• Petite Chérie

Nordea clearingnummer?

Min mormor vill ha mitt kontonummer så att hon kan skicka pengar till mig i julklapp. Då behöver hon ju clearingnumret också såklart, men jag vet inte vad det är:S Alltså, jag vet vad ett clearingnummer är, men vilka siffror är det för Nordea? Och hur sätter man ihop det? Säg att mitt kontonummer är 12345678 och clearingnumret är 5555, blir det 555512345678 då?

• Svar på tråden Nordea clearingnummer?
  • Frontline

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.

Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du i detta fall 3300 som clearingnummer.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Petite Chérie
    Lilly Jk skrev 2012-12-19 06:12:47 följande:
    3300 om det är personkonto :)
    Är det när kontot är ditt personnummer? Mitt är det andra=) Alltså 3270*******,
    Gunilla 044 skrev 2012-12-19 06:13:34 följande:
    3300 tror jag detär
    Vet någon av er om man bara sätter ihop clearingnumret med kontonumret? Eller lägger man till en 0 eller tar bort något typ?=)

• Petite Chérie
    Frontline skrev 2012-12-19 06:16:23 följande:

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.

Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du i detta fall 3300 som clearingnummer.

Tack Frontis=)
  • FruSen

Jag vet att om man ska föra över pengar från Nordea till Swedbank eller sparbankerna ska man totalt ha 15 siffror (clearing+kontonr ska vara 15 siffror). Om det totalt blir bara 14 ska man lägga till en nolla efter clearingnr men innan kontonr.

För man över från Swedbank fyller du i clearing i en ruta och kontonr i en rita. Då ska man inte behöva någon utfyllnadsnolla.

Nordea har 4-siffrigt clearingnr. Vilket clearingnr du har varierar beroende på konto och vilket kontor du öppnat konto hos. Olika kontor har olika clearingnr.

Har du ett personkonto är clearingnr 3300 och detta behöver då sällan anges vid överföringar.

AngieT skrev 2012-12-19 06:17:27 följande:
    ,Vet någon av er om man bara sätter ihop clearingnumret med kontonumret? Eller lägger man till en 0 eller tar bort något typ?=)

• Petite Chérie
    FruSen skrev 2012-12-19 06:25:22 följande:
    Jag vet att om man ska föra över pengar från Nordea till Swedbank eller sparbankerna ska man totalt ha 15 siffror (clearing+kontonr ska vara 15 siffror). Om det totalt blir bara 14 ska man lägga till en nolla efter clearingnr men innan kontonr.

För man över från Swedbank fyller du i clearing i en ruta och kontonr i en rita. Då ska man inte behöva någon utfyllnadsnolla.

Nordea har 4-siffrigt clearingnr. Vilket clearingnr du har varierar beroende på konto och vilket kontor du öppnat konto hos. Olika kontor har olika clearingnr.

Har du ett personkonto är clearingnr 3300 och detta behöver då sällan anges vid överföringar.
    Tack =) Men jag har 3270*******, så clearingnumret ska enligt Frontline vara där redan? Jag vet inte vad mormor har för bank, men om hon har Swedbank till exempel, måste hon då dela upp det till 3270 - *******?
  • FruSen

Ja.

Om hon har Swedbank eller en sparbank fylls clearingnr i separat från kontonr

AngieT skrev 2012-12-19 06:28:53 följande:
    Tack =) Men jag har 3270*******, så clearingnumret ska enligt Frontline vara där redan? Jag vet inte vad mormor har för bank, men om hon har Swedbank till exempel, måste hon då dela upp det till 3270 - *******?

• Petite Chérie
    FruSen skrev 2012-12-19 06:36:55 följande:
    Ja.
    Om hon har Swedbank eller en sparbank fylls clearingnr i separat från kontonr
    Tack=)
Svar på tråden Nordea clearingnummer?