• TiAmo

Granen barrar redan!

Vi köpte granen för 2 timmar sedan av en julgranshandlare. Vi satte ner den mot marken och barr ramlar av den, det är väl inte så positivt?
    Vad skall man göra? 

• Svar på tråden Granen barrar redan!
  • Tutten

Jag har hört att man ska ha socker i vattnet

• TiAmo
    Tutten skrev 2012-12-18 16:28:55 följande:
    Jag har hört att man ska ha socker i vattnet
    jag har hört att socker är inte bra för granar för då täpper man igen de känsliga kärl som suger upp vattnet.
    Granen har fortfarande nät på sig och är inte satt i vatten. den barrade alltså redan vid inköpet. 
  • Loriyana

Det är bra att kolla granen när man köper den för att se om den barrar. Räcker med att skaka den lite eller klappa den. Har också haft problem med granar som barrar alldeles för tidigt, men iår fick jag en riktigt bra gran som dricker mycket vatten.

• TiAmo
    Loriyana skrev 2012-12-18 16:35:39 följande:

Det är bra att kolla granen när man köper den för att se om den barrar. Räcker med att skaka den lite eller klappa den. Har också haft problem med granar som barrar alldeles för tidigt, men iår fick jag en riktigt bra gran som dricker mycket vatten.

ok så vi har köpt en B-gran ?
    konstigt för det står klass 1 på den...
    går det att rädda granen tro? 
  • Loriyana
    TiAmo skrev 2012-12-18 16:37:16 följande:
    ok så vi har köpt en B-gran ?
    konstigt för det står klass 1 på den...
    går det att rädda granen tro? 

Nja...dricker den? När jag köpt en dålig gran så har den inte sugit upp vattnet. Men om er gran dricker så finns det nog hopp.
  • TiAmo
    Loriyana skrev 2012-12-18 16:49:47 följande:

Nja...dricker den? När jag köpt en dålig gran så har den inte sugit upp vattnet. Men om er gran dricker så finns det nog hopp.
    vet ej. satte den i vatten ganska nyligen så får se om den dricker nåt....hoppas...
    hur fort skall man se om den druckit? 
  • Loriyana
    TiAmo skrev 2012-12-18 17:17:00 följande:
    vet ej. satte den i vatten ganska nyligen så får se om den dricker nåt....hoppas...
    hur fort skall man se om den druckit? 

Är det en bra gran så dricker den fort! Du kommer märka rätt snabbt att vattennivån går ner. Jag gav mitt träd vatten tidigare under eftermiddagen när jag kom hem från jobbet, och nu så måste jag fylla på igen.
  • TiAmo
    Loriyana skrev 2012-12-18 17:44:47 följande:

Är det en bra gran så dricker den fort! Du kommer märka rätt snabbt att vattennivån går ner. Jag gav mitt träd vatten tidigare under eftermiddagen när jag kom hem från jobbet, och nu så måste jag fylla på igen.
    oj, så säg 2-3 timmar så skall den druckit upp allt?
  • Loriyana
    TiAmo skrev 2012-12-18 17:45:35 följande:
    oj, så säg 2-3 timmar så skall den druckit upp allt?

Behöver inte dricka upp ALLT, men du bör definitivt märka en skillnad. Förra året när jag köpte en gran som tyvärr började barra snabbt, då drack inte granen. Det hår året verkar granen sluka vatten, och än så länge barrar den inte.
  • TiAmo

Granen har druckit på bra!=) Så nu är jag glad igen

• Loriyana
    TiAmo skrev 2012-12-18 20:39:12 följande:
    Granen har druckit på bra!=) Så nu är jag glad igen

Så skönt! :)
Svar på tråden Granen barrar redan!