• Anonym (Jag skäms!)

Uttnytjajar kommuner "praktikanter och "arbetstränande på 25%" som anställda? Vad jag vet är "praktikanten" Ställd under AF, och den som arbetststräner har ers. från FK? arbets

Jag vet ju inte om jag har fel, men kan dessa personer, som inte har avtalsenligt lön, gå in och ersätta ordinera fastanställt personal? Skall inte dessa personer ha en handläggare? Får de lov att jobba på egen hand?

Är det det inte att utnyttja "billig arbetskraft"? Så har nu kommuner i Sverige, utnyttjat dessa utsatta personer i flera år, men vad säger facket om det??Rynkar på näsan

På min arbetsplats, går det fn. 2 personer, som inte anar om vilka rättigheter de har, eller inte...Rynkar på näsan De jobbar som "ordinära" personal (gör samma arbetsuppgifter), men den ena är praktikant, och den andra "arbetstränar"
    Vad säger AF, och FK om detta?Rynkar på näsan

• Svar på tråden Uttnytjajar kommuner "praktikanter och "arbetstränande på 25%" som anställda? Vad jag vet är "praktikanten" Ställd under AF, och den som arbetststräner har ers. från FK? arbets
  • Anonym (Jag skäms!)

(Ta bort  arbets" I Ts, försökte redigera, men det är ju inte så lätt här).

• Anonym (Af)

Nej så är det ju inte tänkt. Enlligt våra (jag jobbar inom AF) regler så skall vi inte konkurrera ut ordinarie arbetstillfällen genom praktik eller arbetsträning. Dessutom ska det mycket riktigt finnas tillgång till handledare. Något måste skilja mellan arbete och praktik.. Praktik ska vara praktik, arbesträning ska vara arbetsträning, och arbete ska vara arbete med lön. Vad som räknas som praktik och arbetsträning finns definierat i våra direktiv.

Varför sedan denna situation har uppstått är det lite svårt att sia om. Antingen så har Af gjort fel som anvisat till denna arbetsgivare och har för dåligt med uppföljning, eller så har arbetsgivaren fört Af bakom ljuset.

Tyvärr är det så att det på de flesta ställen i landet är svårt att få tag i praktikplatser, vilket gör att vår anvisningar ibland inte blir helt korrekta. Af tar vad man får så att säga... Detta är dock inget skäl till att inte följa reglerna.    

• Dr Mupp

Klart facket inte bryr sig. Som praktikant har du inga rättigheter. Och självklart kommer kommuner och företag att uttnyttja praktikanter och arbetstränare som billig arbetskraft. Varför anställa nån när man kan få samma jobb utfört gratis eller till och med få betalt för det.

Det är det moderna slaveriet.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Jag skäms!)
    Anonym (Af) skrev 2012-12-17 22:41:33 följande:
    Nej så är det ju inte tänkt. Enlligt våra (jag jobbar inom AF) regler så skall vi inte konkurrera ut ordinarie arbetstillfällen genom praktik eller arbetsträning. Dessutom ska det mycket riktigt finnas tillgång till handledare. Något måste skilja mellan arbete och praktik.. Praktik ska vara praktik, arbesträning ska vara arbetsträning, och arbete ska vara arbete med lön. Vad som räknas som praktik och arbetsträning finns definierat i våra direktiv.

Varför sedan denna situation har uppstått är det lite svårt att sia om. Antingen så har Af gjort fel som anvisat till denna arbetsgivare och har för dåligt med uppföljning, eller så har arbetsgivaren fört Af bakom ljuset.

Tyvärr är det så att det på de flesta ställen i landet är svårt att få tag i praktikplatser, vilket gör att vår anvisningar ibland inte blir helt korrekta. Af tar vad man får så att säga... Detta är dock inget skäl till att inte följa reglerna.    
    Tack för denna seriösa info.
  • Anonym (Jag skäms!)
    Dr Mupp skrev 2012-12-18 08:36:16 följande:
    Klart facket inte bryr sig. Som praktikant har du inga rättigheter. Och självklart kommer kommuner och företag att uttnyttja praktikanter och arbetstränare som billig arbetskraft. Varför anställa nån när man kan få samma jobb utfört gratis eller till och med få betalt för det.

Det är det moderna slaveriet.  
    Men det är precis det som sker på "min arbetsplats", där det finns 2 praktikanter som stannar kavar och utför ordinära anställts jobb, för att han gick på semester. Så nu går de där och jobbar utan handläggare. Är det arbetsgivaren på på platsen som ansvarar för försäkringar?
  • Otäcking
    Anonym (Af) skrev 2012-12-17 22:41:33 följande:

Fast om du jobbar på AF så vet du säkert lika väl som jag gör att praktikanter i princip alltid genomför vanligt arbete, oavsett vad som är direktiven.
    I rather get som shrooms than be a prude, then I can go to space and still feel your face between my legs
  • Anonym (Af)
    Otäcking skrev 2012-12-18 17:35:58 följande:
    Fast om du jobbar på AF så vet du säkert lika väl som jag gör att praktikanter i princip alltid genomför vanligt arbete, oavsett vad som är direktiven.

Jo visst vet jag det! Men så är i alla fall inte tanken, så om man som praktikant känner sig utnyttjad  eller upplever bristande handledning så tycker jag att man ska säga det till sin handläggare.

När det gäller försäkringarna så är det arbetsförmedlingens försäkringar som gäller om man har ett praktikbeslut med aktivitetsstöd. Arbetstränar man samtidigt som man t ex har sjukpenning så är det FK:s försäkringar som gäller.  
  • Anonym (jobbat)

jobbade som praktikant på kommunen i ett år och utförde då vanligt arbete. sjukskriven och inte arbetsträning utan "praktik".

• Anonym
    Anonym (Af) skrev 2012-12-18 18:46:24 följande:

Jo visst vet jag det! Men så är i alla fall inte tanken, så om man som praktikant känner sig utnyttjad  eller upplever bristande handledning så tycker jag att man ska säga det till sin handläggare.

När det gäller försäkringarna så är det arbetsförmedlingens försäkringar som gäller om man har ett praktikbeslut med aktivitetsstöd. Arbetstränar man samtidigt som man t ex har sjukpenning så är det FK:s försäkringar som gäller.  

Man kan inte arbetsträna och ha sjukpenning, då ska man ha rehabiliteringspenning (vilket är lika mkt som sjukpenning och också betalas av FK).
  • Anonym (Af)
    Anonym skrev 2012-12-21 19:20:48 följande:

Man kan inte arbetsträna och ha sjukpenning, då ska man ha rehabiliteringspenning (vilket är lika mkt som sjukpenning och också betalas av FK).

Jo, jag vet det. Men jag orkade inte förklara vad det är i ett inlägg här...
Svar på tråden Uttnytjajar kommuner "praktikanter och "arbetstränande på 25%" som anställda? Vad jag vet är "praktikanten" Ställd under AF, och den som arbetststräner har ers. från FK? arbets