• Anonym (hjälp)

Hur får jag tag i ett arbetsgivarintyg?

2007 arbetade jag sommaren på ett ställe, jag tjatade och tjatade för att få ett arbetsgivarintyg men jag fick aldrig ett, jag orkade inte bry mig mer om det, jag droppade det, för jag blev ändå långtidssjukskriven och inga arbeten i sikte.
    Men nu är jag frisk och ska söka arbete, vill så klart ha intyg jag jobbat där!
    Men hur får jag tag på det?

• Svar på tråden Hur får jag tag i ett arbetsgivarintyg?
  • Anonym

Enda chansen är att återigen kontakta det stället du arbetade på. Det är faktiskt din rättighet att få ett intyg/betyg/eller annat som visar att du har jobbat där. (Om du inte misskötte dig något otroligt) 

Finns ingen annan som kan intyga det än arbetsgivaren.

• Anonym

Ta kontakt med stället och kolla igen om du kan få ett. Annars kan du fundera på om du kan intyga att du jobbat där på något annat sätt, jag har aldrig behövt visa något arbetsgivarintyg utan istället fått lämna referenser. Har du någon kollega som du jobbade med då, som kan intyga att du var anställd där och kanske ge en bild av hur du fungerade på jobbet? Som du kan kontakta i förväg och fråga om du får använda som referens? Så har jag gjort några gånger...

• Anonym

Förresten? Har du arbetat på några ställen efter det? 2007 är ganska långt bak i tiden och om du har haft jobb efter det så är det främst de jobben som du bör nämna i ditt CV. Men visst, är det din erfarenhet du vill påvisa inom en viss branch så är det föreståeligt. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-17 10:54:53 följande:
    Förresten? Har du arbetat på några ställen efter det? 2007 är ganska långt bak i tiden och om du har haft jobb efter det så är det främst de jobben som du bör nämna i ditt CV. Men visst, är det din erfarenhet du vill påvisa inom en viss branch så är det föreståeligt. 
    Det är mitt senaste arbete innan sjukskrivning
  • Anonym (Qwe)

Men ett arbetsgivarintyg använder man ju inte när man söker jobb. Det är endast ett intyg att du jobbat och hur mycket. Detta brukar man använda ärmarna t.ex. söker ersättning fån A-Kassa eller försäkringskassan.

• Gladskit

Arbetsgivarintyg brukar a-kassan vilja ha. Det visar hur många timmar du arbetat månad för månad. Anställningsintyg/betyg däremot ställer närmaste chef ut efter avslutad tjänst.
    Jag arbetar med HR/lönefrågor och får ofta samtal från tidigare anställda som vill ha intyg av olika slag och det jag kana ställ ut då är arbetsgivarintyg eller anställningsintyg. Anställningsbetyg däremot kan ju bara närmaste chef ställa ut för jag vet ju ingenting om personens insatser eller kvalitéer arbetsmässigt. Så det bör man be om direkt när man slutar en tjänst för folk rör på sig och något år senare är det inte säkert att det finns någon kvar i företaget som kan ge något betyg.

Hoppas att det löser sig för dig!   

• Eline
    Anonym (Qwe) skrev 2012-12-17 11:13:47 följande:
    Men ett arbetsgivarintyg använder man ju inte när man söker jobb. Det är endast ett intyg att du jobbat och hur mycket. Detta brukar man använda ärmarna t.ex. söker ersättning fån A-Kassa eller försäkringskassan.
    Det är bra att ha om man söker jobb med då med ett utlånande om hur man fungerade i arbetsgruppen med.
  • Gladskit
    Eline skrev 2012-12-17 11:39:02 följande:
    Det är bra att ha om man söker jobb med då med ett utlånande om hur man fungerade i arbetsgruppen med.
    Men då är det inte arbetsgivarintyg som menas. Så här ser den mall för arbetsgivarintyg ut som de flesta a-kassor använder: http://www.a-kassa.nu/docs/w3/arbetsgivarintyg.pdf
    Intyg och betyg däremot kan se olika ut hos olika arbetsgivare. 
  • Fru Sveden

har du något annat intyg på att du jobbat den perioden? Af har iaf när jag varit inskriven där velat ha intyg på att,man haft de jobben man säger man haft och pluggat det man säger man pluggat, men dom reglerna kanske har ändrats?

• Anonym (hjälp)
    Fru Sveden skrev 2012-12-17 19:21:23 följande:
    har du något annat intyg på att du jobbat den perioden? Af har iaf när jag varit inskriven där velat ha intyg på att,man haft de jobben man säger man haft och pluggat det man säger man pluggat, men dom reglerna kanske har ändrats?
    Det var det jag också tänkte på!
    Heter inte det arbetsgivarintyg?
Svar på tråden Hur får jag tag i ett arbetsgivarintyg?