• amiofo

Risgrynsgröt

ditt bästa recept/tips för att få en god risgrynsgröt. Tänkte göra ikväll men mina blir sådär. Har tyvärr ingen kanelstång hemma.

• Svar på tråden Risgrynsgröt
  • Fia 28

Använder rödmjölk (helmjölk?) och lite mindre mängd risgryn än vad som står på förpackningen. Det ska röras hela tiden, blir tydligen godare av bara det, och sen en stor klick smör på slutet och salt förståss. 2 sockerbitar i vattnet i början för att det inte ska bränna lika lätt i botten.

• amiofo

någon som testat att göra så, vore perfekt om den kunde fixa sig själv

Tillagning

Koka upp ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull. Koka på svag värme i 10 minuter.
    Häll i mjölk och, om du vill, en bit kanelstång. Nu har vi mjölk i kastrullen och måste vara mer försiktiga. Rör om ofta och koka upp gröten igen, försiktigt.
    Låt sedan gröten svälla under lock i en och en halv timme. Med Gasspis är det bara att stänga av. Med elspis flyttas kastrullen till en sval platta eller till ett grytunderlägg bredvid spisen.
  • Fia 28
    amiofo skrev 2012-12-18 16:09:46 följande:
    någon som testat att göra så, vore perfekt om den kunde fixa sig själv

Tillagning
                    Koka upp ris, vatten, smör och salt i en stor kastrull. Koka på svag värme i 10 minuter.
    Häll i mjölk och, om du vill, en bit kanelstång. Nu har vi mjölk i kastrullen och måste vara mer försiktiga. Rör om ofta och koka upp gröten igen, försiktigt.
    Låt sedan gröten svälla under lock i en och en halv timme. Med Gasspis är det bara att stänga av. Med elspis flyttas kastrullen till en sval platta eller till ett grytunderlägg bredvid spisen.
    Det går att göra så, men själva rörande har tydligen väldigt stor inverkan på smaken.
  • Skepparen

Kanelstång är ett måste. Undvik socker i gröten helt då den lätt blir rosafärgad av det. Bara standardmjölk.

• cloudberry79

Tyvärr är det viktigaste att man vaktar och rör gröten hela tiden. Jag följer precis receptet på grötrisförpackningen (kokar på laktosfri mellanmjölk och en skvätt grädde) och det blir jättebra - om man rör om ofta så gröten inte kan bränna fast och inte blir klisteraktig.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Gurkan

Kokar upp vatten, ris, salt, kanelstång och en rejäl smörklick. Häller på helfet mjölk och kokar klart och till sist rör jag ner lite vaniljsocker.

• Gurkan
    Gurkan skrev 2012-12-18 16:13:52 följande:
    Kokar upp vatten, ris, salt, kanelstång och en rejäl smörklick. Häller på helfet mjölk och kokar klart och till sist rör jag ner lite vaniljsocker.

Jag rör bara någon gång i bland, använder en gryta med nonstick-yta. Har aldrig lyckats bränna gröten.
Svar på tråden Risgrynsgröt