• Milernia

Är detta BARA spänningshuvudvärk?

För cirka en vecka sedan började jag få huvudvärk ungefär 3 timmar om dagen som successivt smög sig på. Detta var inget märkvärdigt då jag får huvudvärk ibland och med tanke på att det gick över som det skulle.

För fyra dagar sedan märkte jag att min huvudvärk började eskalera. Det satt sig i tinningarna och pannan och började trycka. Kollade symtom på spänningshuvudvärk och det stämde mycket bra in. Dessvärre märkte jag även att min syn påverkades, såg lite suddigt, blev yr i samband med hög huvudvärk och jag kunde inte längre somna om nätterna som jag skulle på grund av så stort tryck på tinningar, panna och ögon. Jag föredrog att titta än att blunda, så jobbigt var det att slappna av. Jag har aldrig samma tryck på dagtid som kvällstid men trycket försvinner aldrig. Denna huvudvärk och tryck vaknade jag med och somnade till. Den vägrade ge sig och alvedon vägrade hjälpa.

Igår var jag in till vårdcentralen eftersom jag inte kände igen denna sorts huvudvärk sedan innan. Efter neurologisk undersökning såg allt bra ut men läkaren skickade mig ändå vidare till akutmottagningen för röntgen i uteslutande syfte.

Väl inne på akuten tog de blodtryck, puls, blodprov etc etc, men ingen röntgen. Väntade säkert 6 timmar för att få reda på att de trodde det var spänningshuvudvärk eftersom proverna och den neurologiska undersökningen såg bra ut och fick hem lite citodon (värktablett med lite morfin).

Igår kväll blev det lika jobbigt igen. Citodonen har inte hjälpt något förutom att den har gjort mig illamående och torr i svalget. Samma tryck över ögon, tinningar och panna och jag inte kunde sova. Efter ett tag märkte jag att jag fick försämrad känsel i hela ansikte, framförallt pannan, men även i kinder och haka. Jag fick nypa mig själv för att känna något.

Idag är trycket inte lika obehagligt, känner av det svagt och med lite ilande smärta som kommer sakta men ytterst lite, men jag känner att känseln inte är helt återställd i ansiktet och även vissa delar av kroppen som bröstet osv.

Jag bara undrar om det är någon som har haft likadant och vad gör ni? Jag är orolig.

• Svar på tråden Är detta BARA spänningshuvudvärk?
  • tussilago00

Åk till akuten direkt!!! En vän till mig fick stroke för ett par veckor sen och hade då liknande symptom! Hon blev hemskickad för dom trodde det bara va migrän först, så stå på dig att dom gör en noggrann undersökning! Lycka till!

• Milernia

Jag var till optikern idag som visade att jag hade brytningsfel, så jag kan få glasögon. Han tyckte jag skulle gå till vårdcentralen, precis som min omvårdnadslärare och sjukvårdsupplysningen, också tycker. Men jag tycker det är onödigt så länge jag inte får en ytterligare bortdomning. Just nu har jag mycket värk som har gått över i även nackvärk. Men jag avvaktar.

Citodon har jag slutat tagit. Blev superyr och fick svullen överläpp på andra tabletten så är nog lite allergisk mot dom.

Ingen annan som känner igen sig?

• Fia 28
    Milernia skrev 2012-12-20 15:08:03 följande:
    Jag var till optikern idag som visade att jag hade brytningsfel, så jag kan få glasögon. Han tyckte jag skulle gå till vårdcentralen, precis som min omvårdnadslärare och sjukvårdsupplysningen, också tycker. Men jag tycker det är onödigt så länge jag inte får en ytterligare bortdomning. Just nu har jag mycket värk som har gått över i även nackvärk. Men jag avvaktar.

Citodon har jag slutat tagit. Blev superyr och fick svullen överläpp på andra tabletten så är nog lite allergisk mot dom.

