• Iphoneflickan

Några frågor om medeltiden

Hej jag håller på med ett arbete i skolan. Problemet är att jag inte hittar svar på vissa av mina frågor jag måste ha med. 

Så om någon snäll människa vill länka eller skriva kortfattat svar till frågorna så skulle ni vara guld värda.

Fråga 1: Hur såg kyrkan på världen? Hur kom man på att kyrkans tankar inte stämde med verkligheten?
    Fråga 2: Varför startade det 30 åriga kriget?

• Svar på tråden Några frågor om medeltiden
  • Gweny

Finns bra böcker på biblioteket som ger dig svar om det. Finns böcker enbart om 30 åriga kriget tex.

• Iphoneflickan
    Gweny skrev 2012-12-19 13:33:37 följande:
    Finns bra böcker på biblioteket som ger dig svar om det. Finns böcker enbart om 30 åriga kriget tex.
    Har tyvärr inte tid på mig att gå till biblioteket :(. 
  • Lilia

Kriget berodde på spänningarna som rådde på den tiden, både inom politik och relgion. Protestantismen var relativt ny. Habsburgarna försökte också bygga en stormakt, något som många till varje pris ville hindra.

• Iphoneflickan
    eliten skrev 2012-12-19 13:43:04 följande:
    Googla frågan så kommer det upp svar direkt?
    Jag missade det om 30 åriga kriget. Ber om ursäkt över det. Men fråga ett hittar jag inget om? Någon som vet? 
  • tideloo

Kyrkan var ju centrum,med makt över samhället,Man missionerade sin religion runt om omvärlden för alla skulle kristnas! De "fostrade folk " Under upplysningen så började man tänKa och använda förnuftet, många vetenskapsmän och filosofer berättade och skrev om människans egna val, rationella tankar och så vidare! En del blev sura på kyrlan som de ansåg lurat dom med en världsbild som inte stämmer ! Men om du googlar om kyrkan under medeltiden så får du fram relevanta svar !

Svar på tråden Några frågor om medeltiden