• Anonym

underhåll familjehem????

Någon som vet vad som gäller vid placering i familjehem med underhållsskyldighet? Vet att man är skyldig att betala underhåll vid en placering men gäller det alla typer av placering tex frivillig,lvu mm? I socialtjänstlagen står det : 
     Kommunen får dock, utom beträffande barn, ta ut ersättning för uppehället av den som på grund av missbruk av alkohol, narkotika eller därmed jämförbara medel får vård eller behandling i ett hem för vård eller boende eller i ett familjehem. Regeringen meddelar föreskrifter om den högsta ersättning som får tas ut för varje dag. För andra stöd- och hjälpinsatser får kommunen ta ut skälig ersättning.
       Om ett barn genom socialnämndens försorg får vård i ett annat hem än det egna, är föräldrarna skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader enligt grunder som regeringen föreskriver. Socialnämnden får i sådana fall uppbära underhållsbidrag som avser barnet. 

Alltså, när behöver man inte betala? Jag säger att alla måste betala men nu har jag hört annat, vad gäller egentligen?? 

• Svar på tråden underhåll familjehem????
  • Anonym (adhd)

Min son har nu  i 1,5 år varit på behandlingshem, han är färdigbehandlad och börjar efter jul att slussas hem.

Han är lvu'ad pga sitt eget beteende för han använde droger i självmedicinerings syfte innan han på beh.hemmet fick sin adhd diagnos..

Trots att ett dygn där för honom kostar närmare 6000kr, så har jag aldrig någonsin blivit ifrågasatt om ifall jag ska betala eller inte. -Jag har alltså inte betalt någonting, underhåll o barnbidrag har jag fått som vanligt.      

• Anonym

Frågan gällde familjehem ej behandlingshem... Anledning till att jag undrar är för att det verkar lite si och så med att handläggarna anmäler att man ska betala. Någon annan som vet kanskeGlad

• Anonym

Det är upp till handläggarna att besluta om föräldrarna ska betala underhåll eller inte. Många föräldrar slipper.

• Anonym (adhd)

Förlåt TS jag missuppfattade tydligen. Men han bodde även på ett familjehem, visserligen inte många dagar innan han rymde,( o sen hamnade där han är idag.)-Men iallafall inte då heller sa soc ett ord om att jag skulle bli betalningsskyldig.-
     Visserligen sa jag att jag även i fortsättningen står för alla hans kläder, Kan det ha någonting med saken o göra?  Jag vet inte.

Jag följer med stort intresse svaren du får.  -Och  jag önskar er en fin  jul  Tomte dig och familjen.

• Anonym

Vårt barn har varit SoL och LVUplacerad i 2 år, vi har aldrig betalat en krona, dock försvann barnbidraget när det blev LVU.

• Anonym

Tack för era svar, tydligen är det så som någon skrev , upp till handläggaren att avgöra det. Lite surt att jag betalar men så många slipper. En placering innebär även kostnad vid umgängesbesök så det blir en rejäl slant varje månad som ska betalas... Klagar inte på att jag måste betala men tycker det ska vara lika för allaGlad

• Anonym

Oj,jo,vi har haft både frivilligt LVU och omhändertagande..och vi har alltid betalat underhåll..för att man ska. oCH JA,det blir dyrt- Först underhåll och så allt extra..vid umgänge etc etc. C:a 3000:- lägger vi /månad

Svar på tråden underhåll familjehem????