• kiki

Tjänar man egna pengar vid välgörenhet?

Hejsan.
    Jag har en fråga, jag och en vän har pratat om att starta välgörenhet, hjälpa hemlösa med kläder och mat. Vi kommer att försöka få tag på sponsorer och donationer.

I början förstår jag att det inte ger någon utdelning till oss som strartat/styrelsen, men efter nått år? Vi kommer att vara seriösa och fixa organisations nummer från skatteverket, bokföring och allt vad det innebär.

Vår "plan" är att kunna säga upp oss från våra nuvarande jobb efter kanske 1år och bara hålla på med välgörenhet och leva på det, ta ut en riktig lön. Är det möjligt?

Tacksam för alla slags svar. 

• Svar på tråden Tjänar man egna pengar vid välgörenhet?
  • mrsStatham

Det beror på vad för slags välgörenhet det är, men generellt, ja om ni hittar sponsorer som vill betala er lön så absolut.

Bara två saker är oändliga
  • JECJ

nää då försvinner väl lite av syftet. Ni måste ju vara ärliga med vart pengarna går när folk donerar. Jag vill inte donera pengar när kanske 80% går till era löner. 

• snedtak

Det är klart att det är möjligt. Satsar ni på ett 90-konto?

www.insamlingskontroll.se/

Det gör att max 25% av era insamlade pengar får gå till allt som inte är ändamålet, dvs. administration, transport, löner etc. Samtidigt tror jag många finner det attraktivt att donera just till 90-konton eftersom det finns en viss kontroll och detta lockar fler. Vill ni inte satsa på ett 90-konto så går det säkert också, men kräver kanske mer jobb från er sida att visa vad sponsorerna får för pengarna.

• Lilia

Jag skulle inte skänka något till den organisationen i alla fall. Välgörenhet är just välgörenhet. Meningen är att det man skänker ska gå till ändamålet, inte till er.

• snedtak
    JECJ skrev 2012-12-18 20:38:52 följande:
    nää då försvinner väl lite av syftet. Ni måste ju vara ärliga med vart pengarna går när folk donerar. Jag vill inte donera pengar när kanske 80% går till era löner. 
    Lilia skrev 2012-12-18 22:50:09 följande:
    Jag skulle inte skänka något till den organisationen i alla fall. Välgörenhet är just välgörenhet. Meningen är att det man skänker ska gå till ändamålet, inte till er.

Fast de flesta stora organisationer har avlönade anställda, annars hade de aldrig fått organisationen att funka.
  • Regnig måndag
    Då antar jag att du aldrig skänker en enda krona till en enda organisation?
    Organisationerna behöver anställa folk för riktig lön och inte bara för det glödande engagemangets skull. Kom igen, hur många tror du har tid eller råd att jobba helt ideellt?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • mrsStatham
    Välgörenhet är inte synonymt med volontärarbete. Ja meningen är att pengarna ska gå till ändamålet, men är inte personerna en del av det ändamålet? Utan dem skulle ju inte ändamålet bli av alls.
  • Regnig måndag
    mrsStatham skrev 2012-12-18 23:20:02 följande:
    Välgörenhet är inte synonymt med volontärarbete. Ja meningen är att pengarna ska gå till ändamålet, men är inte personerna en del av det ändamålet? Utan dem skulle ju inte ändamålet bli av alls.
    My head hurts.
  • mrsStatham
    Regnig måndag skrev 2012-12-18 23:22:08 följande:
    My head hurts.
    Flört
  • JECJ

Det krävs att det kommer in MYCKET pengar om man ska ha råd att ta ut 2 heltidslöner och samtidigt ger medparten till välgörande ändamål. Därför tror jag nte att det är möjligt  efter nåt år. Om man ska hjälpa hemlösa med kläder och mat så donerar nog många sponsorer just kläder och mat.

