• gemba

    Riktigt språk?

    Vi svär inte hemma (särskilt ofta ska tilläggas) och jag tycker att mina barn har ett varierat och bra språk för sin ålder. De har dock rättat mitt språk ett par gånger den senaste tiden när jag har använt förstärkningsord och sagt att på förskolan får man inte säga så, det är fult.
    Skit-xxx kan jag förstå, men himla?
    Nu har fyraåringen börjat säga säga bauta-xx, inspirerat av Asterix. Fast han uttalar det banta, oskyldigt har vi tyckt så vi har inte rättat honom. Men det fick han inte heller säga enligt förskollärarna.

    Är det inte att dra det lite väl långt? Får man inte använda förstärkningsord alls? Bauta är ju ett annat ord för stor, som jätte.

    Hur är det på era barns förskolor, är det här vanligt?

  • Svar på tråden Riktigt språk?
  • Orkide

    Har du pratat med förskollärarna eller är det sonen som berättat. Jag tänker att det kanske är sättet han säger bauta på som inte gillas och inte ordet isäg. En tanke bara.

  • gemba

    Nej, det är sonen. Jag får väl fråga förskollärarna. Hemma använder han det inte som ett svärord utan som ett förstärkningsord. Han är bauta-hungrig, tex.
    Nåja, han kan ju ha missförstått... Känns bara lite lustigt att att bli tillsagd av dem för att att man säger att "det där var ju himla roligt" tex.

  • Orkide

    Ja det låter väldigt konstigt att han inte skulle få använda det ordet. Men hör med pedagogerna. Är deras förklaring inte rimlig så säg ifrån till dem.

Svar på tråden Riktigt språk?