En av de traditionella rätterna uppåt landet är palt, som ju är gjord på djurblod. Paltbröd är alltså bröd med djurblod/blodpulver i, det är därifrån det nyttiga järnet kommer. Här är ett recept:
6 kakor
ugnstemperatur 200ºC
Ingredienser
5 dl blod (säljs djupfryst)
2½ dl vatten
2 msk margarin eller smör
2 msk sirap
50 g jäst
2 tsk salt
1,2 liter rågmjöl (ca 600 g)
ca 8 dl vetemjöl (ca 500 g) eller lantvetemjöl
Beställ blodet i god tid. Tina det i kylskåp 8-10 timmar.
Blodet ska vara rumsvarmt men får inte värmas. Värm i stället vattnet till 50-60°C och smält fettet i det. Sila blodet och vispa i det.
Degen:
Smält margarinet i en kastrull. Häll i blodet och värm till 37°C (fingervarmt). Dela sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg.
Jäs degen övertäckt ca 45-60 min.
Knåda degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i 6 delar och forma dem till runda kakor, ca 17 cm i diameter. Lägg dem på 2 plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Ställ den sist utbakade plåten lite svalare så att brödet blir lagom färdigjäst tills den första plåten är gräddad. Skåra kakorna korsvis med mjölad kniv. Jäs under bakduk ca 30 min.
--
För egen del har jag i egenskap av sydlänning aldrig blivit bjuden på eller sett paltbröd saluföras i affär överhuvudtaget och äter inte inälvsmat, så hallonmissens tips känns lite exotiskt för mig också..