• Fattosh

Turkiska vinblands dolmar

Någon som är Turk, eller vet helt enkelt hur man till lagar turkiska dolmar ?

• Svar på tråden Turkiska vinblands dolmar
  • MaryCaroline

Min sambo är kurd och vi har lagat det en gång själva, annars har vi fått från andra och det har varit ungefär likadant. Finns säkert flera sätt att göra det på och vet inte vad det är för skillnad på dem och om det är något speciellt med just turkiska som du efterlyser...

Fyller vinbladen med ris (som är färgsatt med gurkmeja (men vissa använder visst saffran)) och kött eller kyckling. Har även fyllt paprikor med detsamma. Ner i en stor gryta med alltihop och låt stå varmt. Dock känns det som att jag glömt nåt...

• södertälje

Aprach-Libanon-vinbladsdolmar

vinblad

1 st finhackad lök

2-3 dl tvättat ris

300-400 gr färs

1 burk krossade tomater   

tomatpure

kryddor=salt,peppar,7 kryddor,spiskummin,koriander(torkad) vitlök,mynta,persilja om man vill

saften av en citron

Blanda allt mycket väl och lägg på dom kokta vinbladen(brukar koka upp dom som finns i affären)

Lägg vinbladet med bladnerverna uppåt och lägg ca en matsked längst ner,vik in sidorna och rulla ihop som en cigarr, lägg dom tät i en gryta, 6 st skalade vitlöksklyftor,1 citron delad med skalet på, vatten så det täcker dolmarna, en skvätt olivolja, lägg en tallrik som tyngd så dom ligger still under småkokningen, jag brukar koka 1-1,5 timmar sakta                

• södertälje

Denna röra kan du fylla paprika,äggplanta,lök ,tomater, eller så kan du istället för vinblad rulla i spenatblad med kortare koktid

• Lilly Jk

Ååh, det här gjorde mig glad! Ska försöka mig på dessa någon gång men de lär väl ändå aldrig bli som farmors :) Tjocka turkiska farmödrar gör helt enkelt underbara paprika och vinbladsdolmar! Nu köper jag dem på burk och det är skittråkigt.

• södertälje
    Lilly Jk skrev 2012-12-21 19:51:53 följande:
    Ååh, det här gjorde mig glad! Ska försöka mig på dessa någon gång men de lär väl ändå aldrig bli som farmors :) Tjocka turkiska farmödrar gör helt enkelt underbara paprika och vinbladsdolmar! Nu köper jag dem på burk och det är skittråkigt.

om du fyller spetstomater går det fort och lätt och blir jättegott
  • södertälje
    södertälje skrev 2012-12-22 20:10:44 följande:

om du fyller spetstomater går det fort och lätt och blir jättegott

är trött spetspaprika ska det vara,dom som är vita är godast
Svar på tråden Turkiska vinblands dolmar