• Ziraya

Berätta mer om riesenschnauzern!

Hej!
    Jag har växt upp med hundar och har sedan jag flyttade hemifrån för 7 år sedan velat köpa hund. Jag har varit sugen på riesenschnauzern i ett par år nu. Medan jag väntar på rätt tillfälle så skulle jag vilja veta lite mer om era erfarenheter av rasen.

Det jag främst undrar över är:
    - Funkar den med katter, trots storleksskillnaden? Katterna är ju här först och ev. valp kommer växa upp med dem.
    - Vad kostar en hund i den storleken i månaden på ett ungefär? Foder, försäkring och sådant.
    - Hur fungerar rasen med andra hundar (generellt) och andra människor? Är den så pass reserverad mot andra som man hör att den är? Kan det slå över i aggressivitet? 

Hoppas att någon kan svara! Du behöver inte ha en riesen själv, men du kanske känner någon som har en? 

• Svar på tråden Berätta mer om riesenschnauzern!
  • Bitchos

Jag är uppvuxen med en riesen och kan inte ge dig svar på alla dina frågor utom hur den går ihop med barn osv. Vår hund var inte barnkär överhuvudtaget - när jag var liten så var jag rädd för honom, mina kompisar var rädda för honom. Husse var nr 1, följt av matte, sedan hunden och sist jag. Sedan är såklart inte alla riesen som han, men om jag hade haft barn så hade den inte varit ett val alls. Jag kan inte alls förstå varför mina föräldrar skaffade en sådan ras. Hade tagit en snäll ras.

• Bitchos

Sedan var han herre över alla andra hundar oavsett ålder. Han var över dem. Han testade alla hundar i området genom att lägga sitt huvud på deras ryggar - om de inte protesterade så var han överlägsen, om de protesterade så blev det slagsmål.

• Fiona M

svarar som ovan, är också uppvuxen med riesen men kan inget om omkostnader för dem.

vi har haft tre stycken, och tryggare hundar får man leta efter, mycket pondus utan att behöva hävda sig.
    vi hade under tiden ett gäng katter också, några av dem var där före hundarna, några tillkom allteftersom, och det gick jättebra, de låg ofta i en enda hög och sov.

ingen av dem var "ensamhundar" utan funkade med hela familjen.
    de var inte överdrivet vaktiga, men å andra sidan behövde de ju inte heller, det är nog avskräckande bara att se en så stor hund.

hörde av ngn (kommer inte ihåg vem och varför vi pratade om det) att det varit en del problem med rasen (höftproblem? eksem?) på sistone, så kolla upp det noga innan du köper!

• Ziraya

Tack för svaren :) Jag ska absolut kolla upp eventuella sjukdomar. Jag har ett par andra raser på listan som står efter riesenschnauzern också, men den är nummer ett just nu :) Jag vill så gärna ha en hund som jag verkligen kan arbeta med. 

• Apopan

Har en hund som misstas för att vara en riesen av en del som ser honom, och påminner väl om varandra på vissa punkter. Men jag tänkte att jag iaf kunde svara på att du lär få räkna med ungefär en stor påse (13-15kg) i månaden, och en sådan bör kosta minst 500 (finns säkert något foder som är bra som är billigare). Vi har betalat uppåt 1000kr när vår gick igenom en foderallergi-utredning.
    Försäkringskostnaden går att beräkna på agrias hemsida.
    Allt som allt så kan du nog räkna med 1000kr i månaden. Med medlemskap i skk,bkk (ev rasklubb), godis, halsband, kursavgifter osv, som skall till.

Kul val av ras förresten. Tycker också de verkar trevliga :)

• Ziraya
    Apopan skrev 2012-12-16 23:19:05 följande:
    Har en hund som misstas för att vara en riesen av en del som ser honom, och påminner väl om varandra på vissa punkter. Men jag tänkte att jag iaf kunde svara på att du lär få räkna med ungefär en stor påse (13-15kg) i månaden, och en sådan bör kosta minst 500 (finns säkert något foder som är bra som är billigare). Vi har betalat uppåt 1000kr när vår gick igenom en foderallergi-utredning.
    Allt som allt så kan du nog räkna med 1000kr i månaden. Med medlemskap i skk,bkk (ev rasklubb), godis, halsband, kursavgifter osv, som skall till.