Här ni räknat ut hur mycket pengar ni behöver ha in för att kunna ta ut 2 heltidslöner och samtidigt endast använda 25% av intäkter.
    1 månad : Lön 20.000*2( låg lön)+ avgifter , administration, transport.. kanske 60000 ..4*60000= 240.000 i månaden

(har eget företag vid sidan om och vet att siffrorna inte alltid är roliga)

• Girlfriend

Skitenkelt! Ta en bössa och tejpa på lite märken som associeras med välgörenhet och ställ dig på torget.
    Testa vilken typ av välgörenhet som fyller bössan bäst; djur, barn, cancer, AIDS, hemlösa, kvinnor i nöd eller rent vatten åt alla och kör sen stenhårt på det!

• JECJ

Men jag tycker att ändamålet är gott. Varför inte behålla era jobb och samla in kläder och mat på fritiden? Har ni en skrivare hemma så kan ni göra lite trycksaker själv på helgerna.
     Dom flesta gör på det sättet och slipper då be om pengar till egna löner :)
    Eller så kan ni söka anställning på något av de stora välgörande organisationerna.

• kiki

Oj, många svar, men inget som "gav" något. Jag frågade inte om det var någon som hade tänkt donerat, utan om det skulle ge "lön" efter nått år så man kan sluta med det nuvarande jobbet och BARA satsa på välgörenhet och LEVA på enbart de.

Hittar ingen information på nätet :/

Någon som istället VET vad det innebär att vara FIRMATECKNARE? Skuldsätter man sig själv på nått sett? 

• Regnig måndag
    kiki skrev 2012-12-20 23:20:01 följande:
    Oj, många svar, men inget som "gav" något. Jag frågade inte om det var någon som hade tänkt donerat, utan om det skulle ge "lön" efter nått år så man kan sluta med det nuvarande jobbet och BARA satsa på välgörenhet och LEVA på enbart de.

Någon som istället VET vad det innebär att vara FIRMATECKNARE? Skuldsätter man sig själv på nått sett? 
    Du har fått svar på din fråga, tom flera gånger.
    Tyvärr är det inte en fråga man kan svara ett givet ja eller nej på, men svar har du. Läs tråden en gång till.
  • snedtak
    kiki skrev 2012-12-20 23:20:01 följande:

Jag tycker också du har fått svar, att det är möjligt att ta ut lön men det beror såklart på hur framgångsrikt ni samlar in pengar. Lönen måste ju komma någonstans ifrån.

Att vara firmatecknare innebär att man har rätten att ingå avtal för ditt bolags juridiska person, dvs. med dess organisationsnummer. Hur menar du med skuldsätta sig? Det är inte som att man har en enskild firma, men som firmatecknare i en styrelse har du såklart ansvar för vad du skriver på.
  • snedtak
    snedtak skrev 2012-12-21 00:07:11 följande:
    Jag tycker också du har fått svar, att det är möjligt att ta ut lön men det beror såklart på hur framgångsrikt ni samlar in pengar. Lönen måste ju komma någonstans ifrån.

Att vara firmatecknare innebär att man har rätten att ingå avtal för ditt bolags juridiska person, dvs. med dess organisationsnummer. Hur menar du med skuldsätta sig? Det är inte som att man har en enskild firma, men som firmatecknare i en styrelse har du såklart ansvar för vad du skriver på.
    Som ett exempel behöver man ungefär 200% av den summa man ska ta ut i lön (nettolön). Så om du vill ha ut 10 000 kr i månaden måste du dra in 20 000 kr i månaden som endast ska gå till din lön. Du får själv bedöma om det är rimligt för er organisation när ni gör upp en affärsplan och hur stor andel av er omsättning som ska gå till ert ändamål.

Spontant tror jag att det kan bli svårt att ta ut lön man kan leva på redan efter ett år, men inte omöjligt. Har ni ett bra kontaktnät, erfarenhet av att driva en verksamhet eller är väldigt drivna är det nog lättare.
Svar på tråden Tjänar man egna pengar vid välgörenhet?