• Martiiinas

Förälder till dövt/gravt hörselskadade barn

Som rubriken lyder. Jag är en förälder till en dotter på snart 1 år och vi fick reda på tidigt att våran dotter har en lätt hörselskada men i tisdags vände allting. Vi har varit in för ca 2 veckor sedan och gjort nya prover och vi fick beskedet att våran dotter har blivit döv nu. Så nu börjar processen med remiss hit och dit och allt vad det nu innebär i väntan på att få ett CI. Startar denna tråd i önskan om stöd och bollningar, tankar och idéer då jag har noll erfarenhet av detta.

• Svar på tråden Förälder till dövt/gravt hörselskadade barn
  • Goofina

Jag är mamma till en idag fyra årig dotter som bär CI. Att vår dotter skulle vara döv kom som en chock och precis som för er så hade vi absolut ingen erfarenhet eller kunskap kring hörselnedsättning. Min dotter fick sitt första CI inopererat när hon var 9 månader och det andra kom ca 6 månader efter. Hon utvecklar både sitt tal och sin hörsel varje dag, på olika sätt. Du skrev att du önskar bolla tankar och få stöttning, jag stöttar gärna om det känns bra för dig/er. Du skrev att det skickas remisser hit och dit, vad är ert nästa steg i processen? Har ert barn fått prova en "vanlig" hörapparat?

• Amatullah

Min lillebror är 1 år och fick cochlear-implantat när han var 9 månader, på båda sidorna. Jag kan inte så mycket om det men följer gärna tråden. :)

• snosan

Jag har döva kompisar samt studerat teckenspråk och mitt tips till er om ni inte haft det i åtanke, lär barnen teckenspråk för då era barn inte har ci tex om de badar ute eller bara att de gått sönder då är de döva igen.

/en som bryr sig och älskar teckenspråket 

• lillajag02

På ett sätt, vore det inte skönast för barnet att få lära sig tsp först och då det är äldre ta beslut själv om CI?

• lillajag02

Ok.
    Tänkte bara för jag känner några (klasskonpisar) som fick CI som "bebisar". I tonåren avskydde de dessa och valde att aldrig använda dem, föräldrarna var tvungen att lära sig tsp... De hade dittills "sluppit" då de ansåg barnen var hörande med CI på.

• Goofina

Vi gjorde så här att en utav oss föräldrar (jag) lärde sig teckenspråk eftersom det bara fanns ett sånt intresse hos ena föräldern. Mitt val att lära mig detta baserades dels på att när vår dotter inte har CI:na på sig måste hon eller vi kunna kommunicera med varandra samt att jag har ett stort intresse för språk. Teckenspråksundervisning erbjöds vi efter att hörselhabiliteringen presenterat sin verksamhet för oss (detta gjordes innan CI-operationen). 

Att barn får CI i så pass tidig ålder är främst för att deras tal ska komma igång samt främja utvecklingen av deras hörsel. I huvud sitter det något som heter hörselnerv, och det är precis som en muskel. Stimuleras inte den ersätts den funktionen med något annat, därav ytterligare en anledning till att barnen får sina CI i tidig ålder.

Idag väljer vår dotter själv vilken kommunikationsväg hon vill använda. Till mig använder hon främst teckenspråk, trots att hon bär sina CI, medan hon använder talet till sin pappa och övriga i hennes omgivning. Dem gånger hon inte använder sina CI är när hon ska lägga sig, bada och i vissa miljöer då ljudet blir för intensivt, exempelvis i en gymnastikhall.

• Goofina

* Jag glömde skriva att vi människor har två hörselnerver, en på vardera sida. Dessa gör så att signalerna (ljudet) kan gå vidare upp till hjärnan så att vi på så sätt hör och uppfattar ljud.

• lillajag02

Detta med nerverna känner jag väl till då jag själv är hörselskadad och fullt teckenspråkig men har även talet

• Goofina
    lillajag02 skrev 2012-12-17 13:40:20 följande:
    Detta med nerverna känner jag väl till då jag själv är hörselskadad och fullt teckenspråkig men har även talet
    Jag ville bara ge en liten beskrivning generellt för CI och teckenspråk för alla som läser tråden ;)
Svar på tråden Förälder till dövt/gravt hörselskadade barn