• Mandarina

Ska göra jul-skinka för första gången i mitt liv..

Och behöver alla tips jag kan få!
    Ok, jag e inte så hemma i köket men jul-skinkan har hamnat på min lott och jag vill gärna göra det... dock inte bara köpa en sådan där färdigkokt som man stoppar in i ugnen typ 15 min. Nån sport måste det vara och jag vill gärna lära mig, lägga ner tid och anstänga mig.
    Så help me please

Har förstått att jag då kanske ska köpa en färdigrimmad? som betyder att den e saltad...?? o sen köra in i den ugnen en längre stund med en sådan där digital kött-termometer ( som jag tänkt köpa i dagarna! ) och så fick jag tips om att man kan ha en stek-påse runt om den...för att få den saftig, för jag vill ha den saftig.

Sen ska man tydligen griljera den först... ( heter det så? o sen ska man ta bort svålen när man lagt på senaps-grejen... o sen in i ugnen igen va??

Ok, håll detta på en enkel nivå, så man förstår. Inga jobbiga ideer o recept utan bara så enkelt som det går,. För annars blir jag än mer osäker på uppigften jag tagit mig an

Tack på förhand! Å God Jul på er oxå! 

• Svar på tråden Ska göra jul-skinka för första gången i mitt liv..
  • KimPossible

Det är rätt att du ska köpa en rimmad skinka. Jag brukar börja med att lägga den och spolas av under kallt vatten i ca 10-15 minuter, för att få bort en del av saltet. Man vrider på den med jämna mellanrum så att vattnet kommer åt överallt.

Sen kör jag den i ugnen på 125 grader, utan folie om. Lägg den i en ugnsfast form, med svålen uppåt. Den låga temperaturen gör att det tar längre tid, men den blir väldigt saftig. Dock får man ju inget spad på det sättet om man vill ha sånt till dopp i grytan.

Jag brukar räkna ungefär 1 timmer/kg skinka, och ta ut den när den är runt 72 (tror jag), står på förpackningen vilka gradantal som gäller. Vissa vet jag har skinkan inne ända till uppemot 80 grader, men då blir det ju bara torrt och trist. Det ska vara lite färg på den. 

Sen får den stå och svalna och vila till sig lite innan det är dags att skära bort svålen. Vissa vill ha kvar en liten fettrand, men jag brukar putsa den helt ren. (Annars äter ingen här hemma).

Sen blandar jag ägg, ströbröd till en gegga och "klappar" in det runt om. Griljerar i 225 (tror jag, kolla på förpackningen) till ytan är lätt gyllenbrun.

Hoppas du fick lite klarhet, detta har jag kört i många år nu och aldrig misslyckats. Lycka till!  

• KimPossible

Gud, jag glömde ju det viktigaste i griljeringen - SENAP!

Du blandar alltså, ägg, ströbröd och senap av valfri sort och klappar sen in allt. Man kan blanda bara ägg och senap också, och sen strö över ströbrödet efteråt.

Och ja, du ska ta bort svålen innan du gör det!  

• Mandarina
    KimPossible skrev 2012-12-18 14:54:25 följande:
    Det är rätt att du ska köpa en rimmad skinka. Jag brukar börja med att lägga den och spolas av under kallt vatten i ca 10-15 minuter, för att få bort en del av saltet. Man vrider på den med jämna mellanrum så att vattnet kommer åt överallt.

Sen kör jag den i ugnen på 125 grader, utan folie om. Lägg den i en ugnsfast form, med svålen uppåt. Den låga temperaturen gör att det tar längre tid, men den blir väldigt saftig. Dock får man ju inget spad på det sättet om man vill ha sånt till dopp i grytan.

Jag brukar räkna ungefär 1 timmer/kg skinka, och ta ut den när den är runt 72 (tror jag), står på förpackningen vilka gradantal som gäller. Vissa vet jag har skinkan inne ända till uppemot 80 grader, men då blir det ju bara torrt och trist. Det ska vara lite färg på den. 

Sen får den stå och svalna och vila till sig lite innan det är dags att skära bort svålen. Vissa vill ha kvar en liten fettrand, men jag brukar putsa den helt ren. (Annars äter ingen här hemma).

Sen blandar jag ägg, ströbröd till en gegga och "klappar" in det runt om. Griljerar i 225 (tror jag, kolla på förpackningen) till ytan är lätt gyllenbrun.

