Risgrynsgröt
ditt bästa recept/tips för att få en god risgrynsgröt. Tänkte göra ikväll men mina blir sådär. Har tyvärr ingen kanelstång hemma.
ditt bästa recept/tips för att få en god risgrynsgröt. Tänkte göra ikväll men mina blir sådär. Har tyvärr ingen kanelstång hemma.
Favoritar..
Använder rödmjölk (helmjölk?) och lite mindre mängd risgryn än vad som står på förpackningen. Det ska röras hela tiden, blir tydligen godare av bara det, och sen en stor klick smör på slutet och salt förståss. 2 sockerbitar i vattnet i början för att det inte ska bränna lika lätt i botten.
någon som testat att göra så, vore perfekt om den kunde fixa sig själv
Tillagning
Kanelstång är ett måste. Undvik socker i gröten helt då den lätt blir rosafärgad av det. Bara standardmjölk.
Tyvärr är det viktigaste att man vaktar och rör gröten hela tiden. Jag följer precis receptet på grötrisförpackningen (kokar på laktosfri mellanmjölk och en skvätt grädde) och det blir jättebra - om man rör om ofta så gröten inte kan bränna fast och inte blir klisteraktig.
Kokar upp vatten, ris, salt, kanelstång och en rejäl smörklick. Häller på helfet mjölk och kokar klart och till sist rör jag ner lite vaniljsocker.