• limefrukt01

Sjuksköterska - blodgas???

Hej på er!Glad

Jag undrar hur det går till när man tar blodprovet blodgas. Tar man det t.ex. med ett ”vanligt” rör och får en ”vanlig” sjuksköterka ta provet?

Pluggar till SSK och känner mig lite förvirrad. Skulle bli oerhört glad för svar.

• Svar på tråden Sjuksköterska - blodgas???
  • Lizette80

Blodgas tar läkarna på de flesta ställena, tror dock att vissa ssk kan ta det på vissa ställen..
    Blodgas tas direkt i artären i handleden.

• alfabetan

Om det är en artärgas du menar så får den bara tas av läkare (även om det på vissa speciallavd är delegerat till några syrror). Det tas med en speciell artärgasspruta. Vengas däremot tas normalt av syrrorna.

• LettieHatter

Vet inte hur det är på andra ställen, men på barn tar vi blodgaser ofta. Även undersköterskor kan ta gas med delegering. Vi använder små tunna glas- eller plaströr, kapillärrör kallar vi dem. Eftersom man på neo kan ha både artär- och venkatetrar i bebisens navel så får syrror ta både artär och vengaser.

• lmyranl

Blodgas kan tas arteriellt, venöst och kapillärt.
    Beroende på om/vad man har för infart. Många sätt att ta en blodgas: CVK, PAC eller pvk. Om man inte har ngn infart så kan man ta med hjälp av venpunktion, artärpunktion eller kapillär provtagning. Ssk ej blodgas vid artärpunktion (vad jag vet!!) övriga tas av ssk.

• anju79

Arteriell blodgas tas m en speciell spruta där blodet själv stiger när man träffar artären.
    Eller som vi på IVA, vi tar med en spec spruta men utan kanyl o drar blod ur artärnålen som vi använder.

Med IVA-utb lär man sig ta gaser.
    Som allmänsyrra fick jag delegation på att ta artärprov

• JA77
    lmyranl skrev 2012-12-16 18:59:10 följande:
    Blodgas kan tas arteriellt, venöst och kapillärt.
    Beroende på om/vad man har för infart. Många sätt att ta en blodgas: CVK, PAC eller pvk. Om man inte har ngn infart så kan man ta med hjälp av venpunktion, artärpunktion eller kapillär provtagning. Ssk ej blodgas vid artärpunktion (vad jag vet!!) övriga tas av ssk.
    Du får inte en artärgas med en CVK/PVK då de ligger venöst! Vissa värden behöver arteriella svar för att inte visa fel.Jag tror att det är arteriella gaser TS menar.

Jag är narkos-ssk och hos oss sätter narkos-ssk artärnål. På visa akuter tar ssk blodgasen.    
Svar på tråden Sjuksköterska - blodgas???