• Anonym

Arbetsförmedlingen ställer krav

Vi har precis skolat in barnet på förskolan då mina föräldradagar är slut.
    Jag är inskriven på arbetsförmedlingen sedan 3 månader tillbaka och har sökt alla arbeten jag är kvalificerad för här i kommunen och inom en radie av högst 3 mil.
    Jag har inte rätt till någon ersättning när jag är arbetssökande.
    Efter en månad av arbetssökande frågade handläggaren på AMS om jag ville komma på ett personligt möte så att jag kunde få lite hjälp med CV, personligt brev osv. Jag tackade ja till det. På mötet bad han mig redovisa alla jobb jag sökt. Det var inte fler än 14 st på en månad.
    Då fick jag världens utskällning. Han tyckte att det var på tok för lite.
    Grejen är ju den att på en månad finns det inte fler än 125 jobb i kommunen. Om jag ska söka det jag är lämplig för med tanke på utbilning och erfarenhet blir det kanske 10 jobb, högst, här i kommunen och ca 3-4 st i de mindre kranskommunerna med rimligt pendlingsavstånd.
    Det är alltså de jobb som fömedlas via AMS. Sedan söker jag andra jobb genom att själv kontakta arbetsgivare och jag söker även via bemanningsföretag och är inskriven i vikariepoolen.

Jag tyckte att det var dålig stil att skälla på mig när jag inte ens har rätt till ersättning och det sa jag. Fick då höra att så länge jag är inskriven och använder deras tjänst kan de ställa vilka krav de vill.
    För två veckor sedan ville han att jag rapporterade in vilka arbeten jag hade sökt. Det skulle jag göra via mail. Dagen efter ringde han och sa att det inte räckte till och att jag var tvungen att utöka min "bekvämlighetszon" och söka alla jobb inom en radie av 15 mil, men helst i hela Sverige.

Jag känner att jag bara vill be honom dra åt helvete. Så länge jag inte får någon ersättning tycker jag inte att han eller någon annan kan bestämma vilka jobb jag söker.
    Min sambo och tillika barnets pappa har fast arbete här och det är fullkomligt orimligt att vi ska flytta från kommunen där vi ser en framtid och där vi har släkt och vänner samt en hobby som är kopplad till själva kommunen. 
    Vi vill inte vara särbo då ingen av oss skulle klara av att vara ensam med barnet på "heltid" eller pendla så att det blir många timmar borta varje dag.

Så hur stora krav får AMS ställa på någon som inte har ersättning?

• Svar på tråden Arbetsförmedlingen ställer krav
  • Anonym (abcd)

Mitt råd är att du söker jobb genom att personligen besöka butiker och andra företag där du tror att det kan finnas ens en minimal chans.
    Sedan kan du göra om dessa besök en gång i månaden och redovisa det som att du söker jobb.

Det funkar i vår kommun iaf.   

• Anonym

Solklart att de får ställa krav när du använder dig av deras tjänst. Men att tokskälla ingår inte i deras uppdrag.

• Anonym

Och om jag inte är ett dugg intresserad av att söka jobb längre bort eller flytta, alternativt splittra familjen- är det då uteslutet att vara inskriven och använda tjänsten?
    Det står nämligen inget om detta i villkoren när man skriver in sig. 

• Anonym (anställd)
    Anonym skrev 2012-12-17 12:14:05 följande:
    Vi har precis skolat in barnet på förskolan då mina föräldradagar är slut.
    Jag är inskriven på arbetsförmedlingen sedan 3 månader tillbaka och har sökt alla arbeten jag är kvalificerad för här i kommunen och inom en radie av högst 3 mil.
    Jag har inte rätt till någon ersättning när jag är arbetssökande.
    Efter en månad av arbetssökande frågade handläggaren på AMS om jag ville komma på ett personligt möte så att jag kunde få lite hjälp med CV, personligt brev osv. Jag tackade ja till det. På mötet bad han mig redovisa alla jobb jag sökt. Det var inte fler än 14 st på en månad.
    Då fick jag världens utskällning. Han tyckte att det var på tok för lite.
    Grejen är ju den att på en månad finns det inte fler än 125 jobb i kommunen. Om jag ska söka det jag är lämplig för med tanke på utbilning och erfarenhet blir det kanske 10 jobb, högst, här i kommunen och ca 3-4 st i de mindre kranskommunerna med rimligt pendlingsavstånd.
    Det är alltså de jobb som fömedlas via AMS. Sedan söker jag andra jobb genom att själv kontakta arbetsgivare och jag söker även via bemanningsföretag och är inskriven i vikariepoolen.

