• schackruta

Ni som slutat amma rätt så omgående, erfarenheter?

Är i vecka 32 och funderar mer och mer på det här med amningen. Har aldrig lockats av tanken att amma men förstått att det finns viktiga ämnen i bröstmjölken som är viktiga den första tiden.
    Kan man amma en månad ca och sen övergå till ersättning? Hur gör man då rent praktiskt, slutar man tvärt och börjar med ersättningen bara? Hur lång tid tar det innan brösten slutar producera? Något man ska tänka på?
    Tacksam för tips och erfarenheter av ovanstående.
    (reklam för amning och ifrågasättande varför jag inte vill amma undanbedes vänligt men bestämt ...)Flört 

• Svar på tråden Ni som slutat amma rätt så omgående, erfarenheter?
  • Lena

Ja det är klart du kan men det är mycket lättare du då börjar lite lätt med flaska och sen ger flaska oftare och oftare och då ammar mindre och mindre.

• Lena
    Lena skrev 2012-12-19 17:48:54 följande:
    Ja det är klart du kan men det är mycket lättare du då börjar lite lätt med flaska och sen ger flaska oftare och oftare och då ammar mindre och mindre.
    Tel helamning i en månad sen byter du ut ett amningsmål per vecka till flaska så är amningen utfasad på ett par månader.
  • Mercurialis

Jag amningstränade och pumpade bröstmjölk i en månad med mitt andra barn. (Sonen fick bröstmjölk via sond och överskottet frös jag in.) Sedan lade jag ner amningen tvärt. De tre första dygnen pumpade jag lite lite för att lätta på trycket och sedan var det klart. Sonen fick sedan bröstmjölk från frysen under två veckors tid och samtidigt introducerade vi ersättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • schackruta
    Mercurialis skrev 2012-12-19 18:34:27 följande:
    Jag amningstränade och pumpade bröstmjölk i en månad med mitt andra barn. (Sonen fick bröstmjölk via sond och överskottet frös jag in.) Sedan lade jag ner amningen tvärt. De tre första dygnen pumpade jag lite lite för att lätta på trycket och sedan var det klart. Sonen fick sedan bröstmjölk från frysen under två veckors tid och samtidigt introducerade vi ersättning.
    Hur länge håller mjölken i frysen? Hur fryser man lättast in lagom portioner? I vad liksom Glad
  • Mercurialis
    schackruta skrev 2012-12-19 20:12:08 följande:
    Hur länge håller mjölken i frysen? Hur fryser man lättast in lagom portioner? I vad liksom Glad
    Jag frös in mjölken i istärningslådor. När den var frusen, flyttade jag tärningarna till fryspåsar. På neonatal användes plastbyttor med lock att frysa mjölken i.

Jag vet faktiskt inte hur länge bröstmjölk håller sig i frysen. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Höghus

Bestäm dig inte på förhand. Det är väldigt praktiskt att kunna trösta med bröstet och skönt att slippa slabba med flaskor, pulver etc. Om du skulle vilja sluta amma efter ett par veckor eller månader är det ofta jätteenkelt att fasa in ersättning. Men ge amningen en chans, det är sällan som man tror innan man testat.

• Emmis
    schackruta skrev 2012-12-19 20:12:08 följande:
    Ett halvår har jag fått höra att det går bra att förvara fryst.
    Jag har sparat både i mindre mängder och i portionspåsar med någon dryg deciliter i varje. Har använt mig av dubbla fryspåsar, men finns ju även påsar till en del pumpar som man kan pumpa direkt i och sedan frysa.

Svar på tråden Ni som slutat amma rätt så omgående, erfarenheter?