 32 skrev 2012-12-16 16:22:17 följande:
    Behandla bara den som har löss inte dem som inte har det, tex hela familjen. Lössen blir resistenta !!!

Min stora tjej fick löss massor av ggr av en kompis. Hade mellan 5-10 st men när jag till slut lusade av kompisen hade hon miljoners!!!! Stackars unge;(
    Resistenta? De medel som rekommenderas idag kväver lusen och vad jag vet är det svårt att bli resistent mot syrebrist.
  • caroline 32

Läs vad som står på förpackningen! Behandla den som har löss! Inte de andra i familjen i förebyggande syfte!

Svar på tråden Så vidrigt med löss!! Hur mycket löss är många???