• jonnna

Har vi en dålig ränterabatt bolånet?

Vi har bolån hos handelsbanken, blev helkunder i samband med att lånet togs, fick dock endast en ränterabatt på 0,2%. Visst anses det som lågt? Vår bankman säger att det är "jättebra" rabatt...
    Erbjöd dessutom nyss att flytta min tjänstepension till handelsbanken i utbyte mot ränterabatt, fick då erbjudandet om 0,3%... tycker det låter lite.. eller vad har ni andra i ränterabatt?
    Kan tillägga att lånet vi har är på drygt 1,4 miljoner.  

• Svar på tråden Har vi en dålig ränterabatt bolånet?
  • Ripper500

Vi har 0,6 i rabatt som vi fick förra året då vi tog vårt första bolån.
    2,75 miljoner.

• jonnna
    Ripper500 skrev 2012-12-17 21:36:21 följande:
    Vi har 0,6 i rabatt som vi fick förra året då vi tog vårt första bolån.
    2,75 miljoner.

Det är ju bra rabatt, men så har ni ju också dubbelt så stort lån (nästan) som oss. De kanske kollar på sådant med..
    Är ni "helkunder"? Vilken bank har ni? 

Skulle vi få 0,6 i rabatt hade jag blivit riktigt glad och nöjd. 
  • Erki

Det beror helt på storlek på lån och hur stor del av er ekonomi ni har på banken.
    Man får tänka på att bankerna är lite som vilka företag som helst och värnar om bra kreditvänliga lojala kunder.
    Så har du sparande, pension, försäkringar och lån i samma bank ökar du möjligheterna till fler punkter i rabatt.
    Har du bara ett lån så ska du vara nöjd över att få rabatt överhuvudtaget tror jag.

• jonnna
    Erki skrev 2012-12-17 21:58:03 följande:
    Det beror helt på storlek på lån och hur stor del av er ekonomi ni har på banken.
    Man får tänka på att bankerna är lite som vilka företag som helst och värnar om bra kreditvänliga lojala kunder.
    Så har du sparande, pension, försäkringar och lån i samma bank ökar du möjligheterna till fler punkter i rabatt.
    Har du bara ett lån så ska du vara nöjd över att få rabatt överhuvudtaget tror jag.
    Som jag skrev så är vi "helkunder" och har kreditkort, våra lönekonton, sparkonton, fonder, bolån och nu erbjöd jag även att pensionsspara min tjänstepension hos dom. Men ändå, fick vi bara 0,3 rabatt som erbjudande...
    jag tycker det är lågt med tanke på att vi flyttat allt till dom.. ? 
  • Ripper500

Vi har bara konto hos dem + lånet.
    Satte hela summan som bottenlån också.
    Men har en personlig kontakt på banken.

• jonnna
    Ripper500 skrev 2012-12-17 22:13:30 följande:
    Vi har bara konto hos dem + lånet.
    Satte hela summan som bottenlån också.
    Men har en personlig kontakt på banken.

ok ja vi har också en personlig bankman och bara bottelånet.. men ändå fick vi bara 0,3 :(
  • stadiljus

Vi har 0,3 hos Swedbank och har också lån på 1,4. Personlig bankman har vi med. Han vi skrev lånen med känner jag privat sen många år och han sa att det verkligen var max vad han kunde ge. Vet inte ifall de kan ge högre rabatt ifall man har större lån dock. Swedbanks rabatter har inget bäst före datum så det är svårt att jämföra med banker där rabatten går ut efter en tid. Jag blev nöjd med den rabatten eftersom vi har ett så litet lån, har hört andra som har högre rabatter hos andra banker men med dubbelt så stora lån. Pratade ganska mycket med folk både på jobbet och vänner innan vi skrev på lånen och en del hade ingen rabatt alls.

• AAS10

Vi fick 0.5 i rabatt på nordea som då redan hade låga räntor just då, har dock inget högt lån

• tystlängtan

Vi fick 0,3%-enheter i rabatt hos Swedbank. Då var de ändå den enda bank som ville låna ut till oss (ca 1,2 milj. till en student och en med 24000 kr/mån i bruttoinkomst) och vi var så glada att vi glömde ränteförhandla. Han slängde alltså på den rabatten utan att vi bad om det och kanske knappt borde fått låna alls, så om ni fick samma var det nog ganska dåligt, ja.

• Göteborgsmamman75

Vi har seb och de har påslag istället för rabattar. Men om man översätter påslaget i rabatt så blir det ca 0,65 i rabatt på swedbanks 3 månaders ränta. Vi betalar ungefär 2,4 % ränta den här 3 månadersperioden. Rabatten följer med i ett år sedan får man omförhandla.

Så ja, jag tycker du kan pressa swedbank lite mera. 0,3 låter ju rent löjligt, se det som ett skambud från deras sida.

• stadiljus

Göteborgsmamman, det låter jättebra! Har hört att SEB har riktigt låga räntor ibland. Vi kollade aldrig hos dem, men det kanske vi skulle gjort!!

Vi har flyttat och bytt bankman hos Swedbank sen vi förhandlade detta så det ska bli intressant att se vad nästa kan göra! Kanske skulle vi också kolla runt lite ifall vi inte får mer än 0,3.

