Komjölksallergi ?
Hej !
För att göra en lång historia kort så kan vi börja med att min son som idag är 3 Månader har haft en tuff start på livet , det hela börja på BB , han skrek och verka ha ont och sen fortsatte det även hemma . När han var en vecka gammal åkte vi in till akuten och de gav han microlax då han inte hade bajsat på ett dygn och hade skrikit i såååå många timmar och ut kom som en klump och sen diarré , aha förstoppning tänkte vi .
Det blev dock inte bättre utan vi var snabbt tillbaka i det gamla mönstret igen med extremt mycket missnöjdhet , gnällig , sover korta stunder och oroligt under tiden , pruttar mycket och man hör hur magen kör runder på han och i samband med att en prutt ska komma så tar han i och börjar skrika och spänna hela kroppen i en båge :( . Vid ett tillfället så hade han som små röda prickar på kroppen , har dock inte sett de sen dess , Han har börjat matvägra dvs när det har gått 5 timmar sedan åt så bara flänger han med huvudet och skriker när han får in flaskan i munnen och tar några tag . Han går upp som han ska i vikt säger bvc och han kräker inte extrema kaskader utan det kommer upp lite ibland i samband med rapning och det är ju normalt .
Vi har provat det mesta allt från sempers magdroppar till miniform och sen även mjölkfritt ett tag , dock så använde vi det bara i 3veckor och vad hört så kan det ta upp till 2veckor innan mjölken försvinner ur kroppen så man ska helst hålla på i 4veckor för att se märkvärt resultat. Om vi märkte någon direkt skillnad då vet jag inte då vi gav han Lactulos vid detta tillfälle och detta bidrog till massa gaser och sen hade han en förstoppning som låg i magen med . Men iaf så ansåg läkaren på vårdcentralen att fanns ingen anledning att att vår pojke skulle fortsätta på Mjölkfritt så han ansåg att vi skulle dra över till sempers Lemolac och den har vi gett honom sedan dess och sen bytte vi ut lactulosen till importal .
När han var 1 månad så sökte vi till akuten för att få veta vad som var fel då min magkänsla sa att det är inte kolik . Akuten i malmö var totalt värdelösa , de gjorde inget annat än att klämma på buken och sen konstatera att det inte var något fel på hans tarmar eftersom han går upp så fint i vikt . Men jag gav mig inte där utan åkte istället till Lund och satte mig på akuten där och tack och lov lyssna de äntligen på mig , träffa en läkare som konstatera förstoppning , de gjorde även en kontraströntgen för att kunna utesluta Hirschsprungs sjukdom och det var det inte , tack och lov ! .
Vi blev ordinerade att ge vår son Microlax dagligen i 3veckor för att sen ge varannan dag i en vecka och därefter endast vid behov dvs om han inte bajsat på ett dygn , han måste tömma varje dag och det måste vara löst vilket Importalen hjälper han med, han får en påse om dagen fast utspritt i varje flaskmatning . Efter dessa 3veckor upplevde jag ändå en viss liten förbättrning men han var dock fortfarande missnöjd 80% av dagen och så är det nu med , sömnen är samma också och häftiga magknip under hela dagens gång , svår att få att sova då han bara skriker och skriker , vaknar alltid ledsen och somnar ledsen . Vi har aldrig sett han vakna lungt utan att börja skrika och det gör ont i mitt hjärta .
Idag är han 3 månader och 4 dagar , och alla symptomer som fanns där i början innan micolax behandlingen gjorde finns där nu igen , han har extremt mkt gaser och han har ont det ser man . Vi var inne på Akuten igen i söndags 16/12 pga att vi inte är kopplade till läkare så vi har ingen att vända oss till i frågor eller annat , fick träffa en superduktig läkare som tyckte att vi behövde en egen läkare som vi kan ringa och som vi tillsammans med kan göra en utredning över vad detta kan vara . de tog även och gav han klyx för att se om det kom ut nått bajs , kom lite grann men han hade redan skött magen 2 gånger innan dess så det kan ju vara det , dock sa dom att han inte var förstoppad eftersom det inte kom så mycket avföring utan mest gaser .
Jag blir inte klok på detta , skriket har aldrig förkommit vid varje tidpunkt och ibland så har det varit mer intensivt än andra dagar , borde det inte vara samma skrik varje dag om han har mjölkallergi? .
Nu till saken är att när jag kontakta bvc igen då mina misstankar om mjölkallerg börjar bli stora så tyckte de att jag ska avvakta då vi provat mjölkfritt redan vid ett tillfälle och deras jätte erfarna läkare såg ingen anledning till att vi ska fortsätta med det . Hon tyckte vi ska vänta tills lund kontakta oss och vi får komma till en läkare där och då fråga denna personen hur vidar de tycker vi ska prova att köra mjölkfritt igen och inte sluta så pass tidigt som vi gjorde då .
Hans symptomer nu är :
Mycket Magont
diarré
förstoppad periodvis
skrik/gnäll mer eller mindre hela dagen
mycket missnöjd
mycket skrik mot kvällen
sover oroligt dygnet runt samt korta stunder
haft utslag på kroppen
varit ständigt förkyld sen han föddes - snuva, hosta, nyser mycket
Mvh
Marie-Louise
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-19 09:31
Glömde skriva att det var Nutramigen vi prova .