• Anonym (hjälp)

jobbig relation, hur avsluta utan att han tjatar på mig?

Mitt problem lite kortfattat: jag och mitt ex, som jag gjort slut och blivit tillsammans med ett antal gånger, har fastnat i någon sorts kk-relation.

Jag har insett att jag behöver vara singel, till 100 procent, och inte nåt mittemellan. Vill kunna ägna mig helt åt mig själv, mina studier, vänner och familj mm. Vill faktiskt inte dejta någon alls på ett bra tag. Mår inte bra som det är nu.

Problemet är att vi har gått igenom ungefär samma sak många gånger förut. Han vill att vi ska vara tillsammans, och har en tendens att inte acceptera att det är slut utan kommer tjata med sms ända tills jag ger mig (och vi går tillbaka till samma typ av kk-relation...). Om jag förklarar att jag vill sluta träffas på det här sättet så kommer han ringa och sms:a, tycka synd om sig själv, skriva en massa "vi behöver varandra.. kommer alltid älska dig, men nu vet jag att du vill gå vidare och hitta någon annan...." osv osv. Och detta TROTS att vi inte ens är tillsammans i nuläget. Jag orkar inte gå igenom det igen. Hur gör man för att slippa det? Finns det någon genväg? Vill säga det på ett så "milt" sätt som möjligt så att jag kanske, kanske slipper hans tjat...

Som person är jag sådan som har väldigt svårt att bara bryta kontakten med någon som betyder mycket för mig. Hatar att såra andra. Och den här killen och jag känner dessutom varandra ut o in, vi är som bästa vänner.. Men han gör mig galen när han tjatar på mig och inte kan acceptera att jag känner som jag gör. Hur ska man göra? tacksam för tips...

• Svar på tråden jobbig relation, hur avsluta utan att han tjatar på mig?
  • Anonym (tjata inte!)

Vad kan du göra annat än att säga ungefär samma som du har skrivit i din trådstart? Han får bara lov att acceptera och respektera att det är slut och du får lov att inte falla för hans tjat (varför gör du det?).

Men det låter ju som att du inte har tänkt bryta med honom som vän och då kan jag samtidigt förstå att det är svårt för honom att begripa att er relation kommer att se annorlunda ut. Du får nog framför allt lov att jobba med dig själv om du misstänker att han inte kommer att förändras.

• Anonym (Hoja)

Det du har gjort hittills har uppenbarligen inte funkat så nu är det dags att du gör nåt annorlunda. Du får det liv du skapar åt dig själv och nu har du skapat dig en kk-relation du egentligen inte vill ha. Du får fundera på vems lycka du värderar högre, din eller exets. Om du värderar din egen lycka högre får du komma på nåt sätt att göra slut på relationen på riktigt. Det finns inget sätt att göra det på som inte alls kommer att såra honom eftersom han vill ha dig. Ett förslag är att du gör slut vänligt men BESTÄMT. Förklarar att du inte tror att ni kan ha någon kontakt över huvudtaget tills ni båda har kommit över varandra. Och säger att du inte vill ha någon kontakt alls med honom under ett tag. Sedan klipper du all kontakt med honom under säg 100 dagar. Svarar inte på några kontaktförsök alls från hans sida. Det visar ju också på om han respekterar dina önskemål. Om du faller tillbaka kan du räkna med att kk-förhållandet kommer att fortsätta så det gäller bara att bestämma sig. Efter en tid när ni båda fått tid från varandra och lite perspektiv på saker och ting är det lättare att komma underfund med vilken sorts relation (som BÅDA är nöjda med) som i kan ha.

• Anonym (ZZZ)

Blockera hans nummer i mobilen

Anonym (hjälp) skrev 2012-12-18 17:27:19 följande:

Om jag förklarar att jag vill sluta träffas på det här sättet så kommer han ringa och sms:a, tycka synd om sig själv, skriva en massa "vi behöver varandra.. kommer alltid älska dig, men nu vet jag att du vill gå vidare och hitta någon annan...." osv osv. Och detta TROTS att vi inte ens är tillsammans i nuläget. Jag orkar inte gå igenom det igen. Hur gör man för att slippa det? Finns det någon genväg? Vill säga det på ett så "milt" sätt som möjligt så att jag kanske, kanske slipper hans tjat...

Det finns appar till de flesta mobiltelefoner där man kan blockera nummer. Gör det, han kommer inte sluta tjata.
Svar på tråden jobbig relation, hur avsluta utan att han tjatar på mig?