• Yelinak

Enligt rättränta.se borde vi ha 0.6% i ränterabatt och jag tycker man läser om alla som får fantastiska ränterabatter. Jag har ringt till SEB och Swedbank och har aldrig fått någon tid bokad med banken utan de kommer snabbt fram till 20 punkter rabatt. Klart skrattretande eftersom vi redan har 20 punkter rabatt från SBAB automatiskt med det lån och lånegrad vi har. Känner mig riktigt arg på Swedbank eftersom vi ju har lönekonton, sparande, barnens konton, pensionssparanden där och så erbjuder de sämre än vi redan har på SBAB.
    Tror inte det är så lätt. Man måste nog besöka banken personligen och tjata till sig ett personligt möte för att få bättre. Det är väl så många som ringer nu med medias intresse för bostadsräntorna att de vill lösa det snabbt över telefon eller internet.

• dfuoih
    Yelinak skrev 2013-02-12 14:47:06 följande:
    Man måste nog besöka banken personligen och tjata till sig ett personligt möte för att få bättre.
    Man måste nog inte tjata sig till ett möte men det hjälper att träffa en bankman som är intresserad. Vill de inte ge dig mer rabatt så prova ett annat kontor på samma bank samt några andra banker och se vad de säger.

Personlig kontakt är väl alltid att föredra? (Vi fick iofs vår rabatt via telefon/mail.)
  • Yoho

Själv så byter jag bank nu har motsvarande 0,4 i rabatt och precis blivit erbjuden av handelsbanken rabatt på 0,6. De flesta erbjudanden jag fick över telefon var på 0,5.

Ska ringa min SEB som är min bank imorgon och meddela att jag kommer byta bank.Får se om de matchar eller inte.

Har skött all kontakt med banken över telefon och mail.

• Yelinak

Swedbank håller på att reda ut vilken ränta vi ska få. De skickade en mäklare som gav oss en skriftlig värdering på huset. Inte illa, den har vi ju nytta av även om vi inte ska byta bank!
    Danskebank har erbjudit 0.6 i ränterabatt, men då kräver de att absolut allt flyttas till de samt att vi köper någon inkomstbortfallsförsäkring och pensionssparar där. Faktiskt så är inte SBAB så dumma med nästan 0.3 i ränterabatt, men 2.45% ränta på sparpengar. Framför allt så kräver de inte att man ska flytta konton och krångla.
    Erbjudandet från danskebank gäller bara 1 år och det är nog vanligt. Känns jobbigt att byta bank varje år om det krävs.

• Yelinak

Måste bara dela med mig av Swedbanks svar. Efter veckor av krånglande så har vi till slut fått ett "erbjudande".  Kontaktpersonen skriver en massa om något Premiumkundselände med värdelösa tjänster så som "rådgivning" (dvs. träffa en säljare som ska pracka på försäkringar och pensionssparande) allt till det facila priset av 165 kr (!) i månaden. Vill min sambo med så kostar det oss totalt 290kr i månaden. Okej, skrattretande, men vad har det med våra lån att göra? Sedan kommer hon in på lånebiten och erbjuder 2.78%, vilket är 1 punkt SÄMRE än vi redan har på SBAB.

"Hoppas ni tycker detta låter intressant för er, återkoppla och ställ gärna frågor!"

Jomen visst, tjenamors. Varför i allsin dar skulle vi flytta våra lån när de inte erbjuder bättre villkor? Dessutom får vi ju sämre ränta på sparkontona där.
    Jag tänker inte ens svara på erbjudandet utan flytta över de konton vi har där så snart som möjligt till vettigare ställen.

• jonnna
    Yelinak skrev 2013-02-26 20:40:55 följande:
    Måste bara dela med mig av Swedbanks svar. Efter veckor av krånglande så har vi till slut fått ett "erbjudande".  Kontaktpersonen skriver en massa om något Premiumkundselände med värdelösa tjänster så som "rådgivning" (dvs. träffa en säljare som ska pracka på försäkringar och pensionssparande) allt till det facila priset av 165 kr (!) i månaden. Vill min sambo med så kostar det oss totalt 290kr i månaden. Okej, skrattretande, men vad har det med våra lån att göra? Sedan kommer hon in på lånebiten och erbjuder 2.78%, vilket är 1 punkt SÄMRE än vi redan har på SBAB.

"Hoppas ni tycker detta låter intressant för er, återkoppla och ställ gärna frågor!"

Jomen visst, tjenamors. Varför i allsin dar skulle vi flytta våra lån när de inte erbjuder bättre villkor? Dessutom får vi ju sämre ränta på sparkontona där.
    Jag tänker inte ens svara på erbjudandet utan flytta över de konton vi har där så snart som möjligt till vettigare ställen.
    hahaa fy fan... man undrar ju hur de tänker eller OM de ens tänker...
  • Sofe

VI har lån på 1,7 m och fick 60 punkter rabatt av Swedbank där vi har lönekonto och ett fondkonto. De ställde inga krav på att flytta resterande sparande + aktier som vi har placerat utanför (dock var jag försiktig med att nämna att detta ens existerade Skrattande).

Rabatten omförhandlas årligen, och jag skulle inte tveka en sekund att byta bank om jag fick ett bättre erbjudande från någon annan bank. Visst, det är jobbigt att byta men det är konsumentens rättighet och något vi utnyttjar alldeles för lite för att sätta press på bankerna.   

Svar på tråden Har vi en dålig ränterabatt bolånet?