• MissSummer

Tips på lättlagad nyårsmiddag?

Tips sökes från någon som inte är så skillad på matlagning, eller snarare det finns inte tid för några avancerade maträtter.

Innehåll: nötkött (oxfilé tror jag), potatis i någon form, såser köper vi färdiga, lite lyxigare varianter och så en god sallad.
    Tips på hur man kan göra rätten lite roligare med enkla medel?

Efterrätt: funderar på glass med varma bär eller liknande.

Förrätt tror jag inte vi ska ha någon.
    Tips emottages tacksamt :)

• Svar på tråden Tips på lättlagad nyårsmiddag?
  • emmakatta

Potatisgraträng är ju i så fall ett säkert kort som sköter sig själv, i med strimlad purjo och toppa med västerbotten så känns den lite lyxigare. Annars är Duchessepotatis lätt att förbereda. Gör fast potatismos med vispgrädde äggula och smör i. Spritsa små berg (tänk mumsmums) på bakplåtspapper och kör i ugnen tills det får färg. Oxfilen bryner ni bara runt om med smör och stoppar in i ugnen hel med stektermometer, kolla upp vilken tempratur som gäller för era preferenser. Glass med bär är alltid gott, det man kan göra är att smälta mörk choklad och slänga ut i lagom slaviga härvor på bakplaåtspapper och låta stelna. Stoppa sen i glassen så ser det lite lyxigare ut. Kan även tipsa om en toksnabb och enkel förrätt: Rosta bröd och skär bort kanterna. Smöra, lägg på salladsblad, kallrökt lax pepparotsvisp från tup och en böjd citronskiva

• MissSummer
    emmakatta skrev 2012-12-19 10:27:22 följande:
    Potatisgraträng är ju i så fall ett säkert kort som sköter sig själv, i med strimlad purjo och toppa med västerbotten så känns den lite lyxigare. Annars är Duchessepotatis lätt att förbereda. Gör fast potatismos med vispgrädde äggula och smör i. Spritsa små berg (tänk mumsmums) på bakplåtspapper och kör i ugnen tills det får färg. Oxfilen bryner ni bara runt om med smör och stoppar in i ugnen hel med stektermometer, kolla upp vilken tempratur som gäller för era preferenser. Glass med bär är alltid gott, det man kan göra är att smälta mörk choklad och slänga ut i lagom slaviga härvor på bakplaåtspapper och låta stelna. Stoppa sen i glassen så ser det lite lyxigare ut. Kan även tipsa om en toksnabb och enkel förrätt: Rosta bröd och skär bort kanterna. Smöra, lägg på salladsblad, kallrökt lax pepparotsvisp från tup och en böjd citronskiva
    Massor med bra tips :) tackar!

Förrätten lät ju kanon!
  • Pudding

Jag tycker att pannacotta känns lyxigare och läckrare än glass, såvida man inte gör sin egen glass istället för att köpa. Pannacotta är superenkelt att göra i ordning dagen innan, förvara i kylen och ta fram när den ska serveras. Skeda på lite bär - klart!

• emmakatta

Personligen är jag less på pannacotta, och skulle uppskatta lyxig glass mycket mer, även om den inte var hemgjord

• Pudding
    emmakatta skrev 2012-12-19 10:57:41 följande:

Personligen är jag less på pannacotta, och skulle uppskatta lyxig glass mycket mer, även om den inte var hemgjord

Och för mig är det tvärtom. Lyxig glass är något jag ofta unnar mig på vanliga helger.

En annan enkel och superläcker efterrätt jag har blivit bjuden på, men aldrig lagat, är bär med en kräm av vit choklad och creme fraiche. Krämen var nerkyld och formad till ägg. Är hyfsat säker på att det bara var de två ingredienserna i krämen, men när jag googlar verkar de flesta liknande innehålla både äggula, socker och grädde också.
  • TinaElisabeth

Här kommer mitt tips på potatisvariant!! 

Krämig potatiskaka

350 g skalad mjölig potatis
    1/2 skalad gul lök
    1 msk olivolja
    55 g riven västerbottenost
    1 ägg
    1 msk grädde
    salt och peppar

Riv potatisen och löken på den grova delen av rivjärnet.
    Råstek potatis och lök i olivoljan på hög värme i 10-15 minuter. Vänd hela tiden så att det inte bränns.
    Salta och peppra.
    Vispa i en bunke samman äggen med osten. Vänd ner potatisen med ägg- ostsmeten.
    Smaka av med salt och peppar.
    Fodra två brödformar med ugnspapper. Bred ut smet och baka av i mitten på ugnen 20 minuter på 200 grader.
    Låt svalna 5-8 minuter innan kakan skärs upp.

• Mossagti

Hemgjord glass är superenkelt att göra med hjälp av sötad kondenserad mjölk. Vispa 5 dl grädde, blanda i 1 burk sötad kondenserad mjölk och saft och skal från två citroner. Frys i 5-6 timmar. Supergott!

Citronen går att byta ut mot annan smaksättning.

• Pudding

Nå, vad blir det till middag ikväll?

Svar på tråden Tips på lättlagad nyårsmiddag?