8 månaders bebis, gnäll, skrik, matvägran... blä
Hej, med risk för att skriva ett ofantligt långt inlägg behöver jag bara skriva av mig lite och kanske får höra om någon är i samma sits (eller har varit och kommit oskadda ut på andra sidan )
Min dotter är snart 8 månader. Hon har alltid varit ett ganska nöjt barn, leker och pysslar gärna själv med sina saker. Gillar att vara med och får hänga med på det mesta. På sistone har vi fått till ganska bra dagrutiner med regelbundna sovstunder och matstunder. Hon sover inte hela nätter, men nästintill (somnar halv 8 och vaknar runt sex, ligger sedan i vår säng till sju ibland sovande ibland halvvaken). Jag ammar inte längre, det sinade strax innan hon blev sex månader och dessfrinnan var det ersättning+amning eftersom mjölken aldrig tog sig trots kämpande. Nu äter hon ersättning två-tre gånger om dagen, mat till lunch och kvällsmat, mellisar i form av fruktpure och välling till nattningen. Hon har fått två tänder, kryper och reser sig mot saker. Efter nyår börjar jag jobba halvtid och pappan är hemma halvtid. Med honom funkar det mesta fint, men han är inte lika "säker" som jag, jag har ju haft flera månader att öva
Den senaste tiden har varit ganska påfrestande. Hon känns inte längre nöjd utan gnäller mest jämt. Klänger och klättrar på mig, men är inte nöjd varken på golvet eller i famnen. (jo, vissa stunder så klart...) Hon har börjat gråta i sömnen (jag går in redo att trösta, men hittar henne liggande i de mest konstiga ställningar sovandes) Hon gråter och klagar vid matning, vill inte ha flaska mat elelr fruktpure. Vill inte alls bli matad, man får låta henne gräva själv med en sked i skålen och peta in små tuggor mellan varven. Helst vill hon äta småbitar mat själv, men det får hon ju inte i sig tillräckligt på.
Hon gnäller när hon ser mig, gråter extra mycket om hon ramlar, gråter om jag rör mig så att hon inte hinner med. Ja ni fattar.
Det är hjärtskärande att se henne så ledsen och missnöjd. Hon känns nästan lite "osäker" men det är fel ord. Jag har inte tålamod alltid heller och jag vet inte hur jag ska ta mig ur gnället.
Jag gissar att det är en fas, och förmodligen den berömda separationsfasen, men jag behöver råd. Hur gör jag för att mildra detta gnäll och få en nöjd och glad dotter igen? hur tar vi oss igenom detta?
Puh, hoppas någon orkade läsa, får väl fylla på med saker jag glömt om det dyker upp.