• Anonym (Jag skäms!)

Uttnytjajar kommuner "praktikanter och "arbetstränande på 25%" som anställda? Vad jag vet är "praktikanten" Ställd under AF, och den som arbetststräner har ers. från FK? arbets

Jag vet ju inte om jag har fel, men kan dessa personer, som inte har avtalsenligt lön, gå in och ersätta ordinera fastanställt personal? Skall inte dessa personer ha en handläggare? Får de lov att jobba på egen hand?

Är det det inte att utnyttja "billig arbetskraft"? Så har nu kommuner i Sverige, utnyttjat dessa utsatta personer i flera år, men vad säger facket om det??Rynkar på näsan

På min arbetsplats, går det fn. 2 personer, som inte anar om vilka rättigheter de har, eller inte...Rynkar på näsan De jobbar som "ordinära" personal (gör samma arbetsuppgifter), men den ena är praktikant, och den andra "arbetstränar"
    Vad säger AF, och FK om detta?Rynkar på näsan

• Svar på tråden Uttnytjajar kommuner "praktikanter och "arbetstränande på 25%" som anställda? Vad jag vet är "praktikanten" Ställd under AF, och den som arbetststräner har ers. från FK? arbets
  • Anonym (Jag skäms!)

(Ta bort  arbets" I Ts, försökte redigera, men det är ju inte så lätt här).

• Anonym (Af)

Nej så är det ju inte tänkt. Enlligt våra (jag jobbar inom AF) regler så skall vi inte konkurrera ut ordinarie arbetstillfällen genom praktik eller arbetsträning. Dessutom ska det mycket riktigt finnas tillgång till handledare. Något måste skilja mellan arbete och praktik.. Praktik ska vara praktik, arbesträning ska vara arbetsträning, och arbete ska vara arbete med lön. Vad som räknas som praktik och arbetsträning finns definierat i våra direktiv.

Varför sedan denna situation har uppstått är det lite svårt att sia om. Antingen så har Af gjort fel som anvisat till denna arbetsgivare och har för dåligt med uppföljning, eller så har arbetsgivaren fört Af bakom ljuset.