Jag tyckte att det var dålig stil att skälla på mig när jag inte ens har rätt till ersättning och det sa jag. Fick då höra att så länge jag är inskriven och använder deras tjänst kan de ställa vilka krav de vill.
    För två veckor sedan ville han att jag rapporterade in vilka arbeten jag hade sökt. Det skulle jag göra via mail. Dagen efter ringde han och sa att det inte räckte till och att jag var tvungen att utöka min "bekvämlighetszon" och söka alla jobb inom en radie av 15 mil, men helst i hela Sverige.

Jag känner att jag bara vill be honom dra åt helvete. Så länge jag inte får någon ersättning tycker jag inte att han eller någon annan kan bestämma vilka jobb jag söker.
    Min sambo och tillika barnets pappa har fast arbete här och det är fullkomligt orimligt att vi ska flytta från kommunen där vi ser en framtid och där vi har släkt och vänner samt en hobby som är kopplad till själva kommunen. 
    Vi vill inte vara särbo då ingen av oss skulle klara av att vara ensam med barnet på "heltid" eller pendla så att det blir många timmar borta varje dag.

Så hur stora krav får AMS ställa på någon som inte har ersättning?

Detta låter hemskt märkligt i mina öron (som anställd på Arbetsförmedlingen). När du har a-kassa eller någon form av aktivitetsersättning så ställs ju kravet att du är aktivt arbetssökande. Men sen finns det inga "mått" för att mäta vad som räknas som aktivt. Personligen kan jag tycka att en person som lägger tid på att göra 3-4 ansökningar i veckan med toppkvalitét där man skräddarsytt sina ansökningshandlingar och läst på ordentligt om företaget är mycket mera aktivt än att skicka iväg 20 masskopierade ansökningar i veckan.
    Men, är det som du säger, att du inte har någon ersättning (inte heller från sociala myndigheter, då de ställer samma krav) så kan Arbetsförmedlingen inte ställa några krav på ditt arbetssökande. Du har rätt att vara inskriven så länge som du har rätt att arbeta i Sverige, så det påverkar inte heller vilka krav som ska ställas på dig.
    Kanske formulerade han sig dåligt? Det är klart att han kan uttrycka åsikter om vad som kanske brister i ditt arbetssökande (för att hjälpa dig att komma närmre ett arbete) men då bör ju detta göras konstruktivt.
  • Myling

Är du säker på att han verkligen fattat att du inte får nån ersättning? Låter skitskumt.

• Anonym

Vad skönt att höra från någon som arbetar där.
    Jag ska egentligen ha en annan handläggare men innan vi han ses blev hon sjukskriven så den jag har tilldelats  istället är vikarie. Han kanske inte riktigt har koll på vad som gäller?

• Anonym

Ja jag är helt säker på att han vet att jag inte får någon form av ersättning. 
    Jag hoppas att det är så att han har missuppfattat hur reglerna är, för han har varit väldigt tydlig med att de kan ställa krav så fort man är inskriven oavsett om man är berättigad ersättning eller inte.
    Just nu lever familjen på min sambos lön och klarar oss på det, men jag ska ha ett jobb. Mina chanser att få jobb här i kommunen är relativt goda men jag räknar inte med att det ska gå över en natt.
    Innan vi hade barnomsorg fick jag flera erbjudanden och blev kallad till flera intervjuer men det var tjänster som behövde tillsättas omedelbart så då fick jag lov att tacka nej. 

• Anonym (anställd)
    Anonym skrev 2012-12-17 12:30:29 följande:
    Vad skönt att höra från någon som arbetar där.
    Jag ska egentligen ha en annan handläggare men innan vi han ses blev hon sjukskriven så den jag har tilldelats  istället är vikarie. Han kanske inte riktigt har koll på vad som gäller?

Det borde han ju ha kan jag tycka. Han kan ju inte "straffa" dig på nåt sätt om du nu inte uppfyller "hans krav". Normalt sett så kan det ju påverka din ersättning om du inte söker arbete aktivt. Men han kan inte skriva ut dig från Arbetsförmedlingen mot grund att du inte söker arbete aktivt, det har han inte rätt till. Du däremot har rätt att vara inskriven eftersom du har rätt att arbeta i Sverige. Men om det är så att du helt slutar höra av dig så kan man skicka en förfrågan om du vill vara fortsatt inskriven. Får vi inte svar på den så skrivs du ut. Men vi får alltså inte bara skriva ut någon för att vi inte tycker att den söker nog med arbete.

Skapar han stora problem för dig och fortsätter att bete sig otrevligt så tycker jag att du antingen ska kontakta hans chef eller Arbetsförmedlingens kundrelationer som ska stå på kundens sida och ge råd om och driva ditt ärende.
Svar på tråden Arbetsförmedlingen ställer krav