• Jessica22

Amning snart 6 månader

Hej, Har en liten tjej på snart 6 månader och undrar hur ni andra har gjort med amningen vid den här tidpunkten. Jag har helammat henne sen start men sen 4 månader har hon verkat hungrig på kvällarna och nätterna trots amning ca varannan timme på dagarna. Nu har vi tillslut äntligen fått henne att ta flaskan ifall jag behöver åka iväg. Min fråga är om det är vanligt att bröstmjölken inte riktigt räcker till vid den här åldern? Är det fel att ge henne ersättning och amning inför natten? Jag har inget behov av att sluta amma men skulle vilja få lite mer balans igen och en nöjdare bebis :)

• Svar på tråden Amning snart 6 månader
  • Natulcien

Nej, det är inte vanligt att bröstmjölken är otillräcklig. Däremot är det många som tror det, eftersom många bebisar trasslar och stökar mycket i den åldern och är mer lättdistraherade.
    Låt henne amma så ofta hon vill. Om bebisen vill amma oftare så försöker den ofta öka produktionen, så då bör man låta den göra det. Bebisarna styr det där så bra själva.

• Fluffig

Låt bebisen amma nattetid också. Hon är så liten än. Mjölkmänden regleras ju efter bebisen. Ju mer hon ammas desto mer mjölk. Sen kan det bli bökigt ju äldre de blir och upptäcker allt nytt.

• Jessica22

Men mjölken blir ju tunnare ju längre man ammar alltså borde de ju bli sämre mättnad?! Plus att jag upplever att när man ammar hela nätterna och aldrig sover/vilar ordentligt så har kroppen svårare att producera mer mjölk, har en son på 2 år så vila på dagen är det inte så mkt av.

• Natulcien
    Jessica22 skrev 2012-12-16 22:05:10 följande:
    Men mjölken blir ju tunnare ju längre man ammar alltså borde de ju bli sämre mättnad?! Plus att jag upplever att när man ammar hela nätterna och aldrig sover/vilar ordentligt så har kroppen svårare att producera mer mjölk, har en son på 2 år så vila på dagen är det inte så mkt av.
    Nej, den blir inte tunnare. Det fylls på hela tiden.

• Emmis
    Jessica22 skrev 2012-12-16 22:05:10 följande:
    Men upplever du det så är det kanske så. Men det beror i så fall på att hon har en sådan period. Har en sjumånaders som fortfarande ammar på nätterna och precis som tidigare är antalet amningar beroende av hur han vill ha det just då och hur mycket han behöver just då.
    Är det jobbigt och du vill sova så är det ju inte farligt att ge ersättning någon gång. Kan ju vara skönt att få sova ut ordentligt en natt och låta pappan ta matningarna till exempel. Men det är inte nödvändigt för näringens skull.
  • Jessica22

Tack för era svar, jag vet att de fylls på och att hon får den näring hon behöver men de känns inte som hon står sig på de så länge längre precis som vi vuxna när vi äter typ vitt bröd till frukost

• Höghus

Jag ammar fritt natt och dag men har börjat ge min hungriga 6-månaders gröt och mosad frukt en gång om dagen. Vissa barn behöver lite mer än bröstmjölk vid 6 månader. Jag tycker att det är bättre än att börja stöka med flaska.

• tilj75

Prova ge smakisar och gröt? Hon kanske helt enkelt "tycker" att det är dags.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Jessica22

Tack för alla råd tror de kanske är dags att ge lite annat som utfyllnad typ gröt och lite frukt :)

• mikroE

Är hon snart sex månader skulle jag också prova med gröt/välling. Jag tänker börja ge min dotter på snart sex månader gröt efter jul för hon har haft flera ökningsperioder tätt nu och hon verkar dessutom vara intresserad av mat och kunna svälja till och med små bitar så jag tror hon är redo! I övrigt tänker jag fortsätta med små smakprov av annan mat bara för att hon ska få upptäcka alla smaker som finns.

Svar på tråden Amning snart 6 månader