• rebmetpes

söker recept till 8-10 månaders

hej.

Min syster har väldigt dålig ekonomi, och är ensamstående mamma till sen 8 månaders bebis.

Så jag efterlyser era bästa recept så hon kan laga egen mat till bebisen, är ju billigare än att köpa burkmat.

Tack 

• Svar på tråden söker recept till 8-10 månaders
  • Dixie

Jag lånade "stora mosboken" på biblioteket, där finns bra tips!

• Pissenisse

Rotfrukter är ju superbilligt, en palsternacka får man för en krona.
    Jag kokar ihop potatis och mixar med tex färsk basilika och sen kokar jag en kyckling filé med olika rotfrukter, lite köttfärs med tomat och morot,gärna många olika blandningar och fryser in så kan man mixa ihop rätterna olika varje gång så det inte blir enformigt.

• Antilopen

Bebisen behöver ingen egen mat, din syster kan istället satsa på att laga billig mat till sig själv (mycket rotfrukter, lök, linser, burktomater, ägg, kött med kort datum m.m.) och sen bara ta undan lite mat till den lille innan hon saltar. Tips på maträtter är ugnsrostade rotfrukter, linsgryta, köttfärssås, omelett, raggmunk. Ammar hon? I så fall är det bra om hon fortsätter med det länge, billigare mat finns inte. Sen märker jag hos mina vänner att det går åt rätt mycket pengar till industrigröt och -välling, så säg till din syster att skippa sånt, det är verkligen inget bebisen behöver. Vill hon göra egen gröt så är havregryn billigt och bra.

• FlitigaLis

Bebis och mamma kan äta samma mat, med undantag för salt mat och hårdstekt mat. Korvstroganoff, lasagne, gtytor osv..

Men man ska inte sluta med välling eller gröt utan att rådgöra med bvc. Produkterna är berikade med alla vitaminer barnet behöver och då främst järn.

• Antilopen
    FlitigaLis skrev 2012-12-17 23:44:51 följande:
    Bebis och mamma kan äta samma mat, med undantag för salt mat och hårdstekt mat. Korvstroganoff, lasagne, gtytor osv.. Men man ska inte sluta med välling eller gröt utan att rådgöra med bvc. Produkterna är berikade med alla vitaminer barnet behöver och då främst järn.

Eh, vaddå sluta med välling eller gröt utan att rådgöra med bvc? Om man aldrig har börjat ge sånt då?! Välling och gröt behövs verkligen inte. Du skriver som om det är självklart, och nödvändigt, att ge det. Dessutom har bvc inte ett skvatt med att göra vad jag matar mitt barn med. Förlåt, men blir lite irriterad när folk lyfter fram industrigröt och -välling som något jättenyttigt och nödvändigt, "innehåller allt en bebis behöver" och jada jada. Nej, det gör det inte, såna produkter består av skummjölk, maltodextrin, vitt mjöl och annat som jag inte anser är lämplig föda för små bebisar. Företagen som tillverkar detta skräp har verkligen lyckats med sin marknadsföring, eftersom så många föräldrar köper detta och dessutom tror att det är fullgod kost för spädbarn. Järn får bebisen i sig tillräckligt av att man ammar samt ger lite kött då och då.
  • FlitigaLis

Jo men det är inte så att jag matar mitt barn med kött om natten. Då är välling perfekt, även vid nattning tycker jag. Det är ju många barn som dricker välling upp i tvåårs åldern.

• Antilopen
    FlitigaLis skrev 2012-12-18 08:26:51 följande:
    Jo men det är inte så att jag matar mitt barn med kött om natten. Då är välling perfekt, även vid nattning tycker jag. Det är ju många barn som dricker välling upp i tvåårs åldern.

Men vad har detta med ditt första inlägg att göra? Det jag opponerade mig mot var ju att du skrev att man inte ska sluta med välling/gröt utan att rådgöra med bvc. Jag menade att välling och gröt absolut inte är nödvändigt och inget man behöver redovisa för bvc att man ger/inte ger (?!) Ett tips: amning är också perfekt på natten och vid nattning. Många barn dricker bröstmjölk upp i tvåårsåldern.
  • rebmetpes

tack för alla svar.

söker gärna Recept.

hittade massa här när mina var små, men dom har jag tyvärr slängt.

hon ammar en del fortfarande.
    gröt äter bebisen, inte välling.

har för mej att egen havregrynsgröt kan man först ge när barnen är ett år, men jag kan minnas fel

men tar gärna emot recept där det står hur mycket av varje sak, 

Svar på tråden söker recept till 8-10 månaders