• Becca88

Blodprov på 7 månaders bebis

Ska imorgon iväg med min dotter som är 7 månader och ta blodprov och se ifall hon är katt allergisk. Fick veta att jag ska sätta emla plåster i båda armvecken. Men hur funkar det när man tar det på en sån liten?är det ytterst lite blod dom tar? Och sitter nålen fast så där länge i armvecken som det gör på oss vuxna? Ifall hon tycker det gör så ont så hon rör sig så mycket att den åker ur. Hur har det gått för er när ni tagit på era små?

• Svar på tråden Blodprov på 7 månaders bebis
  • kikkie

Man får hålla i dom så dom inte kan rycka undan armen men får barnet plåster på innan så känns det inte utan dom blir oftast bara osäker på vad som händer ! Det kommer att gå bra !

• Duckan

Vår dotter har aldrig visat en min när hon fått sina vaccinationer. Kan gå hur bra som helst ts. Var lugn så barnet inte känner din oro är mitt enda tips.

• LilaRos

Har tagit blodprov på sonen flera ggr. Först letar de upp flera bra kärl, på handrygg, fot och armveck. Sen får han Emla i 1h. Sen börjar de att prova på ena stället. En personal underhåller med leksaker och helium ballong, en håller fast och en sticker. De använder en nål med en slang på, inte en vanlig nål som de har på vuxna. Sonen får inte ont alls. De kan ses lite jobbigt att vara fasthållen, men inte ett enda skrik.
    Emla funkar väldigt bra. De har ett par gånger satt infarter på honom men då hinns inte Emla med, eller när de behöver ta prover snabbt ich inte hinner vänta.. Det är skillnad.

Min son får inte ont alls när han behandlats med Emla innan sticket.

• kikkie

Nu kanske det inte existerar ballonger o annat på alla sjukhus ?
    Vår Barnkliniken kör med såpbubblor vid provtagning tex !
    TS är det på Barnkliniken ni ska ta provet ?

• Becca88

Tack för alla svar! Ja det är en barnklinik i täby vi ska till. Ska själv sätta dit emla plåster i armvecken 1-2 timmar innan, så hoppas det finns bra blodkärl att ta utav där

• JA77

Proverna kan tas kapillärt,då sticker man i hälen/fingret.  Då behövs ingen Emla.

Svar på tråden Blodprov på 7 månaders bebis