Kul val av ras förresten. Tycker också de verkar trevliga :)
    Okej, 1000 kr i månaden var ju inte så farligt ändå. Sedan tillkommer ju självklart avgifter för kurser och liknande, men jag skaffar ju inte hund om jag inte har en stabil ekonomi, tänker jag! Tack för svaret :)

Vad är det för ras du har? 
  • Ziraya
    Ziraya skrev 2012-12-19 18:08:42 följande:
    Okej, 1000 kr i månaden var ju inte så farligt ändå. Sedan tillkommer ju självklart avgifter för kurser och liknande, men jag skaffar ju inte hund om jag inte har en stabil ekonomi, tänker jag! Tack för svaret :)

Vad är det för ras du har? 
    Om jag skulle gissa på en hund som folk misstar för riesen så kanske en svart briard eller en svart strävhårig vorsteh? Kul att gissa
  • Ziraya

Eller Kerry blue terrier, men de är ju så mycket mindre än riesen :)

• Apopan

En Bouvier des Flandres är det jag har, nerklippt i "sin" frisyr så är han mer lik en riesen än en briard. Annars så är ju svart terrier rätt lik också :)

• Allante

Har träffat ett antal riesen och bouvies (f f a i holland).
    Riesen är värstigshundar - justa som fan - envisa,
    icke strykrädda - men lydiga och sällskapliga - lagom
    vaktiga.

Älskar barn och vill leka med dem, Med barn menar jag
    typ 12 årsåldern o mer - osäker när det gäller småbarn.

Skullle dock inte smyga mig hem på natten till ägarna även
    om jag lekt med hunden.

Bouvie hundar är lite konstiga hundar (holland) kan vara
    både stora och små - snälla och arga. här verkar de snälla
    cedvander hade två bovies och han inte fatta att de inte
    åt upp slynglarna 

• Allante

En riesen var polishund och rensade ensam en hel fotbollsplan från huliganer
    (här alltså) 

• Ziraya

Tack för fler kommentarer :) Tanken med en riesen är att jag vill arbeta aktivt med den, träna spår och kanske till och med utbilda mig och hunden inom räddningsarbete, samt tävla. Så jag vill så klart ha en robust hund både till kropp och psyke! Jag har hundvana sedan jag var yngre och min mamma har väldigt stor hundvana (hon har arbetat som instruktör i många år). Så jag tror att det skulle vara en mycket passande hund för mig. Jag vet inte när jag kan komma att köpa hund, jag vill ha både stabil ekonomi och ett passande jobb, eller åtminstone råd med hunddagis om det skulle vara så. Det går ju att lösa på olika sätt sådant :)

• Riesen

Jag har själv haft en riesen och det är en mycket trevlig hund, inga problem med små barn, jag har själv fyra små hemma. Han är snäll mot alla, inte överdrivet vaktig, skulle det där emot dyka upp någon på kvällen som han inte känner igen kan han skälla lite, men sedan lugnar han sig fort igen när han märker att det inte är nått farligt. Kan tänka mig att det är en väldigt passande hund för dig om du vill ha en aktiv hund som du kan jobba mycket med. 

Det som skrevs i inlägget (som jag kopierat nedan) om kostnader och liknande stämmer ganska bra :) 1000-1500 :)

• JTo

Jag är uppvuxen med risen och kan berätta lite rent generellt om hur jag uppfattade henne, för det första var hon förmodligen den goaste knähunden som någonsin levt, satt man i soffan kom hon alltid smygande och skulle försöka lirka sig upp i knät på en oavsett hur många gånger vi sagt åt henne att gå ner, skumt med tanke på att hon i övrigt var hur lydig som helst och alltid lyssnade både på oss barn och vuxna  

Dixi gick bra ihop med andra hundar, bästis med grannen schäfer hane, kunde ligga i evigheter och ha utstirrningsmatcher med en kelpie tik i området och andra hundar brydde hon sig inte om.

Främlingar var roliga om dom ville klappa/leka men annars var familjen bäst.

Katter hade vi inte då men kaniner och marsvin var lite spännande men hon var mer nyfiken än jaktig/aggresiv mot dom, hon var mer intresserad av om dom kanske fick någon mat som hon kunde tänkas tycka om än av att jaga dom mao.

• Kina79

Jag har haft en Riesenschnauzer, från Kennel Riesenspass. Jag och min fd sambo köpte honom tillsammans, men han blev bara min när vi separerade. När Whiskey var 1 1/2 träffade jag min man. Sen skaffade vi även en katt (5 v gammal vildkatt) Ett år senare kom första barnet, två år senare kom andra barnet. Han var alltid gudasnäll, både mot oss och mot barnen. Skällde o vaktade när någon kom, men så fort dörren öppnades var han där och skulle hälsa. Vi avlivade katt nr 1 och skaffade två syskon, kattungar, 11 v gamla. Inga problem alls med våra katter. Men var han lös ute, så kunde han jaga andra katter. Pga, dåliga höfter, dålig syn och förändrat beteende blev han inte så gammal, nästan 7 år gammal.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Berätta mer om riesenschnauzern!