Ingen annan som känner igen sig?
    Är du öm/styv i nacken? Jag har haft problem med väldigt styv nacke i omgångar och när huvudvärken är som värst så hjälper inga piller, synen blir påverkad och jag får svindel. Nu har jag haft glasögon i många herrans år, men vet att mitt brytningsfel uppdagades redan i lågstadiet pga att jag ofta hade huvudvärk på kvällarna.
  • Milernia
    Fia 28 skrev 2012-12-20 15:16:21 följande:
    Är du öm/styv i nacken? Jag har haft problem med väldigt styv nacke i omgångar och när huvudvärken är som värst så hjälper inga piller, synen blir påverkad och jag får svindel. Nu har jag haft glasögon i många herrans år, men vet att mitt brytningsfel uppdagades redan i lågstadiet pga att jag ofta hade huvudvärk på kvällarna.
    Ja, väldigt öm och värker i nacken. Det har kommit sen igår.

Har fått kylande känslor i ansiktet nu också, på grund av nackvärk skulle jag tro. Pratade nyss med vårdcentral men de kunde inte göra något förutom att ge mig starkare värktabletter. De sa att de har överlämnat mina papper till akutmottagningen. Vad gör man liksom? ..
  • Fia 28
    Milernia skrev 2012-12-20 15:55:18 följande:
    Ja, väldigt öm och värker i nacken. Det har kommit sen igår.

Har fått kylande känslor i ansiktet nu också, på grund av nackvärk skulle jag tro. Pratade nyss med vårdcentral men de kunde inte göra något förutom att ge mig starkare värktabletter. De sa att de har överlämnat mina papper till akutmottagningen. Vad gör man liksom? ..
    Stretcha, stretcha, sitta med värmedyna, gå till massören och åter stretcha.

Du är inte förkyld då? Det mesta av detdär stämmer även in på bihåleinflammation.
  • Milernia
    Fia 28 skrev 2012-12-21 10:38:49 följande:
    Stretcha, stretcha, sitta med värmedyna, gå till massören och åter stretcha.

Du är inte förkyld då? Det mesta av detdär stämmer även in på bihåleinflammation.
    Det är redan bättre, tack och lov. Fick muskelavslappnande tabletter och remiss till sjukgymnast men har ännu inte tagit tabletterna för jag har inget behov. Börjat med att ta magnesium till kvällarna istället och smörjer in mig med massageolja. Har även glasögon på ingång och bettskena som jag ska börja använda mig av då jag har väldigt ont i vänstra käke.
  • LHUF

har också haft så flera gånger, sjukt obehagligt, men ahr gjort en magnetröntgen av huvud och nacke för 4 år sedan då jag verkligen trodde jag var jättesjuk, hade domningar i ansikte osv.. Men allt såg fint ut på röntgen, då blev domen spänningshuvudvärk/migrän, utmattningssymptom.. Nu får jag inte ont lika ofta längre men när jag får ont så har jag det i upp till en vecka i varierande grad..

Tilde 080319, Hugo 110203
  • AliceTheWonder

Det är förmodligen spänningshuvudvärk... Inte "bara" spänningshuvudvärk, utan SPÄNNINGSHUVUDVÄRK. Låt ingen säga åt dig att det är "bara" någonting. Lyssna på läkarna, försök sova, och be om hjälp från någon som du litar på att sköta allting som är "vardag". Det är svårt att slappna av när man har ont (jag har prövat migrän ;P) men tyvärr så är det av av dom få grejerna som hjälper. Hoppas det hjälper <3

• Loojsen

Låter som min migrän... Får suddig syn, domningar i kroppsdelar, talsvårigheter och ibland även kräkningar... Finns medicin att få, så sök för det tycker jag! :) trodde jag fick en stroke första gången de artade sig på de viset, innan brukade jag bara få en DJÄVULSK huvudvärk med känslighet för ljus och ljud, samt kräkningar... Så slipper du oroa dig :)

• hormonhäxan

Det är exakt som att läsa om mig själv. Jag har haft ont i 2,5 vecka! I torsdags blev jag akut skickad på röntgen, som inte visade någonting alls. Men huvudvärken består. Citodon och Paraflex hjälper ingenting. 

Jag blev ordinerad vila och avspänningsövningar. I januari ska jag börja en yogakurs som är inriktat på huvudvärk. Både spänning och migrän. Jag lider av båda!

När jag fick mitt första migränanfall för 12 år sen så kollade de ms, hjärnblödning och tumör. Jag tycker att du ska kolla upp de sjukdomarna om det inte ger sig snart!

Uppdatera mig gärna, eller skriv privat meddelande om du vill! 

Svar på tråden Är detta BARA spänningshuvudvärk?