Kan jag göra Lussebullar utan bakmaskin?
Jag vill så gärna överaska min kille med att göra lussebullar, men jag har ingen bakmaskin/degmaskin eller vad det heter.
Kan man göra lussebullar ändå? Eller blir dom snustorra då?
Jag vill så gärna överaska min kille med att göra lussebullar, men jag har ingen bakmaskin/degmaskin eller vad det heter.
Kan man göra lussebullar ändå? Eller blir dom snustorra då?
Klart du kan, du får knåda degen för hand
Torrheten beror inte på en maskins vara eller inte.
Torrheten beror på degen.
Hellre lite smetig än hård deg.
Det går alldeles utmärkt!
Ha i mycket smör och så lite mjöl som möjligt så blir de saftiga oavsett om du knådar för hand eller i maskin.
Degmaskin brukar med ett annat namn kallas assistent, och det är inget måste att ha en sådan för att baka. Jag har förvisso en, men bakade i många år innan. Mina tips är att du absolut inte gör mer än enkel sats, dock (tungt att röra degen då), och för att det inte ska bli för torrt ska du inte ha i för mycket mjöl. Häll i hälften och rör runt, sedan pytsar du i någon deciliter i taget och rör ut det emellan. Det kan också ta några minuter för mjölet att svälla ordentligt så du får röra ett tag...
Bunke, slev och ett par händer fungerar precis lika bra :) Jag äger ingen bakmaskin heller, men det går alldeles utmärkt att göra bullar ändå. Som sagt ovan, torrheten beror inte på om man gjort degen i en bakmaskin eller inte. Det är nog snarare så att de kan ha en tendens att bli torrare med en bakmaskin än utan, då det är lättare hänt att man arbetar degen för länge med en sådan.
Pröva ha i kesella i degen, arbeta den inte för länge, jäs den inte för länge (eller för kort iofs), ha inte i för mkt mjöl (låt den vara lite kladdig), ha inte för låg temperatur i ugnen och grädda dom inte för länge.. då ska det nog gå bra :)
Lycka till!
Elvisp med degkrokar går ju bra att köra med annars...
Vi kör med elvispen och så förstås kesella i degen. Blir jättegoda och saftiga!