• Anonym (HPV?)

Fråga om HPV virus

Hej,

Hade en diskussion med en väninna angående att ta vaccin mot HPV.

Jag och min man tog varandras oskuld och har, vad jag vet, inte haft några andra sexuella kontakter, förutom varandra.

Jag menade då att jag inte behöver bekymra mig om HPV eftersom det är ett virus som smittar genom sex. Och eftersom vi bara har haft sex med varandra så finns det ingen smittorisk. Hon menade på att det kunde smitta på andra sätt, men det är jag tveksam till. Har försökt googla mig till ett svar men hittar inget entydigt.

Någon som vet? Sitter jag säkert i och med att min man och jag bara varit med varandra?

/Fundersam

• Svar på tråden Fråga om HPV virus
  • Anonym

Om ingen av er nånsin kommit i kontakt med någon annans könsorgan så torde risken vara extremt liten, även om viruset kan finnas även på huden i angränsade områden. Det finns ju de som bestämt hävdar att de smittats via handukar, bastubad och toasitsar.....

• Anonym

Vad spelar det för roll?

Cellförändringar kan du ju få i alla fall? 

• Anonym (HPV?)
    Anonym skrev 2012-12-17 13:26:21 följande:

Vad spelar det för roll?

Cellförändringar kan du ju få i alla fall? 

Jo, jag vet, men nu handlade det  om att vi blivit erbjudna att vaccinera oss mot HPV viruset. Och jag vill inte ta vaccin i onödan.

Om jag inte riskerar att utsättas för HPV virus så ser jag ingen anledning att vaccinera mig. Det jag undrade var om jag riskerar att utsättas för det även om vi bara haft sex med varandra, alltså om det kan smitta på något annat sätt.

Hur är det med munherpes, är det länkat till HPV?

Cellprov går jag på när jag blir kallad.
  • Anonym
    Anonym (HPV?) skrev 2012-12-17 13:32:07 följande:

Jo, jag vet, men nu handlade det  om att vi blivit erbjudna att vaccinera oss mot HPV viruset. Och jag vill inte ta vaccin i onödan.

Om jag inte riskerar att utsättas för HPV virus så ser jag ingen anledning att vaccinera mig. Det jag undrade var om jag riskerar att utsättas för det även om vi bara haft sex med varandra, alltså om det kan smitta på något annat sätt.

Hur är det med munherpes, är det länkat till HPV?

Cellprov går jag på när jag blir kallad.

Han har aldrig haft sina fingrar i dig? du har al drig dina fingrar i dig? Då finns det ju isf en risk?

Vaccinet kan   skydda mot cellförändringar. Absolut inga garantier, och dt är ju alldeles för nytt för att se omdet verkligen har nån nytta allas. Det tar 10 år för cellförändringar att bli cancer, så går man på sina cellprovskontroller så har man ju koll? och de måste man ju göra ävenom man tar vaccin?

• Anonym (HPV?)
    Anonym skrev 2012-12-17 13:35:35 följande:

Han har aldrig haft sina fingrar i dig? du har al drig dina fingrar i dig? Då finns det ju isf en risk?

Vaccinet kan   skydda mot cellförändringar. Absolut inga garantier, och dt är ju alldeles för nytt för att se omdet verkligen har nån nytta allas. Det tar 10 år för cellförändringar att bli cancer, så går man på sina cellprovskontroller så har man ju koll? och de måste man ju göra ävenom man tar vaccin?

Amen shit, nu förutsätter jag att han inte har haft sina fingrar i någon annan precis innan.... och att han tvättar sina händer någon gång under dagen om han nu mot förmodan skulle ta i ett handtag som någon gnidit underredet mot...

Jag håller med dig i övrigt. Jag vill inte ta vaccinet i onödan, därav min fråga.

Hur länge överlever det här viruset i det fria, egentligen...
  • Anonym (HPV?)
    Anonym skrev 2012-12-17 13:21:25 följande:
    Om ingen av er nånsin kommit i kontakt med någon annans könsorgan så torde risken vara extremt liten, även om viruset kan finnas även på huden i angränsade områden. Det finns ju de som bestämt hävdar att de smittats via handukar, bastubad och toasitsar.....

Tack för ett sakligt svar! Glad
  • Anonym
    Anonym (HPV?) skrev 2012-12-17 13:52:40 följande:

Amen shit, nu förutsätter jag att han inte har haft sina fingrar i någon annan precis innan.... och att han tvättar sina händer någon gång under dagen om han nu mot förmodan skulle ta i ett handtag som någon gnidit underredet mot...

Jag håller med dig i övrigt. Jag vill inte ta vaccinet i onödan, därav min fråga.

Hur länge överlever det här viruset i det fria, egentligen...

Men hpv fins ju även på huden, inte enbart på könsorganet...?
  • Anonym (HPV?)
    Anonym skrev 2012-12-17 13:54:04 följande:

Men hpv fins ju även på huden, inte enbart på könsorganet...?

Finns det det? Det var ju det jag undrade! Men måste det inte ha hamnat där på något sätt? Det ligger väl inte bara och gror i huden?

Munherpes är ju en form av HPV, men är det samma som den HPV som man vaccinerar sig mot? Min man har det ibland, men jag har aldrig blivit smittad.

jag vill egentligen bara veta om jag kan smittas på annat vis än vid samlag (eller liknande)... och om jag därför bör vaccinera mig , när jag erbjuds det gratis...
  • Anonym
    Anonym (HPV?) skrev 2012-12-17 14:01:37 följande:

Finns det det? Det var ju det jag undrade! Men måste det inte ha hamnat där på något sätt? Det ligger väl inte bara och gror i huden?

Munherpes är ju en form av HPV, men är det samma som den HPV som man vaccinerar sig mot? Min man har det ibland, men jag har aldrig blivit smittad.

jag vill egentligen bara veta om jag kan smittas på annat vis än vid samlag (eller liknande)... och om jag därför bör vaccinera mig , när jag erbjuds det gratis...

Nej herpes är inte en form av hpv. Kondylom är det.
Svar på tråden Fråga om HPV virus