Arbetsförmedlingen ställer krav
Vi har precis skolat in barnet på förskolan då mina föräldradagar är slut.
Jag är inskriven på arbetsförmedlingen sedan 3 månader tillbaka och har sökt alla arbeten jag är kvalificerad för här i kommunen och inom en radie av högst 3 mil.
Jag har inte rätt till någon ersättning när jag är arbetssökande.
Efter en månad av arbetssökande frågade handläggaren på AMS om jag ville komma på ett personligt möte så att jag kunde få lite hjälp med CV, personligt brev osv. Jag tackade ja till det. På mötet bad han mig redovisa alla jobb jag sökt. Det var inte fler än 14 st på en månad.
Då fick jag världens utskällning. Han tyckte att det var på tok för lite.
Grejen är ju den att på en månad finns det inte fler än 125 jobb i kommunen. Om jag ska söka det jag är lämplig för med tanke på utbilning och erfarenhet blir det kanske 10 jobb, högst, här i kommunen och ca 3-4 st i de mindre kranskommunerna med rimligt pendlingsavstånd.
Det är alltså de jobb som fömedlas via AMS. Sedan söker jag andra jobb genom att själv kontakta arbetsgivare och jag söker även via bemanningsföretag och är inskriven i vikariepoolen.
Jag tyckte att det var dålig stil att skälla på mig när jag inte ens har rätt till ersättning och det sa jag. Fick då höra att så länge jag är inskriven och använder deras tjänst kan de ställa vilka krav de vill.
För två veckor sedan ville han att jag rapporterade in vilka arbeten jag hade sökt. Det skulle jag göra via mail. Dagen efter ringde han och sa att det inte räckte till och att jag var tvungen att utöka min "bekvämlighetszon" och söka alla jobb inom en radie av 15 mil, men helst i hela Sverige.
Jag känner att jag bara vill be honom dra åt helvete. Så länge jag inte får någon ersättning tycker jag inte att han eller någon annan kan bestämma vilka jobb jag söker.
Min sambo och tillika barnets pappa har fast arbete här och det är fullkomligt orimligt att vi ska flytta från kommunen där vi ser en framtid och där vi har släkt och vänner samt en hobby som är kopplad till själva kommunen.
Vi vill inte vara särbo då ingen av oss skulle klara av att vara ensam med barnet på "heltid" eller pendla så att det blir många timmar borta varje dag.
Så hur stora krav får AMS ställa på någon som inte har ersättning?