• Anonym (kliande mage)

Kliande utslag på min gravidmage.

I förrgår började det klia på min mage. Jag trodde att striorna var på G och att det var därför.
    Igårkväll la jag märke till en massa, massa små röda prickar längst upp på magen mot brösten.
    Idag har prickarna blivit fler, större och kliar mer.

Någon som haft samma och har någon aning om vad det här beror på? 

• Svar på tråden Kliande utslag på min gravidmage.
  • SuzR

Jag hade samma när jag var gravid, det kliade och jag blev torr. Vet inte vad det är men jag smörjde in magen med både hudlotion och weledas havandeskapsolja mot bristningar och det hjälpte! Stretch mark massage oil heter den

• Duckan

Kallas det inte helt enkelt gravid-klåda? Säger som ovan, smörj in dig.

• Anonym (kliande mage)
    SuzR skrev 2012-12-19 13:48:53 följande:
    Jag hade samma när jag var gravid, det kliade och jag blev torr. Vet inte vad det är men jag smörjde in magen med både hudlotion och weledas havandeskapsolja mot bristningar och det hjälpte! Stretch mark massage oil heter den
    Har svårt att tro att det är det, jag smörjer magen, bröst och rumpa 3 gånger om dagen :-/ Så förstår inte varför den skulle vara för torr.
  • Anonym (kliande mage)
    Duckan skrev 2012-12-19 13:57:21 följande:
    Kallas det inte helt enkelt gravid-klåda? Säger som ovan, smörj in dig.
    Jag trodde gravid-klåda bara gav just klåda? Inte en massa röda utslag över hela magen?
    Smörjer som sagt tre gånger om dagen så tror inte det kan vara att jag är för torr. 
  • SuzR

Kanske någon allergisk reaktion på produkterna?

• Duckan

Ah, missade utslagen. Min svägerska fick fruktansvärd klåda och utslag under graviditeten, tror dessvärre inte att det fanns mycket att göra åt det för henne. Ska fråga om jag får fatt i henne.

• Anonym (kliande mage)
    SuzR skrev 2012-12-19 14:07:50 följande:
    Kanske någon allergisk reaktion på produkterna?
    Jo det skulle det ju kunna vara kanske =)
    Men jag har använt samma produkter sen v17 (är i v27 nu) så borde det inte kommit tidigare då? Eller kan sånt bara komma närsom, även om man använt dem under en längre period?
  • Anonym (kliande mage)
    Duckan skrev 2012-12-19 14:09:14 följande:
    Ah, missade utslagen. Min svägerska fick fruktansvärd klåda och utslag under graviditeten, tror dessvärre inte att det fanns mycket att göra åt det för henne. Ska fråga om jag får fatt i henne.
    Ja tack, det hade varit jättesnällt! =)
    Är det bara klåda och utslag är det ju ingen fara så sett, så länge bebis har det bra.
    Vet du om din svägerska ska få/fick en pojke? Har läst på vissa ställen att vissa kvinnor får utslag pga det extra testosteron som finns i omlopp i kroppen när man väntar pojkar, men vet inte om det ligger någon sanning i att det skulle kunna bero på det.
  • SuzR

Vet inte, det kanske det kan, eller så kan det vara tvättmedel/sköljmedel eller att du bara är yttorr, jag smörjer in mig med allt möjligt (fast i ansiktet) och jag är ändå yttorr nu när det är vinter. Klimatet påverkar ju huden också. Det är nog inget du behöver oroa dig för iaf.

• Anonym (kliande mage)
    Duckan skrev 2012-12-19 14:31:36 följande:
    Pojke fick hon.
    Jag väntar en pojke jag också, så då kanske det ligger något i det ändå. Hm =)

Skall testa att byta både krämer, oljor och tvätt/sköljmedel så får vi se om det blir någon skillnad. 
  • Anonym

Jag har fått både utslag å klåda över hela kroppen nu när jag är gravid, utslagen använder jag Miniderm mot, funkar jättebra, finns på barnhyllan på apoteken =) Lycka till. 

• Anonym (kliande mage)
    Anonym skrev 2012-12-19 15:13:29 följande:
    Jag har fått både utslag å klåda över hela kroppen nu när jag är gravid, utslagen använder jag Miniderm mot, funkar jättebra, finns på barnhyllan på apoteken =) Lycka till. 
    ´Tack för tipset, då skall jag testa det! =)
  • Anonym (hm)

har haft samma problem, är nu i v37 och besvären började innan v20!
    fick rejäla hudinfektioner (stafylokocker!! dvs typ svinkoppor) pga att jag kliade sönder så det blev stora sår..

smorde med miniderm och det funkade inte alls!
    nu smörjer jag med idomin och det har blivit lite bättre iaf, men det kliar fruktansvärt och jag får röda knottror..

provat med oljor, salvor etc men men...

nu är jag jättetorr efter antibiotikasalvan som läkaren skrev ut pga hudinfektionen då..
    alltså jag tror inte det är pga salvan men huden är jättetorr på magen..

men klådan vägrar ändå ge med sig, det kliar där det inte är torrt också! :/

jag väntar en flicka! 

• Anonym (kliande mage)
    Anonym (hm) skrev 2012-12-19 19:28:22 följande:
    har haft samma problem, är nu i v37 och besvären började innan v20!
    fick rejäla hudinfektioner (stafylokocker!! dvs typ svinkoppor) pga att jag kliade sönder så det blev stora sår..

smorde med miniderm och det funkade inte alls!
    nu smörjer jag med idomin och det har blivit lite bättre iaf, men det kliar fruktansvärt och jag får röda knottror..

provat med oljor, salvor etc men men...

nu är jag jättetorr efter antibiotikasalvan som läkaren skrev ut pga hudinfektionen då..
    alltså jag tror inte det är pga salvan men huden är jättetorr på magen..

men klådan vägrar ändå ge med sig, det kliar där det inte är torrt också! :/

jag väntar en flicka! 
    Åh, det där lät inte kul Och då kan man ju avskriva att det handlar om testosteron i alla fall..
  • pLeNa84

Låter som gravidklåda.. Hade jag min första graviditet. Ville nästan ta livet av mig så jobbigt det var. Spred sig till knäna och benen också.. Badda med alkohol fick jag som tips..
    Och se ljuset, det försvinner direkt barnet är fött! :)

• milli79
    Anonym (kliande mage) skrev 2012-12-19 14:13:59 följande:
    Ja tack, det hade varit jättesnällt! =)
    Är det bara klåda och utslag är det ju ingen fara så sett, så länge bebis har det bra.
    Vet du om din svägerska ska få/fick en pojke? Har läst på vissa ställen att vissa kvinnor får utslag pga det extra testosteron som finns i omlopp i kroppen när man väntar pojkar, men vet inte om det ligger någon sanning i att det skulle kunna bero på det.

Intressant! Väntar en pojk och har massa röda prickar på magen som kom när jag duschade i morse fast de kliar inte. Har dessutom fått mer hår i ansiktet (mindre kul) fast tror jag fick så även med dottern. 
Svar på tråden Kliande utslag på min gravidmage.