FlitigaLis skrev 2012-12-17 23:44:51 följande:
Bebis och mamma kan äta samma mat, med undantag för salt mat och hårdstekt mat. Korvstroganoff, lasagne, gtytor osv.. Men man ska inte sluta med välling eller gröt utan att rådgöra med bvc. Produkterna är berikade med alla vitaminer barnet behöver och då främst järn.
Eh, vaddå sluta med välling eller gröt utan att rådgöra med bvc? Om man aldrig har börjat ge sånt då?! Välling och gröt behövs verkligen inte. Du skriver som om det är självklart, och nödvändigt, att ge det. Dessutom har bvc inte ett skvatt med att göra vad jag matar mitt barn med. Förlåt, men blir lite irriterad när folk lyfter fram industrigröt och -välling som något jättenyttigt och nödvändigt, "innehåller allt en bebis behöver" och jada jada. Nej, det gör det inte, såna produkter består av skummjölk, maltodextrin, vitt mjöl och annat som jag inte anser är lämplig föda för små bebisar. Företagen som tillverkar detta skräp har verkligen lyckats med sin marknadsföring, eftersom så många föräldrar köper detta och dessutom tror att det är fullgod kost för spädbarn. Järn får bebisen i sig tillräckligt av att man ammar samt ger lite kött då och då.