Hoppas du fick lite klarhet, detta har jag kört i många år nu och aldrig misslyckats. Lycka till!  
    OK... låter som jag kommer köra på detta. Några frågor bara.
    Varför vill du få bort en del av saltet? Är det inte gott att den är saltad??
    När jag kör in den i ugnen, ska jag köra utan stek-påse? Hon i affären rekommenderade det... vad tycker du?
    Svålen uppåt - vad innebär det? Alltså fett-grejen på upp-sidan?? Gör inget att det inte blir nåt spad för jag ska ändå inte göra nån dopp i gryta så jag antar att det kvittar...

Kollade på en skinka som var strax över 3 kg, så då snackar vi alltså i ugn ca 3h?? Shit va avancerat Men kul att få testa att göra detta Man kanske kan förbereda den dagen innan så slipper jag stå på julaftonsmorgon och göra detta?
    Ska jag köra in den med termometer från början alltså?? Å hålla koll när den når 70 grader ( står att den ska vara 70 på den förpackningen jag kollade på ) och sen då ta ut den?
    Hur "putsar" man svålen? Eller kan man skära bort den??

Hur länge ska man köra den i ugnen andra omgången när man lagt på senaps-gegget??  

Många dumma frågar, jag vet Men bättre att fråga en fråga för mycket än att det blir fel... lite kontroll-freak, vill gärna lyckas med detta  
  • KimPossible

Ingen fara! Glad Jag svarar gärna på frågor, men det får vänta nån timme. Ska iväg och se sonen spela teater i skolan nu. Återkommer! 

• MissUnderstood

Du har fått många bra tips! Något jag vill poängtera som är himla viktigt för en riktigt saftig skinka är att INTE ta ut skinkan när termometern visar 72 grader! Temperaturen på skinkan stiger nämligen en bra stund efter att du tagit ut skinkan ur ugnen. Jag tar alltid ut skinkan vid 65 grader och låter den sedan stå och vila en stund, ca 15-20 minuter, innan jag börjar skiva den. Då håller sig safterna kvar i skinkan och du får en riktigt saftig skinka som håller länge!

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
  • Mandarina
    MissUnderstood skrev 2012-12-18 16:55:56 följande:
    Du har fått många bra tips! Något jag vill poängtera som är himla viktigt för en riktigt saftig skinka är att INTE ta ut skinkan när termometern visar 72 grader! Temperaturen på skinkan stiger nämligen en bra stund efter att du tagit ut skinkan ur ugnen. Jag tar alltid ut skinkan vid 65 grader och låter den sedan stå och vila en stund, ca 15-20 minuter, innan jag börjar skiva den. Då håller sig safterna kvar i skinkan och du får en riktigt saftig skinka som håller länge!
    Ah ok, då tar jag ut den vid 65 grader! Tack för tipsen!

Men funkar det att man skivar den dagen efter? Tänkte göra den dagen innan julafton så slipper jag stressa ihäl mig på julaftonsmorgon. 
  • MissUnderstood
    Mandarina skrev 2012-12-18 17:01:11 följande:
    Ah ok, då tar jag ut den vid 65 grader! Tack för tipsen!

Men funkar det att man skivar den dagen efter? Tänkte göra den dagen innan julafton så slipper jag stressa ihäl mig på julaftonsmorgon. 
    Oh ja, det är inga problem! Det är nästan bara bättre att den får vila ordentligt innan skivningen. Glöm inte att ta bort svålen (fettet) på skinkan INNAN du griljerar den också
  • Mandarina
    MissUnderstood skrev 2012-12-18 17:03:41 följande:
    Oh ja, det är inga problem! Det är nästan bara bättre att den får vila ordentligt innan skivningen. Glöm inte att ta bort svålen (fettet) på skinkan INNAN du griljerar den också
    Tack.

Förresten, hur serverar man den? Varm eller kall? Om man serverar den varm - ska man köra in den i ugnen igen på julafton, bara för att värma upp den innan servering?? 
  • MissUnderstood

Kall är väl att föredra om den ska ätas på ett julbord. Men har du skinka kvar efter jul är det supergott att smörsteka skinkskivor och servera ihop med potatismos!

• Mandarina
    KimPossible skrev 2012-12-18 15:52:45 följande:
    Ingen fara! Glad Jag svarar gärna på frågor, men det får vänta nån timme. Ska iväg och se sonen spela teater i skolan nu. Återkommer! 
    Hellu
    Väntar på ditt svar  
Svar på tråden Ska göra jul-skinka för första gången i mitt liv..