• AuroraBorealis

Tips på festlig mat att bjuda på under primitiva förhållanden?

Hej, Har ni tips på goda lättlagade rätter att bjuda på som man kan tillaga under hyfsat enkla förhållanden? Vi skall hålla till i vår stuga där vi bara har två mindre kokplattor, ingen ugn men en öppen spis. I stugan finns heller inget rinnande vatten. Däremot kommer jag att ha möjlighet att förbereda en del saker hemma ( ca. en vecka innan) och kunna ta med. Hittilla har jag bakat en del kakor etc och funderar på att göra någon matpaj men det blir ju svårt att värma på. Förutom kaffe och kakor vill jag alltså kunna bjuda på något mer matigt också. Ca. 20 gäster räknar jag med att det blir, varav en del är barn. Tips och idéer?

• Svar på tråden Tips på festlig mat att bjuda på under primitiva förhållanden?
  • Majken

En god soppa att bara värma?
    En riktigt kryddstark chili con carne, med bröd eller nachos?

• Aili

Ni har ingen Murrikka? Vi brukar laga mat i öppna spisen på den, funkar hur bra som helst! Vitlöksfrästa räkor, smörstekta kantareller, steka oxfilé, you name it!Funkar till nästan vad som helst! (Även att värma pajer på Glad)

Annars kanske pastasallad? Går ju att lyxa till en del om man önskar det. Grilla kycklingar i förväg och servera kallt till pastasallad och gott bröd?

• Aili

Eller som Majken sa, en god soppa. Fisk- och skaldjurssoppa med saffran, bröd och några goda ostar. Mums! 

• Aili

Det går ju att grilla också, även om det är mitt i vintern!

(Längtar till landet nu, vi lagar oftast mat över öppen eld där då vi också har ett pyttekök) 

• AuroraBorealis

Tack för alla tips ! Enkelhet känns som ett måste och grilla över öppen eld är ju alltid kul, speciellt för barnen. Pastasallad borde ju funka fint för de behöver inte värmas och kan förberedas. Kanske inte så "festligt" men man an ju komplettera med att " wooka" något tillbehör över öppen eld som komplement?

• Regnig måndag

Har du en öppen spis kan du göra precis allt som du gör annars fast du gör lite annorlunda.
    Istället för ugn kan du vira in i aluminiumfolie och baka i glöd (rikligt med glöd)

För att värma paj så kan du palla upp formen med några stenar så att formen inte ligger direkt på glöden, folie ovanpå så har du en liten mikrougn.

Det kräver alltså att det är en öppen spis och inte en kakelugn eller liknande. Annars kanske ni kan göra upp eld utomhus? Tungan ute

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    AuroraBorealis skrev 2012-12-18 23:24:20 följande:
    Tack för alla tips ! Enkelhet känns som ett måste och grilla över öppen eld är ju alltid kul, speciellt för barnen. Pastasallad borde ju funka fint för de behöver inte värmas och kan förberedas. Kanske inte så "festligt" men man an ju komplettera med att " wooka" något tillbehör över öppen eld som komplement?
    Fundera på hur varmt ni får det i stugan. Om det är svårt att komma upp i temp så rekommenderar jag inte kall pastasallad.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Mollan

Gulaschsoppa tycker jag! Med gott nybakat bröd (kan ni väl åka och köpa?) och ett par olika goda ostar. Det värmer skönt om det är lite ruggigt.

Svar på tråden Tips på festlig mat att bjuda på under primitiva förhållanden?