• dendärdamen

Hur uppfattar du Shutter Island?

Tycker detta är intressant. Det verkar som alla har uppfattat Shutter Island olika.

Därför vill jag att ni svarar på dessa frågor för att jag tycker det är intressant hur olika vi ser på saken :)

Vilka olika psykotiska symtom mäker du? Hur påverkar det honom (Leo) och hur påverkas de runt omkring?
    Jag förstår helt ärligt inte filmen och känner inte att folk runtom blir särskilt påverkade alls. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Hur uppfattar du Shutter Island?
  • Singoallaa

Zjag tyckte filmen sög speciellt slutit, helt förvirrande!

• Pale

Läs boken istället. Mycket bättre.

• cloudberry79

Jag uppfattar att boken är tusen gånger bättre och den gav mig en helt annan syn på huvudpersonens historia.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Fiona M
    Pale skrev 2012-12-17 22:32:03 följande:
    Läs boken istället. Mycket bättre.
    cloudberry79 skrev 2012-12-17 22:33:35 följande:
    Jag uppfattar att boken är tusen gånger bättre och den gav mig en helt annan syn på huvudpersonens historia.

jag har haft den liggandes ett tag, kanske ska våga mig på den då.
  • Fanny b

Det första psykiska symtomet tycker jag huvudpersonen visar när han får reda på att den kvinnliga patienten som rymt dränkte sina barn och behandlade sedan barnen som dockor. Direkt efter får han migrän.  Personerna runt huvudpersonen tycker jag inte påverkas alls av honom 

• dendärdamen
    Fiona M skrev 2012-12-17 22:33:40 följande:
    ska du inte göra din egen psykologiläxa?
    Det är ingen läxa. Det är intressant hur vi uppfattar olika saker dock :)
    Huvudpersonen anser jag inte drabbas något först i slutet. Jag uppfattar det som att han inte är medveten ändå tills på slutet. :) 
  • MissRumpelstiltskin

Åh jag älskar Shutter Island. Lika bra varje gång. Jag förstår dock att en del har svårt med slutet. Första gången jag såg den var jag också förvirrad. Men efter andra, tredje och fjärde gången blev jag klokare.

I slutet av filmen säger Teddy "Vilket är värst? Att leva som ett monster eller dö som en god människa?" Jag tolkar det därför som att han kommer till klarhet i slutet men sanningen blir för tung att bära så därför fejkar han sitt egna återfall och blir tvungen att genomgå lobotomi.

• dendärdamen
    MissRumpelstiltskin skrev 2012-12-17 22:47:07 följande:
    Åh jag älskar Shutter Island. Lika bra varje gång. Jag förstår dock att en del har svårt med slutet. Första gången jag såg den var jag också förvirrad. Men efter andra, tredje och fjärde gången blev jag klokare.

I slutet av filmen säger Teddy "Vilket är värst? Att leva som ett monster eller dö som en god människa?" Jag tolkar det därför som att han kommer till klarhet i slutet men sanningen blir för tung att bära så därför fejkar han sitt egna återfall och blir tvungen att genomgå lobotomi.
    Ja men ungefär så har jag också uppfattat den. Först höll jag på att bli galen, haha.
    Nu är det dock ett tag sedan jag såg filmen.

Det är ju så verkligen och därför är det ju svårt att säga vilka de psykotiska symtomen är. Jag menar, jag trodde aldrig att slutet skulle bli som det blev ;) 
Svar på tråden Hur uppfattar du Shutter Island?