• Anonym (?)

När kan man ge bebis smörgås?

Har läst flera som ger sina barn smörgås vid 6 - 7 månader. Min son är strax över 7 månader men har inga tänder.

Har ännu inte gett honom någon smörgås. Sätter dem inte i halsen när de är så små?

• Svar på tråden När kan man ge bebis smörgås?
  • Elgar

Nej, börja med små bitar och mjukt bröd så går det säkert bra! Min äldsta började äta smörgås runt 5 månader och fick första tanden när han var runt året, gick fint.

• Jojjanna

Det har gått jättebra att ge från 7 mån här. Dottern hade inga tänder då så vi gav små bitar från början. Hon tuggade med käkarna så att säga. Nu är hon 9 månader och har 4 tänder så nu ger vi bröd skuret i stavar.

Om någor hamnar fel så hostar hon upp det.

Hon äter även banan i bitar, pannkaka, burkmat med bitar osv utan problem.

• Anonym (?)

Tack för era svar. Min son kan dock inte äta något med bitar alls. Gav honom en 6 månaders burk med pasta (som är små bitar i) och då kväljer han direkt.. Köper jag barnmat från 8 månader så måste jag mosa det med stavmixern annars kräks han upp det :/

• Apopan

Dela i småbitar som barnet kan plocka med själv. Passa på att bre på något nyttigt. Jag hade på hemmagjord (saltfri) hummus och guacemole.
    Sedan så brukade jag göra tunnbrödrullar med god nyttig fyllning som det kunde geggas med också, superpoppis en period när han var mellan 7-9 månader.

Barnet behöver inga tänder. Det som inte kan malas i munnen kan sugas på tills det blir mjukt. Min son löste det hela finfint iaf och har aldrig satt i halsen :)

• Cornellia

Vi började med plockmat vid 7 månader, då hade han inga tänder med det har gått toppen ändå, han har aldrig satt i halsen.

• hannis

Vi började vid 6 månader och nej, de sätter inte i halsen om de får lära sig att kontrollera ätandet själva.

• The Fugly

Vi gav från 7.5 månader men det hade det hade nog fungerat tidigare. Hon använder inte sina två tänder utan suger på det tills det luckrats upp lite och då använder hon tungan att mala det mot gommen.
    Ge ett bröd som smular lite i munnen, typ lingongrova, och undvik bröd som klibbar ihop till en degklump i munnen, typ vitt bröd och vanlig limpa.

• Höghus

Barn är olika. Mina har satt i halsen väldigt lätt och har inte klarat bitar förrän de varit närmare året. Gjorde misstaget att ge min 6-månaders bröd häromdagen och han höll på att kvävas.

• elinvd

När min dotter va 7 månader så hade hon jätteproblem med bitar i maten. Hon satte i halsen och fick kväljningar direkt. Vi fick vänja henne med små små tuggor och nu har det släppt ganska bra. Hon klarar små brödbitar och åttamånadersburkarna är inga problem längre. Hon blir 9 månader på onsdag och får bara kväljningar någon enstaka gång ibland. Hon tar också stora tuggor av majskrokarna utan problem. Dock så har hon sju tänder nu, men dom använder hon mest till att bita av med.

• Majken03

Min Bvc sköterska sa att vi kan börja nu vid 4 månaders som smaksensation. Att ta små små bitar vitt bröd och blöta de i ersättning. Så man börjar vänja magen vid små mängder gluten. Men jag har inte gett henne nåt ännu.

Svar på tråden När kan man ge bebis smörgås?