• Stinsen

Någon som vill gissa könet ultraljud v17

Ska på rutin ultraljud 2 januari men fick göra ett förra veckan också bara för att jag hade så ont i magen....
    Bebben råkade vrida sig mot skärmen samtidigt som läkaren frös bilden,valde att trycka ut de ;)
    Någon som vill gissa?
    Har läst att det ska vara 3 streck om det är flicka och 2 om det är pojke,men här är det 2 tunna streck och ett tjockare i mitten....är super nyfiken ;)

• Svar på tråden Någon som vill gissa könet ultraljud v17
  • Stinsen

Vi ska iväg på UL efter nyår så vi får väl se om vi frågar då eller ej :)

• Stinsen

En mer kunnig har nu sagt att jag pekat fel på vad som är könet på bilden :P
    Könet är de som sitter ännu längre ner mellan benen och de jag ritat pilen mot är magen+navel som blivit randigt pga att den rört sig samtidigt som läkaren frös bilden.....Hm ....

• Stinsen

Här kommer en annan bild som visar könet.....fattar inte hur jag kunde tro att könet satt "uppe på magen" :P
    Alltid lär man sig nåt :P

• sticksNstones
    Stinsen skrev 2012-12-25 18:55:20 följande:
    En mer kunnig har nu sagt att jag pekat fel på vad som är könet på bilden :P
    Könet är de som sitter ännu längre ner mellan benen och de jag ritat pilen mot är magen+navel som blivit randigt pga att den rört sig samtidigt som läkaren frös bilden.....Hm ....
    Magen eller navelstrangen ar inte med pa bild och UL-teknik laggar inte pa sa satt att det blir "randigt" pga rorelse. Det blir suddigt. Vem det nu ar som pastar sig vara kunnig ar nog inte sarskilt kunnig trots allt.

Strecken du ser ar landrygg/sakralrygg i coronalsnitt med iliac crests (backenvingarna) som syns pa bada sidorna.

Ryggraden ser ut pa det dar viset hos foster pga ryggkotorna som ar enbart delvis ossifierade. Da syns dom ossifierade delarna som hogekogena omraden (transverse- och spinosus processus). Jamfor revben och skallben med strecken i backenet sa ser du att dom har samma signalstyrka,

Konet ar inte med pa bild alls.
  • Stinsen
    sticksNstones skrev 2012-12-26 04:21:12 följande:
    Magen eller navelstrangen ar inte med pa bild och UL-teknik laggar inte pa sa satt att det blir "randigt" pga rorelse. Det blir suddigt. Vem det nu ar som pastar sig vara kunnig ar nog inte sarskilt kunnig trots allt.

Strecken du ser ar landrygg/sakralrygg i coronalsnitt med iliac crests (backenvingarna) som syns pa bada sidorna.

Ryggraden ser ut pa det dar viset hos foster pga ryggkotorna som ar enbart delvis ossifierade. Da syns dom ossifierade delarna som hogekogena omraden (transverse- och spinosus processus). Jamfor revben och skallben med strecken i backenet sa ser du att dom har samma signalstyrka,

Konet ar inte med pa bild alls.
    Japp jag är helt med på signalstyrkan på höftbenen :) Så då har den som en svans nedanför och mellan de starka vida,alltså höfterna ..... Nej alltså jag vet inte alls hur "kunnig" den människan var,h*n påstod bara att om man gick längs med revbenen på vardera sida så hamnade man nere vid som du skriver höftbenen och alldeles snett neråt så finns könet....
  • sticksNstones
    Stinsen skrev 2012-12-26 05:10:57 följande:
    Japp jag är helt med på signalstyrkan på höftbenen :) Så då har den som en svans nedanför och mellan de starka vida,alltså höfterna ..... Nej alltså jag vet inte alls hur "kunnig" den människan var,h*n påstod bara att om man gick längs med revbenen på vardera sida så hamnade man nere vid som du skriver höftbenen och alldeles snett neråt så finns könet....
    Det ar bara ryggslutet du ser, den lilla tippen. Generellt sa ser man inte konet val alls ur denna vinkeln, aven om man fick en bild ratt over omradet.
  • Stinsen
    Storstrumpan 2 skrev 2013-02-07 09:25:58 följande:
    Vad va de ?? :)
    Det var en liten tjej :)
Svar på tråden Någon som vill gissa könet ultraljud v17