• Hilenqs

För er som har hundar (speciellt en tik) Hur är hundarna när de har mens?

Min hund Penny som är 7 månader nu (ser fortfarande ut som en valp och det känns liksom creepy nu när hon löper) I alla fall... Hon har "fått sin mens", och hon går runt och är förvirrad - vet liksom inte vart hon ska gå, och hon gnyr hela tiden. Och på kvällarna (hon sover i mitt rum) så gnyr hon och vill gå ut ur rummet? Jag har en matskål, vattenskål och tidningspapper som hon kan skita och kissa på. Hon håller på sådär i timmar, gnyr och gnyr, skakar gör hon också...kan inte sova liksom. Är hon mörkrädd eller är det typ värk hon har? Det är en Jack Russell, btw. Och är det bara min hund som gillar krossade isbitar? Haha.

• Svar på tråden För er som har hundar (speciellt en tik) Hur är hundarna när de har mens?
  • Tutten

Hon vet nog inte hur hon ska hantera det. Det blir nog bättre nästa löp

• Fit4Fajt

Hon är antagligen orolig. Motion hjälper oftast. Min mors hund blir skendräcktig efter varje löp. Hon är då jätte orolig o bädda o gräver osv. Motion hjälper mot de mesta :)

• Tess1990

varför låter du en 7månaders hund kissa och skita på tidningspapper!?
    hon borde vara tillräkligt rumsren för att kunna hålla sig över natten, och annars så måste du lära henne det och gå ut.
    dessutom så vill dom flesta hundar inte kissa/skita där dom bor och sover, utan gå en bit ifrån (dvs. ut)

när hundar löper så kan dom behöva kissa oftare, och vill hon då inte kissa inne så måste du gå ut!
    dom dricker ofta mer då också, och kan behöva lite extra näring i maten (tex. en rå äggula i maten då och då, inte för ofta dock) 

annars så kan det vara att hon känner eller hör en hanhund i närheten och verkligen vill para sig
    om du misstänker att hon har jätte ont så kanske du borde ta henne till veterinären, då det inte är normalt att ha jätte ont (kan tyda på infektion bland annat)

sköter hon sin hygien helt själv eller har du trosa och binda på henne? 

här är lite mer information :
    http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=3533180

• Erfdgt

Vår tik har just varit i löpen för andra gången. Hon är drygt 14 månader gammal och var kring 7 månader första gången hon har i löpen också. Vår lilla gumma blir betydligt "pratigare", hon gnyr och tjuter och skäller mkt oftare än när hon inte är i löpen. Hon blir också kramigare och vill ha ännu mer närhet än i vanliga fall (hon är världens knähund redan) och hon kissar oftare. Det är nog dom tre största och mest märkbara förändringarna när hon är i löpen.

Första gången var det ännu värre än den här gången. Då var det ju helt nytt för henne och hon verkade lite orolig och förvirrad över vad som hände. Nu, andra gången, var hon mkt lugnare på så sätt :)

• Tess1990

Många tikar kan även behöva extra uppmärksamhet när dom löper, extra gos, mer träning och mer motion

• Dexter dot com

Mer motion,aktivitet,sällskap och kärlek brukar hjälpa :)
    Gå ut med hunden oftare och tvinga inte hunden att behöva göra sina behov inne, ställ klockan och gå upp 1-2 ggr/natt för att rasta henne! 

• josu

Vår äldre tik blir skendräktig, vi är alltid noga med att hon inte får ha "valpar" sedan får hon extra motion. Därför märks det inte så mycket på hennes beteende, däremot kan hon under löp kissa oftare på rundorna.

• Elin 885

har ingen egen hund, men var hundvakt åt en löpande tik en gång i ca 10 dagar.
    denna hund var ca 5 år och hade fått två kullar så hon visste mkt väl vad som var på gång.
    hon var väldigt trött, och ville vara nära och så skulle man klappa magen, lixom stryka på den....i timmar....
    =).

• Majkii

Mon hund dricker mkt, kissar mkt, har svårt att slappna an helt enkelt. Tycker inte du ska låta hunden kissa inne utan ut med henne så fort du märker att hon är nödig. Blir det
    Mitt i natten är det bara att ge sig ut ändå. När hon blir äldre ska hon ju kunna hålla sig hela natten. Så länge hon inte är sjuk eller liknande

Svar på tråden För er som har hundar (speciellt en tik) Hur är hundarna när de har mens?