• Sereena

    Alltid täppt i näsan på natten.

    Min dotter är nu 15 månader och har så länge jag kan minnas haft problem med nästäppa.
    Men bara på natten när hon ska sova. (dvs hon är inte förkyld).
    Varje natt sprayar vi med saltvattenspray. (har gjort detta i princip konstant sedan hon var några månader gammal). Vissa nätter måste vi även ta vanlig nässpray. (alltså för småbarn).

    Enligt BVC är detta vanligt - dvs att nässlemhinnorna svullnar när de ligger ner.

    Men jag undrar, är det verkligen så vanligt, har inte hört någon annan av mina vänner vars barn de måste spraya varje natt.

    Har någon några andra tips på vad man kan göra, eller är det bara att fortsätta med sprayen. (hon vaknar minst en gång varje natt, så måste vi spraya för att hon ska somna om).

  • Svar på tråden Alltid täppt i näsan på natten.
  • Aimee68

    Vår son är iof femton år men har varit täppt jättelänge just på kvällarna när han skulle gå och lägga sig, Han använde nässpray länge och jag tror det förvärrade det, Vi gick till läkaren och han fick kortisonspray. Vet ju inte om det funkar på så små barn, tveksamt men det hjälpte iafGlad

  • Sereena

    Nej, hon låter inte särskilt mycket. 
    Snarkar nån enstaka gång - kanske en sovstund i veckan. 

  • Flickan och kråkan
    Sereena skrev 2012-12-20 19:43:28 följande:
    Nej, hon låter inte särskilt mycket. 
    Snarkar nån enstaka gång - kanske en sovstund i veckan. 
    Mina tankar går ändå till trånga gångar etc. Det eller något allergiskt. Jag hade nog velat ha det kollat.
  • Sereena

    Ja, vi har också funderat på allergi, men det känns knepigt eftersom det verkligen bara är på natten.

    En sak jag funderar på är om det är amningen på natten. Att hon får får upp mjölk i nästan.
    För det är liksom "vitt snor".

    Jag ammar bara på natten nuförtiden. 

  • Flickan och kråkan
    Sereena skrev 2012-12-21 12:30:15 följande:
    Ja, vi har också funderat på allergi, men det känns knepigt eftersom det verkligen bara är på natten.

    En sak jag funderar på är om det är amningen på natten. Att hon får får upp mjölk i nästan.
    För det är liksom "vitt snor".

    Jag ammar bara på natten nuförtiden. 
    Men det täpper till mer när man ligger ner. Jag har allergitäppa och den märker jag i stort sett bara av nattetid/när jag ligger ner. Min äldsta son har nyligen opererat delar av mandlar samt körteln bakom näsan, också bara problem nattetid. Är man förkyldtäppt som täpper det också till mer när man ligger ner.
  • Flickan och kråkan
    Sereena skrev 2012-12-21 16:01:42 följande:
    Vad betyder "trånga gånger". 
    Hur kollar man upp sådant? 

    Jag tänker på förstorad körtel bakom näsan som är vanligt hos barn, som gör att de blir "täppta i näsan".

    http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Operation-av-kortel-bakom-nasan-hos-barn/

    Låter absurt att ni måste ge nässpray varje kväll, då är ju något inte som det ska. 
  • Sereena

    Ja, det känns absurt. 
    När jag tänker efter så har vi gjort det ändå sedan de första dagarna på BB.
    I princip nästan varje natt, har nog haft som max några dagars uppehåll.
    Försöker att ge enbart koksaltlösning, men vissa nätter är vi tvungna att ta "vanlig" nässpray. Försöker dock se till att det aldrig blir mer än 10 dagar i rad, så det borde inte vara så att hon är beroende av det heller. 

    Både läkare och BVC-sköterska har dock alltid sagt att det är så det kan vara när vi tagit upp och frågat. :S

    Tack, ska kolla upp länken. 

  • Sereena

    Tack för svaren, jag har ringt sjukvårdsupplysningen nu.
    Hon tyckte att vi skulle gå till en öron/näsa/hals-mottagning och kolla henne.

    Hon tyckte inte heller att man skulle behöva spraya näsan varje natt utan att det blir bättre under 15 månader... 

Svar på tråden Alltid täppt i näsan på natten.